Jag har en gammal vic i liknande skick som TS skriver. Den hade aldrig svikit mig på de 15 år jag ägt den, men sen lånade jag ut den till nån som valde att skära en apelsin, drälla en massa, och sen inte rengöra kniven. När jag fick den tillbaks, gick den inte att rädda trots, WD40, eller penetreringsolja, eller bad i varmt vatten med diskmedel när desperationen satte in.
Ligger i nån låda vid det här laget. Skulle gärna fixa upp den, eftersom den var en av mina första friluftsprylar. Hur tar man isär dem då?
Börja med att ta bort skollorna. Det gör du enklast genom att bända upp dem med hjälp av en tunn skruvmejsel. Placera den på det stället där du har din pincett eller tandpetare och bänd upp den försiktigt. Gör likadant på andra sidan.
Ta sedan fram en tving eller stark klämma och nyp om chassit och ta inte bort tvingen förrän du har fått bort sprintarna.
Nu är det dags att ta bort sprintarna. Det gör du enklast genom att borra upp dem med en 2,5 mm borr. Den bästa metoden är att använda de där små miniverktygen, t ex Dremel eller MiniCraft. Borra bort själva den platta sidan på sprinten och tryck ut den åt andra hållet.
Nu kan du ta bort tvingen, försiktigt lägga kniven framför dig och börja numrera alla de delar som du tar bort, likt mekano. Du börjar således med ena chassisidan som du lämpligen ger numret 1. Därefter lägger du den åt sidan på ett sådant sätt att du kan sätta ihop kniven i omvänd ordning.
Gå sedan till verktyg nr 2, 3 osv ända tills du kommer till fjädern till huvudbladet. Det är det sista du bör plocka bort. Observera hur fjädern är placerad så du får tillbaka den på ett korrekt sätt.
När alla delarna ligger på bordet så kan du rengöra dem i tur och ordning, smörja och därefter sätta ihop i omvänd ordning. Du börjar därför med det högsta numret.
Slutligen är det dags att sätta dit nya sprintar. Du bör därför skaffa ämnen till dessa ur en hårddragen rostfri ståltråd, t ex Sandvik. Knipsa av en bit som är ca 1 mm längre än själva bredden på kniven (utan skollorna förståss). Platta till ena änden genom att daska till den med en hobbyhammare. Överdriv inte! Det gäller att vara känslig på handen. När den ena sidan är tillräckligt platt så trycker du in sprinten genom hålet och upprepar på andra sidan. Du kan använda en tapp eller liknande så att du inte råkar banka till själva chassit. Upprepa på samma sätt med den andra sprinten.
Allra sist så testar du inpassningens tröghet. Är den OK och sprintarna inte sticker ut för mycket så kan du pressa tillbaka skollorna. Annars får du fila lite på sprinthuvudena. Observera, många passar på att byta skollor i samband med det här. De finns att beställa på en del sidor på nätet men enklast är kanske att kontakta Victorinoxfabriken i Schweiz. Det finns dessutom möjlighet för dig att snickra ihop egna skollor, t ex av något trevligt trämaterial. Dessa blir du i så fall tvungen att limma fast, till skillnad från originalet som pressas på.
Lycka till och avlägg gärna en rapport!
~Paul~