Rennäring och fjällturism

Samiska kulturen är fantastisk, hoppas den finns kvar i 1000 år. Men sura renskötare ska inte ha inflytande att stänga gamla turiststugor och fjällstationer som funnits där i många år.

Sen är det väldigt tröttsamt & extremt korkat med folk som refererar till förhållanden för flera hundra år sen. Nu är vi ett land, och frågan är hur olika frågor ska lösas 2024.
 
Samiska kulturen är fantastisk, hoppas den finns kvar i 1000 år. Men sura renskötare ska inte ha inflytande att stänga gamla turiststugor och fjällstationer som funnits där i många år.

Sen är det väldigt tröttsamt & extremt korkat med folk som refererar till förhållanden för flera hundra år sen. Nu är vi ett land, och frågan är hur olika frågor ska lösas 2024.
Och det finns en lösning, åtminstone tillfälligt. De som är emot renskötsel och samers inflytande är inte helt nöjda, samerna är inte helt nöjda eftersom de inte har fått helt som de vill, jag som vill skydda naturen är inte nöjd då mark exploateras hela tiden (om än på andra platser än jämtlandstriangeln). Kompromisser har nåtts, och då blir inte alla nöjda. Kompromisser är avgörande i demokratier. Det är inte som att samtliga stugor ska stängas, eller att allemansrätten har upphört för samernas renskötsels skull. Det är en minskning av utbud av sängar och mat.
 

lipfip

Forumvärd
Varför kan han inte starta en diskussion med ett subjektivt påstående? Han måste väl få starta en debatt ur sin synvinkel?
Hoppas admin hittar nån bra lösning så inlägget kan få stå kvar. Det viktiga är väl att det blir en konstruktiv diskussion där kritiska synpunkter kommer fram.

Egen synvinkel och kritiska synpunkter är helt ok. Påståendet och själva titeln av tråden är dock i sig fördomsfulla. Så blir diskussionen från början polariserat. Samt att de som diskussionen gäller har svårt att försvara sig.

Håller med om att, @Aihki s perspektiv är interessant och värdefullt för debatten. Och ämnet ska absolut diskuteras här. Vi kan ha tråden kvar och kolla hur den utvecklas, men den döps om till något mindre polariserande.

Försök att vara respektfulla och konstruktiva i den här upphetsade debatten. Det blir bäst för stämningen i forumet och lättast för oss som admin att ni helt enkelt undviker fördomar och förolämpningar, att ni baserar era påståenden på fakta/citat, alternativt beskriver dem tydligt som era subjektiva upplevelsen/tankar.

Tack!
 
Vi måste nog prata om vad som händer i Jämtlands-fjällen. Renarna kalvar på våren då ytterst få vågar sig ut pga menföre. Alltså att det är bristande skare eller bara "socker". Det bekymrar mig oerhört hur polariserad relation som har uppkommit i dagsläget. När jag var ung så var vi några som åkte runt i de norra vildmarkerna där jag växte upp. Renskötarna kände mig och jag kände dem. Var min hund "ren- nyfiken " så fångade de den och jag hämtade den. Vi levde i samma vildmark.

Det som nu har hänt är att de yngre samerna vill vara själva i fjällen. Samerna vill inte ha andra människor i deras renskötselområde i fjällen.

Samerna idag vill inte ha utbölingar i markerna. Men... det gäller inte alla samer. De sameföreträdare som har renskötsel i fjällnära- eller inlandsskogar förstår att vi delar på samma mark. Även om det kan vara gnabb ibland.

De renägande samerna i fjällen har en ekonomisk omsättning motsvarande en stor ICA-butik. Läs det en gång till. Då förstår man vilken snedvriden debatt som nu råder . Omsättning motsvarande EN stor ICA- butik.

Jag som är en äldre man kan minnas härliga , trevliga möten med renskötare i vildmarken. Vi drack kaffe vid samma eld. Därför är jag så bekymrad över hur polariserad debatten är idag.

Det är ingen lösning att stänga fjällstugor ! Det är ingen lösning att stänga områden för ripjakt ! Sorgligt nog måste nog Svenska Staten sätta ner foten i "same-skuld-träsket" och tala om att den Svenska fjällkedjan tillhör svenskarna

Hela "stänga-fjällstugor-i-jämtland" debatten, är helt absurd.

Så börja där: Vi har en absurd debatt i Sverige där samer vill att man stänger stugor i fjällen, stugor som inte stör en enda ren. (Oftast saker sig renar till stugor och slalombackar där det finns bättre gräs att beta).
Jag anser att fjällen tillhör samerna. Alla andra är där som gäster. Jag är emot kolonialism. Att en grupp människor kommer till ett ställe och säger "Nu är det vi som bestämmer!".
 
Så börja där: Vi har en absurd debatt i Sverige där samer vill att man stänger stugor i fjällen, stugor som inte stör en enda ren. (Oftast saker sig renar till stugor och slalombackar där det finns bättre gräs att beta).

Detta här man ofta i denna debatten. Men den som säger så är väl inte van vid djur?

Men jag kan upplysa om att djur, likt oss människor, har olika behov och olika åsikter beroende på SITUATION. Alltså att äta lite gräs i närheten av människor är en helt annan sak än att föda en kalv i närheten av människor.
Jag behöver bara gå till min hund. Hon älskar kel. Men om du då drar slutsatsen att hon ALLTID älskar kel och klappar henne när hon äter middag, så hugger hon dig i armen, med all rätt enligt mig. Jag respekterar 100% att hon älskar kel och sen fem minuter senare inte står ut med det. Djur av alla arter har behov och krav som skiftar på detta sätt hela tiden.

Är det just renar som är så enkelspåriga att de aldrig störs av sånt som de någon gång accepterat, eller menar du att det gäller även andra djur och kanske t.o.m. människor?
Gillar du att gå på konsert så gillar du också att ha ett rockband i ditt kök när du äter frukost?
 
Jag anser att fjällen tillhör samerna. Alla andra är där som gäster. Jag är emot kolonialism. Att en grupp människor kommer till ett ställe och säger "Nu är det vi som bestämmer!".
Det här är en problematisk åsikt. Allra särskilt om man med samer menar de som bedriver renskötsel. Detta dels eftersom en extrem majoritet av alla med samiskt påbrå inte bedriver renskötsel - och rimligen påverkas inte ens arvsrätt av vad man arbetar med? Dels blir det ytterst problematiskt om man menar att de som har "rätt" till fjällen är de med samisk härstamning. För vem har då det och hur sjutton skulle vi ta vi reda på det? Samer och folk med mer sydländskt ursprung har bott och verkat i norrland i tusentals år och förstås beblandats med varandra. Det finns garanterat ingen som har sitt genetiska ursprung på endast ett håll. Och hur stor andel samisk härstamning är tillräckligt för att kvalificera sig som same egentligen?

Man får inse att svenska staten historiskt har betett sig ytterst nedrigt mot alla, samer har ingalunda fått utstå mer än några andra (även om den direkta diskrimineringen ligger närmare i tid). Det vore ytterst gynnsamt om beröringsskräcken som finns i denna fråga från politiskt håll kunde brytas. Den enda rimliga, och för en demokrati värdiga, slutsatsen kring om vem som har rätt till fjällen är att de som bor och verkar där har det, oavsett vem ens förfäder råkar vara.
 
Men för i helvete:
Att generalisera en hel folkgrupp med "samerna tycker..." och "samerna säger..." eller "samerna gör..." är per definition rasism. Exakt som att skriva att "judar är si eller så...".
Det är möjligt att man inte menar något illa, men man tänker genom ord. Därför måste man använda ord rätt. Skriv gärna "alla renskötare jag träffat säger si" men om du inte pratat med alla samer i hela världen kan du inte skriva "samerna säger si...". Hur svårt ska det vara?