Rengöra stora mängder aluminiumkärl från sot?

Precis hemkommen från scout-läger och vi har nu ett stort antal grytor, kastruller och stekpannor som är extremt sotiga efter en vecka över öppen eld. Att ge sig på detta för hand med stålull är ett _väldigt_ smutsigt jobb.

Finns det några genvägar? Testade högtryckstvätt igår men även med rotormunstycke så lossnar inte allt. Jag tror att ett starkt alkaliskt rengöringsmedel typ grill- och ugnsrengöring hade gjort susen, men det får inte användas på aluminium eftersom det fräter.

Testade också (ny) toaborste i skruvdragare. Funkade okej men tog en faslig tid. Fler tips?
 
Som scout minns jag att sista dagen på lägret skrubbade man sot från grytor med svinto.
Inte så snällt att skicka hem alla sotiga grytor till matrialaren. Att lära sig vårda utrustningen (egen och gemmensam) tycker jag är del av scouting.

/Patrik

Precis, att göra rent efter sig ingår i turen ! Spara alltihopa som det är tills nästa gång så fattar alla. :)
 
Skrubba dom med aska och vatten! Det löser upp all sot
Jag tvivlar inte på att det funkar. Men det är just skrubba och kladda med aska/svinto jag vill undvika :) Vi är många som hjälps åt så det går nog bra oavsett, men vill utmana "såhär har vi alltid gjort".

Det, och att det är roligare med power tools.

Jag är mer ute efter ett "mirakelmedel" som inte fräter på aluminium men som samtidigt löser askan, som sedan kan spolas av med högtryck.
 
Aska vatten och tidningspapper samt diskhanskar funkar bra på glasytor i braskaminer.

Finns också sprayflaska med medel som löser upp sotet detta går påtagligt snabbare än askmetoden. Bör du kunna köpa i bygghandeln och hos färghandlare.

Om dessa tekniker är bra på alukärl vet jag inte men värt att testa. Kanske kombinera med diskborste i plastbalja?

Thure
 
Ställde en fråga till PCns AI-assistans. :)

Att rengöra en bränd kastrull av aluminium behöver inte vara omöjligt! Här är några praktiska tips för att enkelt få bort sot och beläggningar:

Blötläggning: Fyll kastrullen med varmt vatten och tillsätt lite diskmedel. Låt det stå i 5-10 minuter och skrubba sedan bort det som bränt fast. Upprepa processen om det behövs. Blötläggning hjälper till att lösa upp sotet och gör det lättare att rengöra.

Avfettningsmedel: Om blötläggning inte fungerar helt kan du använda ett avfettnings- eller rengöringsmedel som normalt används för ugnen. Applicera det på den fastbrända ytan, låt det verka i fem minuter och skrubba sedan. Skölj av med varmt vatten.

Citron, vinäger och bakpulver: Blanda citronsaft, vinäger och bakpulver och använd det som ett rengöringsmedel. Testa först på en liten yta för att undvika skador på hela kastrullen.

Frysning: Om inget annat fungerar kan du prova att frysa kastrullen. Lägg den i frysen i några timmar och knacka sedan bort det brända sotet.

Lycka till med rengöringen!
 
Finns också sprayflaska med medel som löser upp sotet detta går påtagligt snabbare än askmetoden. Bör du kunna köpa i bygghandeln och hos färghandlare.
Jo jag vet, starka alkaliska rengöringsmedel funkar galant mot sot och inbrända rester. Men det fräter på alu-kärl och jag vågar inte testa då grejerna inte är mina egna.
 
Jag hade nog inte valt avfettningsmedel eller något annat fett rengöringsmedel om det riskerar hamna inuti kastruellen som det sedan ska vara mat i.

Jag har efter tips här blivit positivt överraskad av hur mycket sot somgår bort från glasrutan i min kakelugn med bara aska och vatten. Tidigare använde jag mycket biltemas rengöring:

Men jag skulle inte vilja använda den på matkärl då den inte är helt hälsosam invärtes enligt:

Är man inte så rädd och sina kastruller så går ganska mycket sot bort om man skrubbar dem med våt sand/grus också - rent "mekanisk slipning".

Vill du använda verktyg är det väl en sandblästrare du kan rengöra kastrullerna med men det blir nog synliga spår....

Här (från utsidan 2007, fördelen med forum och sök-funktion) tipsar CampDavid om Tröd även för rengöring, håll rödspriten på utsidan av kastrullen då, annars smakar maten obra sedan:
Vet inte själv hur bra det funkar som rengöring.

/Patrik
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.