Ja jeg leste artikkelen, og skummet gjennom endel a kommentarene både i avisen og tidligere i tråden her. Tilgi meg hvis jeg tar opp tema som er blitt diskutert tidligere.
Først til antallet rovdyrdrepte rein, 45000!!!! Hvor i hule h... har fyren det fra. Fra samene kanskje. Da kan jeg fortelle at det ikke er en helt troverdig kilde. I Finnmark har staten gitt erstatning til reinkalver drept av ørn. Når man så telte opp hvor mange ørner det var, la på en viss sikkerhetsmargin, så fant man at hver ørn åt sin egen vekt HVER DAG i reinkalver. Men selvsagt tror enkelte på dette tullet likevel.
I Norge har vi hvert år en debatt omkring sau som blir tatt av rovdyr. Vi slipper flere hundre tusen dyr ut på beite og har stort sett ingen kontroll med hva som skjer eller hvordan de har det. (noen unntak finnes) Staten bare betaler, bøndene sutrer over for lite betaling. Jeg så en artikkel hvor det var gjort en skikkelig undersøkelse av et stort antall dyr. Hvert eneste dyr fikk en sensor på seg, og når dyret ikke beveget seg på en stund gikk alarm og gps-posisjon slik at man kunne sjekke hva som hadde skjedd. Selv om dette var i et område med alle typer rovdyr, var det bare 1/3 som ble tatt av rovdyr. De resterende døde en naturlig død, (infarkt blodpropp osv) utsatt for ulykker (fall, drukning) ol.
Siden sauene går ute bare på sommeren er det rimelig å anta at reinen som går ute hele året må være utsatt for større naturlig avgang. Hva med snøskred, drukning i isråker f.eks. Likevel kan vi bare for moro skyld anta at de 45000 bare er 1/3 av alle tapene i året. Det betyr at vi snakker om totalt 135000 rein som dør utenom slaktingen som er 70000 dyr. Dette skurrer for de aller fleste. Og ingen må komme å fortelle meg at alle vitsene om samer som ikke eter egne reiner (men naboens) er bare tull. Jeg tror ikke på røyk uten ild, jeg har bodd for lenge i Finnmark til det. Nei det største rovdyret er nok det på to føtter. (Kanskje det skal bli skuddpremie på disse også?
)
Det siste poenget til forskeren var at tapene til rovdyr stort sett gjaldt gode produksjonsdyr. Jada vi har hørt det mange ganger før. Hver gang en rein blir truffet av toget eller en bil er det selvsagt den aller fineste bukken eller simla, som var verdt en formue i følge erstatningskravet. Mens alle rovdyr ellers i verden i hovedsak tar svake dyr, så gjør selvsagt rovdyrene der samene er det motsatte. Er det bare meg som synes dette er rart?
Og selv om det var så ille, hva så? I Norge er det tvil om reinnæringen er lønnsom i det hele tatt, kan det være anderledes i Sverige? Hvis man ser på alle subsidier som utbetales og antall kilo kjøtt man får, så tror jeg det er et svært kostbart kjøtt. Men hva gjør ikke staten for urbefolkningen, som tviholder på gamle privilegier. Ja jeg vet det, jeg er negativ, men jeg har levd så lenge at jeg har sluttet å tro på nissen. Selv om det er jul snart. Kanskje det er bare en vinterdepresjon som gjør meg litt grinete. Fatt mot lesere, sola snur i dag. Snart kommer den tilbake
God jul også forresten!!