Rengöring av kök på höghöjd

mattias_altin; sa:
hamlin; sa:
nermander; sa:
Är man i sånt läge att man inte kan fixa vatten att diska med ska man nog undvika att skita ner grejerna. Att torka rent med papper tar inte bort bakterierna.

Då är det i såna fall bättre att köra med mat som tillagas i påsen (bara koka vatten och hälla i). Då får man i värsta fall en sked att diska och då borde man väl kunna offra en tesked vatten eller så.

hhmm, känns en aning negativt...
Vill få tips och dyl på min fråga inte MOT argument.

Matpåsen var väl iofs ett tips, men troligast inte lämpligt ca 20 dagar på och kring högre höjder

Så min fråga kvarstår!!!

Råd som "om du inte vill diska i skogen stanna hemma" betackar jag mig för. Läs igenom tråden och tänk dig att du sitter på 6000 möh med skitiga kastruller...

Jag har självklart egna uppfattningar ang detta men utsidan är väl ett forum för att ge varandra tips och utbyta information om utelivet...

Efter maten bor du dricka 0.5-1 liter, jag brukar anvanda ett uppkok vatten for att skolja ut det varsta av matresterna och sedan dricka detta for att inte slosa pa dyrbart vatten/bransle. Lite ackligt men fungerar...Ar det fortfarande nagra matrester kvar anvander jag sno for att skrapa ur det sista.

Befinner du dig pa 6000m kommer dina karl formodligen att anvandas konstant da snosmaltning for att fa i sig tillrackligt med vatska tar lang tid. alla bakterier borde do i samband med detta.

For att undvika magsjuka ar det ocksa viktigt att du tvattar handerna regelbundet, jag korde med den har produkten pa tva langre tur tidigare i ar: http://www.snowandrock.com/brands/product.asp?product_sku=MLFDN

Vi hade inga problem med magsjuka i var grupp men manga andra tvingades vanda pga detta, formodligen pga dalig hygien i samband med toalettbesok etc.

Lysande Mattias.. Precis såna tips som jag är intresserad av.. Tack!

Re: Re: Re: Fryst disk

mattias_altin; sa:
Jag brukar alltid tillsatta nagra droppar jod, det borde vall ta dod pa detta?

Toxiner = gifter. Dessa kan man inte ta död på.

(Men, jag undrar vad det är för bakterier som lyckas producera så mycket skadliga gifter på den korta tid det tar från det att maten nått ättemperatur till dess att resterna frusit?)

Jag tror (precis som någon nämde ovan) att de farligaste bakterierna har man på fingrarna. Det är altså minst lika viktigt att tvätta tassarna som att diska ätgrejorna.

hamlin; sa:
Återigen.. Föreställ dig att du sitter på 6000 möh och ska diska.... Det tar en stund att smälta snö, du har precis ätit, du känner dig trött och höjden påverkar dig kanske med huvudvärk och illamående, hur rengör man smidigast sin köks utrustning i detta läge???

Det smidigaste sättet att göra rent köket är att diska! :) Du kommer inte ifrån det. Allt annat är nödlösningar eller jobbigare. Du får inte bort alla matrester med bara varmt vatten eller hushållspapper (trasa kan vi väl sluta diskutera med en gång, för hur har du tänkt göra rent den?).

För mig ingår diskningen mer eller mindre automatiskt som en del i matrasten. Jag har inte "ätit klart" förrän jag har diskat.

Jag har lärt mig att om man slarvar med disken eller väntar med den så blir det bara jobbigare. Det är enklast att diska direkt. Det finns inget tråkigare än att behöva försöka diska bort intorkade matrester från förra måltiden när det är dags att äta...

Är det smälta snö som är det jobbiga får du väl diska i urin då, den är väl inte så jobbig att framställa i alla fall? (Urin från en frisk människa är steril och alldeles utmärkt att diska i.)

Ska du vara 20 dagar på hög höjd och äta annat än frystorkad påsmat och bars som inte kräver tillagning kommer du få STORA problem att bära med dig maten och bränslet som krävs för att laga till den.
Du kommer få bära mat/bränsle i etapper och gräva ned förråd längs vägen. Men det visste du säkert redan..

_Erik_; sa:
Ska du vara 20 dagar på hög höjd och äta annat än frystorkad påsmat och bars som inte kräver tillagning kommer du få STORA problem att bära med dig maten och bränslet som krävs för att laga till den.
Du kommer få bära mat/bränsle i etapper och gräva ned förråd längs vägen. Men det visste du säkert redan..

Mesta dels av maten kommer var frystorkat, men jag kommer ändå ha behov av att "grisa" ner köket. Kanske med en härligt god fullkornsgrött med lite blåbärskräms pulver i..

Även frystorkad mat måste värmas. Det ska väl "små koka" några minuter innan det är klart? Det blir svårt att koka i påsen... Sen att man kan äta ur påsen är en annan femma...

Men skitiga kastruller kommer man nog inte ifrån... Inte heller diskmedel och diskborste verkar det som.

Tack för alla tips och idéer...

Vänligen
Hampus

Min ideala matrutin

hamlin; sa:
Men skitiga kastruller kommer man nog inte ifrån... Inte heller diskmedel och diskborste verkar det som.
Förmodligen är diskmedel en bra idé, en filmburk koncentrerat diskmedel och en disksvamp räcker i flera veckor. Jag brukar använda filmburk men det kan vara meckigt att få ut bara lite diskmedel åt gången.

Min rutin är (finns förmodligen synpunkter på detta):
1. Smälta snö omgång #1. Fyll termos. Kasta i ett vattenreningspiller.
2. Smält snö... Fyll flaskor. Kasta i vattenreningspiller.
3. Smälta snö omgång #x. Häll varmvattnet från termosen i den sista tomma drickvattenssflaskan. Fyll den nu varma termosen ända upp med varmvatten. Kasta i ett vattenreningspiller. Lägg termos i sovsäcken.
4. Koka upp vatten till matlagning och laga mat.
5. Stoppa undan köket.
6. Äta. Nu kommer snart "matkoman" sätta in, så raska på efter maten är färdigäten.
7. Gnid av matresterna i kastrullen mot snön. Isig snö river bort matrester förvånansvärt bra. Skrapa med skeden för att få bort trilskande lappskojs.
8. Ta en gnutta ljummet vatten från en dricksvattenflaska och ha i en droppe diskmedel. Diska.
9. Torka av med toapapper (om det finns gott om det, annars självtork i absiden = vattnet fryser).

Beroende på väder & vind (och absidstorlek) så gör man aktiviteterna inne eller ute ur tältet. P g a "matkoman" föredrar jag att göra så mycket jobbigt som möjligt innan maten, det är skönt att kunna ta det lugnt direkt efteråt (risken för att maten hoppar upp ur magen igen är också mindre).

Re: Min ideala matrutin

IslandTraveller; sa:
hamlin; sa:
Förmodligen är diskmedel en bra idé, en filmburk koncentrerat diskmedel och en disksvamp räcker i flera veckor. Jag brukar använda filmburk men det kan vara meckigt att få ut bara lite diskmedel åt gången.

Min rutin är (finns förmodligen synpunkter på detta):
1. Smälta snö omgång #1. Fyll termos. Kasta i ett vattenreningspiller.
2. Smält snö... Fyll flaskor. Kasta i vattenreningspiller.
3. Smälta snö omgång #x. Häll varmvattnet från termosen i den sista tomma drickvattenssflaskan. Fyll den nu varma termosen ända upp med varmvatten. Kasta i ett vattenreningspiller. Lägg termos i sovsäcken.
4. Koka upp vatten till matlagning och laga mat.
5. Stoppa undan köket.
6. Äta. Nu kommer snart "matkoman" sätta in, så raska på efter maten är färdigäten.
7. Gnid av matresterna i kastrullen mot snön. Isig snö river bort matrester förvånansvärt bra. Skrapa med skeden för att få bort trilskande lappskojs.
8. Ta en gnutta ljummet vatten från en dricksvattenflaska och ha i en droppe diskmedel. Diska.
9. Torka av med toapapper (om det finns gott om det, annars självtork i absiden = vattnet fryser).

Beroende på väder & vind (och absidstorlek) så gör man aktiviteterna inne eller ute ur tältet. P g a "matkoman" föredrar jag att göra så mycket jobbigt som möjligt innan maten, det är skönt att kunna ta det lugnt direkt efteråt (risken för att maten hoppar upp ur magen igen är också mindre).

Lysande Johan! Tack för tipsen!

hamlin; sa:
.....
Även frystorkad mat måste värmas. Det ska väl "små koka" några minuter innan det är klart? Det blir svårt att koka i påsen... Sen att man kan äta ur påsen är en annan femma...
.....
Vänligen
Hampus
Real och Wildlife har frystorkat som inte behöver koka. Vatten hälls i påsen, påsen ställs undan 10 minuter och sen är det bara att äta ur påsen. Ett isoleringskärl gjort av t.ex liggunderlag ger varmare mat efter de 10 minuterna.

Raskesven

Re: Re: Re: Re: Fryst disk

Vandrare; sa:
mattias_altin; sa:
Jag brukar alltid tillsatta nagra droppar jod, det borde vall ta dod pa detta?

Toxiner = gifter. Dessa kan man inte ta död på.

(Men, jag undrar vad det är för bakterier som lyckas producera så mycket skadliga gifter på den korta tid det tar från det att maten nått ättemperatur till dess att resterna frusit?)

Jag tror (precis som någon nämde ovan) att de farligaste bakterierna har man på fingrarna. Det är altså minst lika viktigt att tvätta tassarna som att diska ätgrejorna.

Håller med, eftersom kastrullerna står på nästan hela tiden lär bakterierna knappast frodas. Fingrarna är nog viktigare.

Själv brukar jag köra med koka-vatten-metoden på vintern och helt sonika dricka eventuella matrester
i-n-k-l-u-s-i-v-e baconflott mm.

För att få smak blandar jag i lite te. Jag föreställer mig att te med Yakfett smakar ungefär så ;).

Brända rester skrapas bort med sked och rensas ut med snö.

MVH,

//J

hamlin; sa:
Vänligen
Hampus

Frystorkad mat som som är gjord før att ätas ur påsen behøver vanligen ej koka. Det räcker att hälla i ett par dl hett vatten och førsegla påsen så fem minuter senare är det färdigt. T.ex. Real turmat. på http://www.xxl.no kostar den 40 - 43 sek. (obs jag jobbar inte før butiken, bara ett tips i all välmening, något "troll" (som set tydligen kallas på den lokala utsidanchargongen) menade att det var många produktplacerare här)

Jag brukar inte vara så noga med diskningen på vintern och har aldrig blivit magsjuk under vinterturer så jag tror nog också att det oftare är "avføringsbakterierna" som orsakar magsjukan än bristande diskning. Nedkylningsprocessen är ju mkt snabb.

Se till att alltid bara koka vatten i dina kastruller
Avänd sedan separata termosar för tex mat/fruktsoppa/dryck om detta är aktuellt.
din enda disk bör vara bestiken

lycka till och ha det så bra

hamlin; sa:

Anledningen till att det står att det skall sjuda (brukar det stå, det är väldigt sällan nåt verkligen skall koka) är att det inte skall kallna under tiden. Det kan man (som andra skrivit) komma runt genom att ha nån form av isolering till påsen. Det är ett väldigt bra sätt att framförallt spara bränsle (men smälter man snö så går ju det mesta av bränslet åt till sånt så det som går åt till matlagning är marginellt).

Sånt som inte från början ligger i påse kan man packa om till påse hemma.

Sen om du nu äter 90% av måltiderna ur påse kanske du orkar diska efter de resterande 10 procenten?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kamelen Soto Muka rengöring? Kök och brännare 59
elinthemenace Rengöring Trangia Kök och brännare 13
Rengöring av munstycke Kök och brännare 1
jakobw Rengöring av Trangia Kök och brännare 24
stefan.svard Slang till KAP-Arctik kök Kök och brännare 42
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 40
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Chrabban Kök för 2 ? Kök och brännare 29
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
silenhag TEST kök friluftsbrännare Kök och brännare 10
magnus ul Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen? Kök och brännare 90
iamanders Få plats med fristående kök i Terra weekend Kök och brännare 14
MaSt Kök för matlagning, råd och dåd önskas Kök och brännare 5
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg