mattias_altin; sa:hamlin; sa:nermander; sa:Är man i sånt läge att man inte kan fixa vatten att diska med ska man nog undvika att skita ner grejerna. Att torka rent med papper tar inte bort bakterierna.
Då är det i såna fall bättre att köra med mat som tillagas i påsen (bara koka vatten och hälla i). Då får man i värsta fall en sked att diska och då borde man väl kunna offra en tesked vatten eller så.
hhmm, känns en aning negativt...
Vill få tips och dyl på min fråga inte MOT argument.
Matpåsen var väl iofs ett tips, men troligast inte lämpligt ca 20 dagar på och kring högre höjder
Så min fråga kvarstår!!!
Råd som "om du inte vill diska i skogen stanna hemma" betackar jag mig för. Läs igenom tråden och tänk dig att du sitter på 6000 möh med skitiga kastruller...
Jag har självklart egna uppfattningar ang detta men utsidan är väl ett forum för att ge varandra tips och utbyta information om utelivet...
Efter maten bor du dricka 0.5-1 liter, jag brukar anvanda ett uppkok vatten for att skolja ut det varsta av matresterna och sedan dricka detta for att inte slosa pa dyrbart vatten/bransle. Lite ackligt men fungerar...Ar det fortfarande nagra matrester kvar anvander jag sno for att skrapa ur det sista.
Befinner du dig pa 6000m kommer dina karl formodligen att anvandas konstant da snosmaltning for att fa i sig tillrackligt med vatska tar lang tid. alla bakterier borde do i samband med detta.
For att undvika magsjuka ar det ocksa viktigt att du tvattar handerna regelbundet, jag korde med den har produkten pa tva langre tur tidigare i ar: http://www.snowandrock.com/brands/product.asp?product_sku=MLFDN
Vi hade inga problem med magsjuka i var grupp men manga andra tvingades vanda pga detta, formodligen pga dalig hygien i samband med toalettbesok etc.
Lysande Mattias.. Precis såna tips som jag är intresserad av.. Tack!