för det första, är verkligen samer en ursprungsbefolkning eller är dom en etnisk minoritet, mig veterligen så tvistas det om detta.. För det andra så är detta inte en "same" fråga utan en fråga om näringsidkare och dess förutsättningar att bedriva sin verksamhet.

Wikipedia säger följande:
Folkgruppen samer i Sverige har fått den juridiska beteckningen "ursprungsfolk". Samerna själva identifierar sig som ett ursprungsfolk. Det samiska folket bodde bevisligen i norra Skandinavien innan kolonisationen och fastställandet av statsgränserna. Det finns en historisk kontinuitet som sträcker sig minst tretusen år tillbaka. 1977 bekräftade Sveriges riksdag samernas ställning som ursprungsfolk.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ursprungsbefolkning

/mattias
 
Jag har skrivit om det tidigare och begreppet "Same" är inte helt oproblematiskt. Vem är Same? Vilka kriterier skall uppfyllas? Till skillnad från ursprungsbefolkningar i t ex USA, Australien och Sydamerika så är de svenska samerna inte en homogen grupp och även inom den samiska kulturen finns hiearkier och ifrågasättanden om vem som ska betraktas som same eller inte, något som belyses i den här artikeln:
http://www.nsd.se//NYHETER/ARTIKEL.ASPX?ArticleID=4260332

Inom den samiska kulturen åtnjuter de renskötande samerna hög status, men de är i antal endast en minoritet och de allra flesta samer bedriver inte renskötsel. Jag har själv samer i släkten men betraktar mig inte som same och under århundraden har mina förfäder "gått in och ur" olika kultursfärer i främst norra norrland. Det visar lite på problematiken; det har sedan förhistorisk tid funnits grupper som inte i dag benämns som samiska (f ö är det väldigt problematiskt att sätta en etnisk stämpel på en förhistorisk kultur; man bör snarare tala om protosamiska kulturer, dvs kulturyttringar som så småningom leder fram till en samisk kultur. De som levde under gropkeramisk kultur under stenåldern i sydskandinavien betecknas t ex inte heller som "svenskar").
 
Ursäkta min okunnighet på området, men vad lever renägarna på?
Köper ni renskinn var och var annat år?
Hur mycket renkött äter ni?
Finns det något annat från renarna som ni köper regelbundet?
Per

Renskav med potatismos är en kulinarisk höjdpunkt, liksom suovas samt torkat och rökt renkött. Få har nog ätit malda renhorn, men desto fler har nog en kniv med inslag av just renhorn. Detta är bara några av de produkter som renen är ursprung till.

På sista tiden har det dykt upp ännu ett hot mot renskötseln som har en liten koppling till säljaktsfrågan som upprörde så många för några år sedan. Nu kommer det bojkottuppmaningar mot renkött och korv. På samma sätt som kampanjerna mot säljakten ledde till att många eskimåer förlorade sin försörjning så förekommer det nu kampanjer mot samernas sätt att bedriva sin verksamhet som också kanske får samma resultat.

http://nyheter24.se/nyheter/utrikes/79873-ikea-anklagas-fr-djurplgeri
 
Väl talat David!

Och det är en himmelsvid skillnad på våra förhållanden jämfört med t.ex. Australien. Där syns skillnaden direkt på hudfärg etc. Vi har inga rasimproblem när det gäller samer.
 
Nå, vad den där professorn bygger sina beräkningar på vet jag inte. Men det förefaller självklart att rennäringen lider mer av att det knappt säljs några renprodukter än att det finns rovdjur.
 
Det borde kanske vara något för människor i Göteborg som blir arbetslösa, att starta rennäringsföretag. Mig veterligen har ett sådant företag aldrig gått i konkurs.
 
Det borde kanske vara något för människor i Göteborg som blir arbetslösa, att starta rennäringsföretag. Mig veterligen har ett sådant företag aldrig gått i konkurs.

Jepp, det skulle antagligen lösa hela arbetslöshetsfrågan i Sverige ;) MEN, det är bara "Samer" som har rätt att bedriva denna "näringsform"

/M
 
Den här typen av släktunika yrken borde granskas bättre Samer, SR, börsen och politiken bl a. Men till det kan väl inte Janne få tipset....
//J
 
Ärligt nu, handlar det i slutändan om vem som tycker sig ha mest rätt till fjället, vi eller dom?

Menar du rovdjuren eller renarna?

Jag tycker att det blir enbart löjligt när man försöker försvara utrotande av rovdjur med nån slags "kulturella" motiv.

Man kan dra ganska intressanta paralleller om man tittar på fisketraditionen i östersjön och torsken...
 
Menar du rovdjuren eller renarna?

Jag tycker att det blir enbart löjligt när man försöker försvara utrotande av rovdjur med nån slags "kulturella" motiv.

Man kan dra ganska intressanta paralleller om man tittar på fisketraditionen i östersjön och torsken...

Jag menar definitivt inte rovdjuren eller renarna.

Jag tycker oxå att det går att göra en liknelse mellan yrkesfiskarna vad gäller behovet av statligt stöd. Även där har man genom myndighetsbeslut gjort det omöjligt för yrkesfiskarna att fortsätta sitt yrke vid vissa älvmynningar trots att de har nyttjande/äganderätt till sina fiskevatten. Detta gäller laxfisket vid norrlandsälvarna. Samma omständigheter gäller väl torskfisket. Där borde det statliga stödet gälla omställning till annat levebröd tycker jag.

Men yrkesfiskare är ingen etniskt definierad folkgrupp, där haltar jämförelsen mot rennäringen och samerna.
 
Jag menar definitivt inte rovdjuren eller renarna.

Jag tycker oxå att det går att göra en liknelse mellan yrkesfiskarna vad gäller behovet av statligt stöd. Även där har man genom myndighetsbeslut gjort det omöjligt för yrkesfiskarna att fortsätta sitt yrke vid vissa älvmynningar trots att de har nyttjande/äganderätt till sina fiskevatten. Detta gäller laxfisket vid norrlandsälvarna. Samma omständigheter gäller väl torskfisket. Där borde det statliga stödet gälla omställning till annat levebröd tycker jag.

Men yrkesfiskare är ingen etniskt definierad folkgrupp, där haltar jämförelsen mot rennäringen och samerna.

Nja, vid den svenska kusten är det nog ganska homogent med yrkesarbetande etniska svenskar (nordeuropeér beroende på hur snävt man ser det). Men visst, alla får (fick) ju försöka till skillnad mot hur det är inom rennäringen som är "rasistisk".


peter
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg