regöring av victorinoxkniv

Jaha, jag tyckte jag laste att den hade smutsat ihop. Att man inte far upp verktygen utan nagot hart verktyg ar val inte helt ovanligt pa Vicar. Inte sa markvardigt. I vart fall inte i min varld.

Sa ingen fara Disa, vi ska nog fa ordning pa din kniv!

Prova med nagon av ovan namnda oljor och och nagelborste!

Oljan 5-56 finns pa bensinstationer, Clas Ohlsson, jarnaffarer och liknande. Kanske t.o.m. pa en storra Ica, typ Maxi. Kostar nagra tior och du kan ha den till cykeln sen.

Jaha, jag tyckte jag laste att den hade smutsat ihop. Att man inte far upp verktygen utan nagot hart verktyg ar val inte helt ovanligt pa Vicar.
Att man inte får upp verktygen tyder på åratals försummelse varvid det har kloggats smuts, fett och eventuellt rost kring pivotskruvarna. Jag kan inte påstå att ha sett det här allt för många gånger. Faktum är att jag aldrig sett en kniv negligerad till denna grad.

Min enda kontakt med en Vic som har varit i ytterst dålig kondition är en bekanst kniv som legat ute i naturen under hela höst- och vinterhalvåret. Den kniven fick vi ordning på genom att använda lacknafta, Autosol och Militec-1. Skollorna fick dock något blekt utseende varför dessa byttes mot nya.

~Paul~

Jag har en gammal vic i liknande skick som TS skriver. Den hade aldrig svikit mig på de 15 år jag ägt den, men sen lånade jag ut den till nån som valde att skära en apelsin, drälla en massa, och sen inte rengöra kniven. När jag fick den tillbaks, gick den inte att rädda trots, WD40, eller penetreringsolja, eller bad i varmt vatten med diskmedel när desperationen satte in.
Ligger i nån låda vid det här laget. Skulle gärna fixa upp den, eftersom den var en av mina första friluftsprylar. Hur tar man isär dem då?

Jag har en gammal vic i liknande skick som TS skriver. Den hade aldrig svikit mig på de 15 år jag ägt den, men sen lånade jag ut den till nån som valde att skära en apelsin, drälla en massa, och sen inte rengöra kniven. När jag fick den tillbaks, gick den inte att rädda trots, WD40, eller penetreringsolja, eller bad i varmt vatten med diskmedel när desperationen satte in.
Ligger i nån låda vid det här laget. Skulle gärna fixa upp den, eftersom den var en av mina första friluftsprylar. Hur tar man isär dem då?
Börja med att ta bort skollorna. Det gör du enklast genom att bända upp dem med hjälp av en tunn skruvmejsel. Placera den på det stället där du har din pincett eller tandpetare och bänd upp den försiktigt. Gör likadant på andra sidan.

Ta sedan fram en tving eller stark klämma och nyp om chassit och ta inte bort tvingen förrän du har fått bort sprintarna.

Nu är det dags att ta bort sprintarna. Det gör du enklast genom att borra upp dem med en 2,5 mm borr. Den bästa metoden är att använda de där små miniverktygen, t ex Dremel eller MiniCraft. Borra bort själva den platta sidan på sprinten och tryck ut den åt andra hållet.

Nu kan du ta bort tvingen, försiktigt lägga kniven framför dig och börja numrera alla de delar som du tar bort, likt mekano. Du börjar således med ena chassisidan som du lämpligen ger numret 1. Därefter lägger du den åt sidan på ett sådant sätt att du kan sätta ihop kniven i omvänd ordning.

Gå sedan till verktyg nr 2, 3 osv ända tills du kommer till fjädern till huvudbladet. Det är det sista du bör plocka bort. Observera hur fjädern är placerad så du får tillbaka den på ett korrekt sätt.

När alla delarna ligger på bordet så kan du rengöra dem i tur och ordning, smörja och därefter sätta ihop i omvänd ordning. Du börjar därför med det högsta numret.

Slutligen är det dags att sätta dit nya sprintar. Du bör därför skaffa ämnen till dessa ur en hårddragen rostfri ståltråd, t ex Sandvik. Knipsa av en bit som är ca 1 mm längre än själva bredden på kniven (utan skollorna förståss). Platta till ena änden genom att daska till den med en hobbyhammare. Överdriv inte! Det gäller att vara känslig på handen. När den ena sidan är tillräckligt platt så trycker du in sprinten genom hålet och upprepar på andra sidan. Du kan använda en tapp eller liknande så att du inte råkar banka till själva chassit. Upprepa på samma sätt med den andra sprinten.

Allra sist så testar du inpassningens tröghet. Är den OK och sprintarna inte sticker ut för mycket så kan du pressa tillbaka skollorna. Annars får du fila lite på sprinthuvudena. Observera, många passar på att byta skollor i samband med det här. De finns att beställa på en del sidor på nätet men enklast är kanske att kontakta Victorinoxfabriken i Schweiz. Det finns dessutom möjlighet för dig att snickra ihop egna skollor, t ex av något trevligt trämaterial. Dessa blir du i så fall tvungen att limma fast, till skillnad från originalet som pressas på.

Lycka till och avlägg gärna en rapport!

~Paul~

Cannonball

Gäst
jag har en armekniv från victorinox. den har varit med ett tag men funkar bra, förutom att nu har den smutsat ihop sig totalt. en del avverktygen går inte att fälla ut utan hjälp av något starkt metallredskap och risk för skärskador. typiskt dåligt. jag brukar regngöra dne med diskmedel och vatten, men dte funkar inte nu. är det nån som har tips på hur jag ska få den användbar och smidig igen?

tacksam för svar!
/disa

Kan du inte lägga ut en bild på kniven?
Vore kul att se hur smutsig den är!

roligt med instruktionen för hur man tar isär sin vic.

har du (dePaul) nån koll på om man inom vissa gränser, med hjälp av en donatorkniv, skulle kunna pyssla ihop en helt ny uppsättning funktioner?

för att tillför något till tråden kan jag bara hålla med om att man inte ska drittla med massa olja i fällknivar, många tillverakre avråder bestämt från detta.

sen ska man ju ha klart för sig att diskmedel löser fett ganska bra och detta är ju inte alltid så lämpligt när man rengör saker som inte återinfettas.

roligt med instruktionen för hur man tar isär sin vic.

har du (dePaul) nån koll på om man inom vissa gränser, med hjälp av en donatorkniv, skulle kunna pyssla ihop en helt ny uppsättning funktioner?

för att tillför något till tråden kan jag bara hålla med om att man inte ska drittla med massa olja i fällknivar, många tillverakre avråder bestämt från detta.

sen ska man ju ha klart för sig att diskmedel löser fett ganska bra och detta är ju inte alltid så lämpligt när man rengör saker som inte återinfettas.
Ja, det går mycket väl att skräddarsy sin egen Vic. Förutsättningen är att fästet är likadant och likaså den fysiska storleken på prylen. Jag har sett otaliga pimpningar på diverse modeller.

En kommentar till infettningen. Militec-1 som jag nämnde i mitt tidigare inlägg är inget fett. Bara så att det inte uppkommer några missföstånd ;).

~Paul~

Ja, det går mycket väl att skräddarsy sin egen Vic. Förutsättningen är att fästet är likadant och likaså den fysiska storleken på prylen. Jag har sett otaliga pimpningar på diverse modeller.

kul! du råkar inte ha någon länk till eller bilder på isärtagna /pimpade knivar?

En kommentar till infettningen. Militec-1 som jag nämnde i mitt tidigare inlägg är inget fett. Bara så att det inte uppkommer några missföstånd ;).

~Paul~

nej jag vet, jag tänkte mer på inläggen om att "dränka in" kniven olja och torka bort överflödet. det strider direkt mot vad många (dom flesta?) tillverkare rekomendera. den effekt olja gör för smörjningen av kniven motverkas flera gånger om av hur mycket smuts och damm som fastnar i oljan och därigenom sliter på mekanismen.

dock någon välplacerad ynka droppe eller som i ditt fall något specialmedel har jag ingen uppfattning om. har en känsla av att du har typ koll på det där.. ;)

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg