Repellera med barn

Mezzner; sa:
Avlastningsövning avsåg antagligen att firaren ska lära sig att med prussik e.d. avlasta repbroms/åtta. Bra ifall man fastnar, trasslar till repet osv.

Precis; om du vill 'rädda' din son som trasslat in sig i repbromsen genom att fira ner till honom, så behöver du veta hur du skall bära dig åt för att avlasta hans repbroms så att ni kan reda ut trasslet, och därefter föra över hans vikt på din sele så ni kan fira ner tillsammans (vi antar att han mest vill ner vid det laget..). Vanligen behöver man väl rigga en enkel hiss för att lyfta personen lite.

En på många sett sämre variant är att fira ner, koppla honom och sedan bara skära av hans rep.

/Per

[Ändrat av fson 2005-10-24 kl 17:53]

lillajag; sa:
Bättre än Gustavs ide om en 'firemans' backup vid botten är nog att 'binda' ihop er med en 120cm slinga när ni båda firar på varsitt rep bredvid varandra.

.. teoretiskt skulle väl det nästan kunna generera ett 2,4-meters faktor-två-fall i en statisk slinga? Hur kul är det?

/Per

Nja, det blir väl en del pendel av det hela vilket inte direkt går ihop med fallfaktorresonemnanget, dessutom är det ju så att det finns en massa rep ut till den punkt i vilken den icke fallande klättraren befinner sig.

Om man däremot tänker sig att man står vid firningsankaret och gör samma sak ungefär så skulle väl i och för sig nån slags ekvivalent fallfaktor ge vid handen ett rätt otäckt fångryck. Särskilt som man troligen har dubbelt rep genom bromsen vilket minskar dynamiken.

Mezzner; sa:
Nja, det blir väl en del pendel av det hela vilket inte direkt går ihop med fallfaktorresonemnanget, dessutom är det ju så att det finns en massa rep ut till den punkt i vilken den icke fallande klättraren befinner sig.

Helt riktigt - jag klämde in ett "nästan" för otydlighetens skull.. ;)

Men jag tror ändå det är en sämre variant - vill man fira tillsammans är det nog bättre att göra det hopkopplade med en Y-slinga.

/Per

Jag tror nog att det lite grand skulle förta det roliga i det hela om jag först ska lära honom repklättring med prusiksnören och hissanordningar.

En 120cm slinga kopplad mellan oss är ju en mycket bra idé. Det har ju också fördelen att vi istort sett klarar oss själva, behovet av en tredje man minskar ju. Ju mindre sambon behöver se desto bättre! :)
Dock kommer vi med all säkerhet vara fler första gången.
Ännu så länge så väger han ju inte mer än att jag kan lyfta honom i 120cm slingan om han skulle trassla in sig och på så sätt avlasta hans repbroms.
Annars så är jag åtminstone teoretiskt insatt i hur man bygger en enkel hissanordning. Några rep tänker jag minsann inte kapa i första hand.
[Ändrat av Beeblebrox 2005-10-24 kl 18:27]

Beeblebrox; sa:
Jag tror nog att det lite grand skulle förta det roliga i det hela om jag först ska lära honom repklättring med prusiksnören och hissanordningar.

Det är inte han som skall lära sig, utan du. Och om du tycker det är för tråkigt, och dessutom inte kan föreställa dig att behöva kapa ett rep, då tycker jag du ska lämna din son på marken i stället. IMNSHO

/Per

Jaja ok då (mina vänner säger att jag verkar aggressiv ibland..?)

Men tänk efter:

Du firar med sonen i en 1,25m slinga. Han trasslar in jackärmen i firningsbromsen och kan inte komma loss själv. Du är i jämnhöjd med honom, och inser vad som är problemet.

Och sen då?

Om ni firar någorlunda lodrätt, och det inte finns något att ta tag i eller stå på, så kommer du knappast kunna lyfta din son med en arm och samtidigt reda ut trasslet med den andra. Med en enkel prusikslinga för din son att kliva i kan ni säkert lösa hela problemet. Om han inte vill eller kan hjälpa till behöver du däremot bara göra en enkel hiss för att lyfta honom tillräckligt för att lägga över hans vikt i din sele. Har du tänkt till i förväg, och har en kniv med dig, så har du också altenativet att sträcka upp slingan och kapa hans rep.

Om du däremot inte tänkt i förväg kommer du varken ha prusiksnören eller kniv med dig, och sitta i en betydligt tristare sits.

/Per

[Ändrat av fson 2005-10-24 kl 19:36]

Missförstånd missförstånd.

Som jag skrev innan så vet jag teoretiskt (aldrig gjort det i praktiken vid en räddning) hur man bygger en enkel hiss och jag har repklättrat med prusikslingor. Jag trodde du menade att även min son skulle lära sig detta och det kändes som överkurs.

Men jag vill nog ändå påstå att kapa repet är sista utvägen. Givetvis är min son långt mycket viktigare än en bit nylon, men att kapa repet ser jag som en sista utväg om inget annat fungerar.

Min tanke med att lyfta honom är att jag får hänga i min firningsäkring, alternativt knyta av min repbroms (inte ta bort den utan bara låsa den med en knut) och sedan lyfta honom och antingen trassla ur direkt om det går eller så får jag helt enkelt hänga honom i en kortare slinga så länge.

Hoppas jag varit lite tydligare nu.

Hursomhelst så vill jag tacka för alla snabba svar, det här är ett underbart forum!

fson; sa:
lillajag; sa:
Bättre än Gustavs ide om en 'firemans' backup vid botten är nog att 'binda' ihop er med en 120cm slinga när ni båda firar på varsitt rep bredvid varandra.

.. teoretiskt skulle väl det nästan kunna generera ett 2,4-meters faktor-två-fall i en statisk slinga? Hur kul är det?

/Per

Ja, jo... väldans teoretiskt sett kan det ju hända. Men i praktiken, nej.
Har du nånsin sett nån liten lätt person försöka fira? De får arbeta rätt hårt för att komma ner överhuvudtaget. Så fort ATC:n är inkopplad så finns det en hel massa friktion i systemet som lindrar fall. Lätta personer måste ofta aktivt lyfta repet med bromshanden för att komma ner. Ett par tips till Beeblebrox för att ytterligare öka friktionen och minska risken för att sonen ska tappa kontrollen:
1) använd två separata rep så både du och sonen har två repändar genom ATC:n. Normalt simultanfirande sker genom att det hänger en person i varje repända på ett rep med endast en repända genom sina ATCer. Detta leder till lägre friktion och man måste bromsa mycket hårdare.
2) friktion kan ökas ytterligare genom att ha två karbiner genom sonens ATC.
3) ökad friktion fås även om man vänder karbinen på ett sådant sätt att dess smalaste ände sitter närmast ATC:n där repet bromsar.

Angående kapande av rep/prussik/hissar:
Varför sikta på en lodrät firning första gången?? För tränings skull funkar väl en 45 graders lutning alldeles utmärkt där man kan ställa sig upp och gå upp ett par steg om problem skulle infinna sig. Jovisst, det förtar väl en hel del spänning för grabben, men om man förklarar att de flesta klätterolyckor sker när klättrare är på väg ner så inser han nog allvaret i situationen.

fson; sa:
... vill man fira tillsammans är det nog bättre att göra det hopkopplade med en Y-slinga.

Vad är en Y-slinga för nåt?

lillajag; sa:
Ett par tips till Beeblebrox för att ytterligare öka friktionen och minska risken för att sonen ska tappa kontrollen:

Om sonen måste "kämpa rätt hårt" för att ta sig ner tycker jag att Beeblebrox snarare ska minska friktionen.

lillajag; sa:
Varför sikta på en lodrät firning första gången??

För att det är roligast så klart!!
Och det är inte speciellt svårt att göra det säkert heller, bara man tänker till lite före. Till sist vill man kanske ändå fira brantare, och om det trasslar till sig då (det kan det ju göra för vem som helst!) så har du ingen direkt glädje av att du först övat under andra omständigheter. Tvärt om kanske, eftersom du då kanske gjort erfarenheter och lagt dig till med rutiner som inte är kompatibla med en lodrät miljö.
- Nä, gör rätt från början i stället, och öva på kamraträddning om något. Det är skitkul det oxå!

lillajag; sa:
Vad är en Y-slinga för nåt?

En Y-slinga (kanske bara jag som kallar det för det?) får du när du viker en slinga dubbel, och slår en överhandsknut över 'vecket'. Då får du ett upp-och-ner-vänt Y, där du kopplar repbromsen överst och de två som skall fira i varsitt 'ben'. (de bör vara lite oliklånga för att det skall funka smidigt). Det är väl den gängse metoden för att fira tillsammans med en person som kan 'gå' själv, men inte ta ansvar för själva firandet.

[och givetvis - viktigast av allt - ta aldrig råd från någon vad gäller säkerhet från personer du inte känner, t.ex. via Utsidan. Gå en kurs med en auktoriserad instruktör om du är det minsta tveksam! :)]

/Per

Beeblebrox; sa:
Rapellera eller repellera? I Klätterhandboken står det repellera, men jag har ingen aning om vilket som är mest rätt.

Då står det fel i Klätterhandboken!
Så den bör man ju alltså inte läsa ;-D

Det här ämnet är väl iofs utrett i en annan tråd, men ändå, helt kort:
Rapell är franska och betyder ungefär "återkalla", dvs det syftar, när ordet används om firning, att ta sig tillbaka till utgångspunkten.

Repel, å andra sidan, betyder stöta ifrån sig. Jmf det engelska begreppet "insect repellant" - myggmedel, typ.

Alltså, på engelska betyder "repelling" frånstötande, och på (amerikansk) engelska betyder "rapelling" firning. (Britterna använder det tyska ordet "abseil" om firning).

Så på svenska borde båda orden kunna vara acceptabla, givet att de används i rätt sammanhang:
"Den impregnerade jackan repellerade vatten" respektive "Vi rapellerade nedför bergssidan".

Och, ja, jag vet att det här luktar språkpolis, men jag tycker att det är viktigt att kunna uttrycka sig med... öhhh... ja, ni vet... För annars blir språket så... öhhh... ja, ni fattar... ;-)

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg