Repellera med barn

Mer ord åt svenska folket!

KORREKTA ord förstås, men gärna så många som möjligt!

Nåväl, jag minns faktiskt från högstadiefysiken att stavmagneterna som vändes med nordpolerna mot varandra just repellerade. Det var faktiskt det uttryck man fick lära sig, medan däremot "motsatserna attraherade". Med andra ord finns verbet redan sedan tidigare. Vid kontroll i Våra Ord*, finns både repellera och rapellera, med betydelse enligt PC:s inlägg. Rappelera har franskt ursprung, medan repellera anges ha latinskt ursprung.
Inte något av orden kopplas dock samman med repfirning.

Fira däremot betyder bl a släppa efter, detta efter lågtyskan, men i övrigt dunkelt ursprung.

*rekommenderas!

fson; sa:
En Y-slinga (kanske bara jag som kallar det för det?) får du när du viker en slinga dubbel, och slår en överhandsknut över 'vecket'. Då får du ett upp-och-ner-vänt Y, där du kopplar repbromsen överst och de två som skall fira i varsitt 'ben'. (de bör vara lite oliklånga för att det skall funka smidigt). Det är väl den gängse metoden för att fira tillsammans med en person som kan 'gå' själv, men inte ta ansvar för själva firandet.

Tack Per. Det var precis en sån lösning jag var ute efter. Den lösningen har ju också fördelen att grabben inte behöver känna sig nervös för vad han ska göra första gången utan får istället uppleva känslan av att åka nerför bergssidan.
Sen kan han rapellera (tack för tillrättavisningen, klart man ska använda rätt ord) själv med mig i ett rep jämte nästa gång.

Mezzner; sa:
Mer ord åt svenska folket!

KORREKTA ord förstås, men gärna så många som möjligt!

Med 2217 inlägg har det väl blivit många ord, Mezzner?
Men hur mycket arbete har det blivit? Dvs hur många av dem har skrivits på betald arbetstid? Får man fråga så närgånget?

;-D

Fråga på du, inga problem, så länge du inte är min chef!

Har du tiden kan du säkert göra ett överslag på hur många inlägg detta blir per dag, samt hur många av dessa som är skrivna under kontorstid. Min gissning är att hälften är skrivna under arbetstid, och att detta ska slås ut på 2 år. Det blir ca 2 inlägg om dagen, om jag utgår från att jag har haft för lite semester vilket är sant.

2 inlägg om dagen har jag råd med. Jag har f ö ingen chef.

Att utsidan är ett substitut för riktigt friluftsliv eller mer inspirerande arbeta har du dock rätt i, om detta möjligen låg i din insinuationsriktning.

PS. Mekanismen bakom det maniska skrivandet är att jag har utsidan som startsida i min internetbläddrare, och varje gång jag ska leta nåt på nätet i professionens namn, finns risken att jag öppnar en intressant tråd. Inte bra. Men roligt.

[Ändrat av Mezzner 2005-10-25 kl 10:38]

fson; sa:
lillajag; sa:
Ett par tips till Beeblebrox för att ytterligare öka friktionen och minska risken för att sonen ska tappa kontrollen:

Om sonen måste "kämpa rätt hårt" för att ta sig ner tycker jag att Beeblebrox snarare ska minska friktionen.

Jo, men eftersom det är svårt att bedöma hur mycket friktion där finns i förväg, så är det nog bättre att starta med för mycket än för litet. Speciellt om man siktar på en lodrät firning (vilket jag fortfarande avråder från). Hellre att sonen måste 'kämpa' lite istället för att åka rutchbana nerför repet...

fson; sa:
lillajag; sa:
Varför sikta på en lodrät firning första gången??

För att det är roligast så klart!!
Och det är inte speciellt svårt att göra det säkert heller, bara man tänker till lite före. Till sist vill man kanske ändå fira brantare, och om det trasslar till sig då (det kan det ju göra för vem som helst!) så har du ingen direkt glädje av att du först övat under andra omständigheter. Tvärt om kanske, eftersom du då kanske gjort erfarenheter och lagt dig till med rutiner som inte är kompatibla med en lodrät miljö.
- Nä, gör rätt från början i stället, och öva på kamraträddning om något. Det är skitkul det oxå!

Alla har ju rätt till en åsikt, och min är att gradvis börja med nåt enkelt (som låg lutning) och därefter gå upp i svårighetsgrad. Du har alldeles rätt i att träning på låg lutning inte ger några färdigheter i att fixa en skjortärm som fastnat i ATC:n när man firar lodrätt, men grabben har åtminstone fått lära sig hur ATC:n funkar, hur hårt han måste dra i bromsen, olika sätt att fördela kroppsvikten, var bromshanden bör sitta ... vilket kan bidra till att skjortärmen inte fastnar överhuvudtaget.

fson; sa:
En Y-slinga (kanske bara jag som kallar det för det?) får du när du viker en slinga dubbel, och slår en överhandsknut över 'vecket'. Då får du ett upp-och-ner-vänt Y, där du kopplar repbromsen överst och de två som skall fira i varsitt 'ben'. (de bör vara lite oliklånga för att det skall funka smidigt). Det är väl den gängse metoden för att fira tillsammans med en person som kan 'gå' själv, men inte ta ansvar för själva firandet.

Klart bra sätt om målet med övningen är att fira med farsan (som det ursprungliga inlägget handlade om). Men om man vill att grabben ska få känna ansvar och lära sig nåt så är det nog bättre att låta honom fira själv, och då är en 120cm slinga som backup till farsan på ett rep bredvid mitt val. Hur kul är det att hänga i ett snöre som farsan kontrollerar?? Klart fränare att göra det själv.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg