regöring av victorinoxkniv

Hej Per. Militec-1 funkar alldeles ypperligt på multiverktyg.

Det är dock ganska svårt att köpa Militec-1 inrikes. Som jag vet så finns det inte någon generalagent. Närmaste stället är Tjeckien:

email: brandejs@ri.ipex.cz
Firma: GSPP spol. s.r.o.
Sevrena 1302
140 00 Praha 4

Det var där jag köpte min flaska. 250 ml kostade $ 15 frakten inberäknad. Det är dock ca 5 år sedan så det kan vara dyrare idag.

Militec-1 togs fram för den amerikanska vapenindustrin. Det minskar friktion på molekylär nivå och aktiveras med värme. Det minskar friktionen i förbränningsmotorer ned till 15%.

De som är kritiska mot Militec-1 har inte förstått poängen med den eller hur man applicerar den. Personligen anser jag att det är det bästa smörjmedlet som finns och då har jag gått igenom en hel del märken som: Break Free, Rennaisance Wax, diverse teflonsprayer, ABU-s rullolja (den nya för Rocket rullar), Tuff Cloth samt Hoppes.

~Paul~

Kalas! Tack för infon.

Jag ska införskaffa en sådan. Det är även rätt många som frågar vad de ska använda till sina SOG multiverktyg och på deras hemsida så står det bara "light oil".

Du är en klippa!

//Per

Eftersom jag tillverkar sprayer (har bl.a. tillverkat WD-40 m.fl.) så tror jag att jag har hyfsat god koll på innehåll och funktion av dessa två.

Alla "universaloljor" är "dåliga på allt". Det är massor av motsägelsefulla kompromisser man måste göra för att den både ska rengöra, smörja och rostskydda. Numera är det stenhård priskonkurrens vilket gör att de även måste snåla med de funktionella innehållen. (även CRC har bra sprayer men 5-56 är inte en av dem) Kemiskt sett är de två ganska likvärdiga.

Det bästa sättet att underhålla en multikniv (med flera) är just att rengöra den separat och sedan smörja/rostskydda i en efterföljande behandling. En "universalolja" är ofta en dålig kompromiss men fungerar kanske för "vanligt folk" som inte har särskilt stora krav.

/Peter

observera att många tillverkare klart och tydligt avråder från att man smörjer verktygen. dom är i material och konstruktion ofta fullt fungerande som det är. varför dom ska rostskyddas begriper jag överhuvudtaget inte. vicar, som vi pratar om här, och de flesta andra multiverktyg är ju gjorda i rostfritt stål.

din inledning av inlägget, och presentation av dig själv, lovade lite mer än påståendet; "kemiskt sett är de två ganska likvärdiga" du får nog ta i lite mer för att övertyga mig, och halva övriga internet, som sett resultatet, av de olika sprayerna, i praktiken..

Observera, jag har läst uppgifter som gör gällande att det minskar friktionen ned till 15%!! Altså inte med 15%.

Jag kan dock inte svara på din fråga. Testerna är vad jag förstår utförda på ett korrekt sätt av oberoende labb.

~Paul~

Men vad tror du själv, om du tänker efter?
Jag har lite kunskap om design och provning av motorer, i första hand gasturbiner och jag kan garantera att medlet inte har några sådana egenskaper. Hade det varit sant och inte medfört några andra nackdelar så hade det varit välkänt och använts av alla tillverkare.
Om nu då en smörjmedelstillverkare ljuger så uppenbart i sin marknadsföring, hur sant är då det övriga som tillverkaren påstår?

Beträffande "ned till" (upp till) 15% så betyder ju det att i minst ett fall har man ju uppnått en sådan friktionsreduktion. BS med stora bokstäver.

Du verkar ju bestämt dig för att det är falskt, så mitt inlägg riktar sig inte till dig, mitt inlägg riktar sig till de som läser tråden och är nyfikna.

Jag är tyvärr inte nyfiken på om det är sant eller inte, så jag har ingen större lust att sitta och leta efter rapporter. Men jag tvivlar inte på att det går att hitta. (Sen om rapporterna verkligen visar det som påstås är en annan femma, men att ett så pass dyrt och enligt uppgifter bra smörmedel måste ju ha testats, eftersom det ju måste finnas många som vill "bevisa" att det är dåligt.)

Visserligen inga länkar till rapporterna, QUOTE]

Nä, just det.
Vill du pâstâ att det är sant sâ var snäll och bevisa det.

Jag är imponerad av att du ser i din kristallkula hurvida jag har googlat eller inte.
Jag håller med Peter, jag har läst så pass många oberoende rapporter på Militec-1 och dess förmåga att minska friktion att jag inte finner det intressant att leta länkar. Enbart det stora antalet artiklar i ämnet räcker för min del att inse att det förmodligen stämmer. Antingen tror man på det eller så gör man det inte.

Jag har använt Militec-1 i diverse sammanhang (fiskerullar, knivar och varierande redskap, verktyg) för att veta att det funkar alldeles utmärkt. Det räcker för mig. Diskussionen kring procentsatser är därför mindre intressant. Jag återgav helt enkelt den allmäna texten som brukar följa med Militec-1. Varken mer eller mindre.

~Paul~

observera att många tillverkare klart och tydligt avråder från att man smörjer verktygen. dom är i material och konstruktion ofta fullt fungerande som det är. varför dom ska rostskyddas begriper jag överhuvudtaget inte. vicar, som vi pratar om här, och de flesta andra multiverktyg är ju gjorda i rostfritt stål.

din inledning av inlägget, och presentation av dig själv, lovade lite mer än påståendet; "kemiskt sett är de två ganska likvärdiga" du får nog ta i lite mer för att övertyga mig, och halva övriga internet, som sett resultatet, av de olika sprayerna, i praktiken..
Fast även i rostfritt stål är det ju friktion mellan de rörliga detaljerna ;).

Jag smörjer mina knivar och rullar med Militec-1 för att minska på den här friktionen. Eftersom Militec-1 jobbar på molekylärnivå, dvs skapar en jämn yta i metallens ytstruktur så kan jag inte heller påstå att jag märkt en ökning i ansamlingen av skräp/damm och ludd. Kniven känns "torr" om man har gjort rätt. Detta kräver dock en viss teknik, precis som jag nämnt tidigare.

Att många tillverkare avråder från smörjning har att göra med att många traditionella oljor attraherar damm och smuts och därmed renderar en sämre kniv än före smörjningen. Detta gäller dock inte Militec-1. Enligt min åsikt så tjänar till och med det så upphypade bronsbrickorna på att smörjas, liksom de i teflon ;).

~Paul~

Fast även i rostfritt stål är det ju friktion mellan de rörliga detaljerna ;).

Jag smörjer mina knivar och rullar med Militec-1 för att minska på den här friktionen. Eftersom Militec-1 jobbar på molekylärnivå, dvs skapar en jämn yta i metallens ytstruktur så kan jag inte heller påstå att jag märkt en ökning i ansamlingen av skräp/damm och ludd. Kniven känns "torr" om man har gjort rätt. Detta kräver dock en viss teknik, precis som jag nämnt tidigare.

Att många tillverkare avråder från smörjning har att göra med att många traditionella oljor attraherar damm och smuts och därmed renderar en sämre kniv än före smörjningen. Detta gäller dock inte Militec-1. Enligt min åsikt så tjänar till och med det så upphypade bronsbrickorna på att smörjas, liksom de i teflon ;).

~Paul~

dina ingredienser och ditt tillvägagångssätt tror jag stenhårt på. jag brukat själv använda multisprayerna på just samma sätt, att göra rent med. min kommentar var mest riktad till
torque och var i syfte att få en utveckling av hans resonemang runt 5-56 /wd40.

jag är ingen kemist, dock har jag praktiskt erfarenhet, sen har jag fått det förklarat som att 5-56 innehåller mer "syror" som har som funktion att leta sig in och lossa fastrostat, problemet är att "syrorna" inte vet när rosten släppt och sprayen ska övergå till att enbart smörja. syrorna fortsätter angripa den nakna plåten.

den här processen är enligt många samstämmiga uppgifter inte alls lika agresiv hos wd40

gemensamt ska vara att båda sprayerna "kryper" och fortsätter göra det på ett sätt som gör dom direkt olämpliga som långtidsverkande smörmedel. min praktiska erfarenhet säger mig att det nog nästan är bättre att låta saker vara än att tex spraya 5-56 på rostiga cykelkedjor, i syfte att smörja dom.

sen vet jag inte riktigt om dom förtjänar sitt goda rykte som rostlösare etc. vanligtvis tycker jag det går lika bra (och 100 gånger billigare) att lägga pryttlarna, cykelkedjor mm i en glasburk med diesel.

biltemas rostlösningsspray funkar minst lika bra, om inte bättre, till lägre kostnad.

gemensamt för alla dessa multisprayer tycker jag är att man gör som dePaul använder den för att göra rent, torka, lossa mm och sedan torakr bort all spray och smörjer med det optimala smörjmedlet.

Möjligt att WD40 är något bättre på att smörja och 5.56 något bättre som rostlösare. Som sagts tidigare är båda två kompromisser, och som de flesta kompromisser är de inte bäst på något.
Det bästa är givetvis att skippa dem och ha 4-5 olika medel i stället.

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg