Många intressanta inlägg från consono... Visst kan det låta rasistiskt om man vill det
Har inte letat efter författarnas bloggar men ska göra det snart. Om samer vill ha bidrag för att bevara den kultur som är renskötseln medför så tycker jag att renskötseln ska bedrivas på det sätt som den gjorde i tusentals år. Då utan helikopter, snöskoter och andra nya hjälpmedel. Ska man få kulturbidrag för att bevara en boskapsskötsel så ska den utföras på ett sätt som man bedrev den tidigare. Att modernisera renskötseln och sedan kräva kulturbidrag eller minoritetbidrag för den känns långsökt. I Skåne har man ansökt om kulturbidrag för att bedriva odlingar på medeltida sätt genom att så gamla grödor eller brukar marken utan moderna redskap.
Om man vill få bidrag för att bedriva ett modern renskötsel med moderna hjälpmedel så borde även bidragen utformas för vad det är. En modern form av köttproduktion. Jag anser inte att bidragen ska skilja om man bestämmer sig att föda upp renar, kor eller grisar för kött. Att hävda att bara renskötsel är kultur och inte gris eller nötuppfödning känns fel. Det finns en längre tradition att ha kor och grisar som tamboskap än vad som gäller för renen. Vill någon i Skåne föda upp grisar av gamla lantraser på omodernt sätt så ska de naturligtvis kunna söka kulturbidrag på samma sätt som de samer som söker bidrag för att bedriva renskötsel som de har gjort i tusentals år. Att söka bidrag för modern renskötsel ska ske på samma grunder som annan modern boskapsuppfödning.
Jag tycker det är bra att det finns nyheter på samiska och även andra program på minoritetsspråk. Det jag undrar är när Sverige erkänner skånskan som minoritetsspråk så vi även kan få nyheter på det
/Stellan