Reselakan

Jag och flickvännen är väl ganska novisa med fjällvandring men vi körde padjelanta i fjor och älskade det. Vi körde dock med 32kg/20kg packning från start och vi ångrar inget, vi hade med allt för en toppen trip, vi gick helt inte så långt varje dag istället.

Men nu till ämnet, vi hade så bra sovsäckar att dom var för varma att sova i så vi använde nästan alltid sovsäcken som täcke, vilket är toppen ändå för täcke är ju sååååå mkt skönare än korvmodellen. Hur som helst så låg vi då direkt på våra liggunderlag, det var lätt varmt nog, men inte direkt underbart skönt mot huden.

Nu undrar jag, känner någon till något superlätt men ändå skönt lakan, jag vill inte ha sånt reselakan man kryper ner i för jag vill sova som i en vanlig säng.

Ja vi har lite annorlunda glidar-vandring men lovar det är toppen :)

Så nån som känner till lätta, skäna vanliga lakan?

Bonusfråga om någon känner till superenkelt myggtält, jag tänker mig nån lösning som fjädrar ut själv, utan golv (man lixom bara sätter tältet över sig) för myggorna drev mig nuts, hur hanterar alla andra myggplågan?
 
Rese och sovsäcklakan har man i siden, väger och fyller lite samt är sköna.
Vad skall hålla ert myggnät uppe, vandringsstavarna eller vad?
Ett alternativ är att gå i fjällen när det börjat nypa till om natten då försvinner myggen.
go tur
 
Hej!

Jag är också sugen på lite senare tur, men flickvännen pluggar så skolan börjar i september och vi är inte så sugna tidig sommar eftersom vi känner att inte bästa novis perioden.

Jag tänker mig nåt sånt här i myggnätsväg: http://www.entosupplies.com.au/equi...ctive-mosquito-tent~bed-net-(self_supporting)

sån lixom reser sig själv, behöver inga förankringar eller nånting. Just den var ju inte så lätt dock.

Vet du var man kan köpa sådana vanliga lakan i silke, jag hittar bara reselakan som man kryper ner i.
 
Deras reselakan är ju lätta men onödiga då dom är dubbla (reselakan) medans deras vanliga underlakan verkar väga ganska mycket.
 
Tanken med "dubbla" reselakan är att man kryper ned och sover mellan dem, täcke/filt lägger man ovanpå allt och slipper därmed påslakan (och örngott om man vill).

Jag tycker Sidenselmas reselakan är bra. Det är brett nog för en 90cm-säng och har fästanordningar för att hålla lakanet kvar vid fotändan. Själva fickan som man ska stoppa in kudden i brukar jag trä över madrassen istället och på så vis håller det sig kvar även vid huvudändan, sen så kompletterar jag med mig ett vanligt örngott till reselakanet. Dessutom är sidorna inte sydda hela vägen upp, utan det går att öppna upp reselakanet rejält för att lätt komma i/ur.
 
Det är väl bara att köpa ett dubbelt och klippa upp det? Då kan ni dessutom trä det på två liggunderlag. Borde väl fungera att hålla på plats med två/tre snören som spänns under liggunderlagen.
 
Kan rekommendera sådant sidenlakan (som man kryper ned i).
Perfekt att ha med även på resor i varma länder. Att krypa ned i en säng på något backpacker ställe känns fräschare i sitt egna sidenlakan. Svalt och skönt på varma platser och värmande på kalla platser. Helt klart värt 450sek.

:)
 
Köp vanliga reselakan i silke, kan ni använda även när ni reser på andra breddgrader eller sover i stugor. Dessa är rektangulära (inte mumieformade) och ger fri rörlighet. Sidenselma är ett alternativ, själv har jag från Hiker och de fungerar lika bra:
http://www.malmooutdoor.se/sidenlak...prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt

Myggnät är inte lika enkelt, finns det träd att hänga i finns det gott om olika myggnät ex:
http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=21485

På kalfjället blir det värre (men där är oftast inte myggplågan lika stor), här kan ett innertält mesh vara ett alternativ förutsatt att ni har ett matchande tält och kan återanvända ex bågarna etc:
http://hilleberg.se/sv/product/mesh-nallo-2
(Kan även nämna att vissa Hilleberg tält ex Nammatj 2GT har en separat "dörr" i myggnät som följer med så att man kan sitta i absiden och titta ut.)

Själv skippar jag myggnätet, kör myggolja (ex Beckolja) när det blir som värst;)
 
Senast ändrad:
Myggplågan driver en vansinnig ibland, ja. Man längtar inte direkt efter att ta rast i björkskogen.

Det finns ett dundermedel med 2/3 djungelolja och 1/3 beckolja, det är kladdigt, men effektivt. Fast det var visst ännu mer effektivt förr innan någon ingrediens i djungeloljan förbjöds.

Jag såg folk i somras som hade mygghattar med nät som gick över ansiktet. Kan det vara något?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9

Liknande trådar