Reselakan

Det finns ett dundermedel med 2/3 djungelolja och 1/3 beckolja, det är kladdigt, men effektivt. Fast det var visst ännu mer effektivt förr innan någon ingrediens i djungeloljan förbjöds.

Jag såg folk i somras som hade mygghattar med nät som gick över ansiktet. Kan det vara något?

Samma blandning som jag använder när det blir riktigt illa. Har dock de äldre versionerna av Djungelolja och Beckolja kvar i skåpet;) Man luktar som en nytjärad båt:cool:
Vill man lukta mer parfym tycker jag MyggA funkar hyfsat.

Vad gäller mygghattar kan jag rekommendera myggnät som man hänger löst över kepsen. Lätt att ta med och väger nästan ingenting, skärmen på kepsen håller ut nätet från ansiktet och med en keps i lagom tätvävt tyg klarar myggen inte att sticka igenom tyget på huvudet. Kepsen fyller ju flera funktioner på vandringen, så den har man ju oftast redan med sig. En mygghatt är mindre användbar generellt. Myggnät finns att köpa i många frilufts- och sportfiske butiker, ex:
http://www.outnorth.se/sea-to-summit/mosquito-headnet.php
 
Myggplågan driver en vansinnig ibland, ja. Man längtar inte direkt efter att ta rast i björkskogen.

Det finns ett dundermedel med 2/3 djungelolja och 1/3 beckolja, det är kladdigt, men effektivt. Fast det var visst ännu mer effektivt förr innan någon ingrediens i djungeloljan förbjöds.

Jag såg folk i somras som hade mygghattar med nät som gick över ansiktet. Kan det vara något?

Se länken i min post ovan. Det var första gången jag gick med sånt i somras, och det var klart över min förväntan. Mycket bättre än myggmedel tycker jag.

Behöver kompletteras med något som är myggtätt på resten av kroppen. Byxor är normalt inga problem, men tshirt behöver komplettering. Jag körde på toklätt vindjacka, och det gick bra att gå i även i varmt och vindstilla, svettkylningen genom den funkade nästan lika effektivt som bara armar. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9

Liknande trådar