regnkläder

Regnställ

Jag cyklade till Casablanca i Marocko 2005 med ett regnställ som andas men det kändes som att det kvittar man blir ju alldeles svettig istället och då luktar man ju apa när stället är använt några gånger.
I augusti i år cyklade jag till Nordkap och investerade då i en regnkapuschong för 98 kronor.
Den är klart överlägsen ett regnställ för där kommer ju in luft underifrån så man svettas inte.
Ihoppackad i sin lilla påse kan man ha den i en ficka.

Mvh Rikard Pedersen

Jag cyklade till Casablanca i Marocko 2005 med ett regnställ som andas men det kändes som att det kvittar man blir ju alldeles svettig istället och då luktar man ju apa när stället är använt några gånger.
I augusti i år cyklade jag till Nordkap och investerade då i en regnkapuschong för 98 kronor.
Den är klart överlägsen ett regnställ för där kommer ju in luft underifrån så man svettas inte.
Ihoppackad i sin lilla påse kan man ha den i en ficka.

Mvh Rikard Pedersen
det där tål att fundera på .(Marocko ??? hur långt blev det??)

Marocko

Hej igen!

Cyklade från Ängelholm i Skåne till Casablanca, det blev en härlig tripp på 378 mil.
Ängelholm till Nordkap blev 243 mil.

Rikard

Jag har en montanejacka. Den är bra, till ett hyfsat pris.

Har haft event i en annan skaljacka, det var ungefär lika kass som goretex.

Jag har oxså

en Montanejacka den får godkänt. Hitintills har ingen Mex-tex fått det. Regnacape är härligt luftande och ett rackarns stort segel. Men sydväst är bättre än huva. Både vid cykling och vandring.
//J

Inget fungerar riktigt bra

för cykling i regn.

Men det kan vara idé att satsa på bra stänkskärmar med stor stänklapp på framskärmen. Fötterna är ofta det som tar mest stryk. Skoöverdrag rekommenderar många. Personligen vill jag hellre ha andande tights på benen än täta eller halvtäta prasslande regnbyxor.

På överkroppen har jag en inte heltät men rätt effektivt regnavstötande softshelljacka (Mammut Ultimate) som ventilerar mycket bättre än Goretex och Goretexsläktingar. Har man en vanlig cykeltröja under blir man inte blöt bara lite fuktig av svett och det regn som tränger in. Är det kallare är en Merinotröja skön.
Göretexhandskar tycker jag är mycket sköna vid kallt regn och blötsnö.

Håller man ordentligt tempo när man cyklar kan kroppsvärmen driva ut fukten om man har något så när ventilerande kläder.

Är det kallt är det bra med en innermössa i hjälmen. Jag har en i fleece som fungerar rätt bra även om den inte har något regnsäkert membran.

Under vinterhalvåret är bra vintercykelskor en vettig investering, Shimano har en modell med Goretexmembran och muff i neopren (våtdräktsmaterial).

Thure

Hej igen!

Cyklade från Ängelholm i Skåne till Casablanca, det blev en härlig tripp på 378 mil.
Ängelholm till Nordkap blev 243 mil.

Rikard
låter som mycket spännande resor.Jag börjar med röste smygehuk ,så får man se om man får mersmak.Vilken väg tog du till Nordkap och vilken årstid åkte du,hur bodde du.(Blev mycke frågor nu )Jag har väl bara väg 45 att välja på ner till Mora eller?
MVH jocke

Nordkap

Mersmaken kommer, tro mig.
Om jag inte hade familj så hade jag nog cyklat varje år.
Jag ville se östkusten så det blev mycket längs med E4,an.
Cyklade upp till Pajala och sen över på den finska sidan, därefter ett ganska rakt spår upp mot Nordkap, en fin tur den oxå, allra finast var det i Norge, trakterna runt Alta är fantastiska.
Jag cyklade hemifrån den 1 augusti och var framme den 19,e, bodde i tält hela vägen utom i Boden där jag hälsade på min son som gör lumpen där, fick övernatta på luckan.
45,an verkar vara ett bra alternativ för din tripp.
Lycka till

Mvh Rikard

Mersmaken kommer, tro mig.
Om jag inte hade familj så hade jag nog cyklat varje år.
Jag ville se östkusten så det blev mycket längs med E4,an.
Cyklade upp till Pajala och sen över på den finska sidan, därefter ett ganska rakt spår upp mot Nordkap, en fin tur den oxå, allra finast var det i Norge, trakterna runt Alta är fantastiska.
Jag cyklade hemifrån den 1 augusti och var framme den 19,e, bodde i tält hela vägen utom i Boden där jag hälsade på min son som gör lumpen där, fick övernatta på luckan.
45,an verkar vara ett bra alternativ för din tripp.
Lycka till

Mvh Rikard
e4an ?? låter som mycket trafik??

E4

Det var ganska lugnt, faktiskt lugnare än jag hade räknat med, men visst fanns det tillfällen när det var mycket men ibland blir det så långa omvägar om man ska undvika E4,an.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bengt bakom kameran Regnkläder för långcykling Långcykling 6
Henrik.nu regnkläder för riktig långfärd Långcykling 12
Hultan Regnkläder Långcykling 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg