Ja det hade vart fantastiskt att gå med så lite vikt men jag förstår inte hur det är fysiskt möjligt om jag inte lämnar tält, sovsäck och liggunderlag hemma. (...)
Det går, men då får man ge sig på de riktigt tunga delarna, och inte tandbortsskaft
. Både din ryggsäck, tält, underlägg, köksutrustning och (vad jag förstår) sovsäck ligger i den tyngre avdelningen och de vikterna bär man ju på hela tiden. Jag har just kommit hem från en 9-dagarstur med en grundpackning på 3700 g, samt mat + gas på 3800 g. Tillkommer kläderna på kroppen, ca 2500 g inkl. kängor och tjocktröja, samt en del prylar i fickorna, 3-400 g.
Men då väger min ryggsäck 400 g, tält 940 g, sovsäck 700 g, liggunderlägg 160 g och kök inkl. allt (kastrull, handtag, lock, vindskydd, grytmysare) 235 g.
Dessutom torkar/förbereder jag all min mat själv, vilket blir betydligt mer vikteffektivt i förhållande till näringsinnehållet än de färdiga påsarna.
Det är ju inte rimligt att springa och köpa på sig allt nytt, du står med de saker du nu har, men vill du satsa på att byta ut något enda, så misstänker jag att det borde vara din gamla sovsäck, som kanske inte ens är tillräckligt varm trots vikten.
Är du ensam, "lagar" bara frystorkat och inte går på mer avancerade ställen än svenska sommarfjäll, behöver du varken det robusta expeditionsköket på 340 g eller så många kastruller, kåsor, bestick etc. En toppmonterad gasbrännare är inte så dyr att köpa och väger 50-100 g. Jag som ändå lagar mat "på riktigt" hade nu senast bara med en gryta från den mindre Trangian (1l, 80 g) med handtag från Minitrangian (18 g) och lock av engångspajform. Däremot spar du mycket bränsle (och därmed vikt) på att ta med ett enkelt folievindskydd och en grytmysare av t ex gammalt liggunderlägg, som du enkelt kan fixa själv (sök på resp. ord, många tillverkningstips finns här på Forum).
En sak man sällan tänker på är att kläder med exakt samma funktion kan väga väldigt olika mycket, och med många plagg summeras viktskillnaderna snabbt. Man kan gå i enkilos "fjällbyxor", men också i löparbrallor på 200 g. En mellantröja/värmeplagg av fleece med en massa fickor och finesser kan bli förvånansvärt tung, medan en vanlig enkel fluffstickad ulltröja väger bråkdelen, fast det egentligen borde vara tvärtom - ull är ju ätt tungt per volymenhet.
Väg alla dina saker och anteckna, det kan verka fjantigt men ger insikt i vilka delar som ger störst utbyte att söka alternativa lösningar på.
Här finns min egen packlista, eller rättare sagt packlistor, med en del alternativ och förklaringar, som du kanske kan ha lite nytta av.
I övrigt sällar jag mig till dem som sjungit ullunderställets lov. Har faktiskt med två uppsättningar, en tunn som jag går i och en lite tjockare som är både sov- ombytes- och förstärkningsplagg.