Regnjacka att tävla/träna i?

Hej!

Ute after en regnjacka alt vindjacka som tål regn.
Ska ha den att tävla/träna i under flera timmar i sträck, bör stå emot regn ett tag iaf och inte vara tät så man blir svettig inifrån.
inte så lätt...

Några tips?

/anna

Det är nog en omöjlig ekvation, men det finns mer eller mindre täta regnjackor för cyklister som kanske kan vara något. Jag cyklar mest, och där är inte målsättningen att hålla sig torr för det går inte. Istället kör jag syntetkläder och en vindtät (halvvattentät) jacka. Blir det regn blir man blöt men inte kall. Sen torkar det.

Instämmer i att ekvationen nog är omöjlig. Det finns för närvarande inga regntäta vävar som har så god fuktgenomsläpplig förmåga vad jag vet.. Ett par alternativa handlingsvägar kan man då tänka sig:
- Man tävlar såpass intensivt i en en yttertemperatur som gör att man håller värmen även om man är blöt (beror ju på vad det är man tävlar i). Då kan man nöja sig med en ventilerande vindblus med viss fuktbeständighet.
- Om man ändå blir kondensblöt så kan man strunta i om plagget har förmågan att genom väven släppa ut några procent av den svett man producerar och satsa på lättast möjlig plagg som har goda ventilationsmöjligheter, framförallt ett långt blixtlås framtill. Pit zips är också bra, men det finns nog bara på betydligt tyngre plagg. Alltså lättast möjliga regnplagg utan hänsyn till om det är någon mextex eller inte.

Jörgen

Nä, instämmer i kören. Pitzips skadar inte, och bl a Marmot har en modell (kolla hemsidan, minns ej namnet) där ryggsidan är i ett mer genomsläppligt, icke vattentätt material. Om du cyklar borde fartvinden göra att framsidan är största problemet, och om du tävlar i multisport/motsv har du antagligen ryggsäck.

Själv skulle jag köra utan vattentätt, bara ha en jacka med mig som säkerhet ifall man stannar (t ex Montane H2O).

Ännu ett alternativ i den omöjliga ekvationen...
en jacka/väst med avtagbara ärmar, i ett "halvtät" material,typ vindstopper,står emot regn hyffsat länge.Ha ett syntetunderställ under,
vid dåligt väder, armar på,vid bättre väder,armar av o lufta med neddragen dragkedja.

Vindblus/vindjacka

Vattentäta tex-material går inte riktigt ihop med högpuls, inte för mig iallafall.
Lätta vindjackor funkar mycket bättre och håller du dem välimpregnerade står de hyffsat mot regn iallafall någon timme eller två.

Har denna bland annat, bra ventilation och mycket bra motstånd mot väta:
http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf_id=HAGLOFSZEALQJACKET_S09

Vill du ha huva skulle jag kika på:
http://www.outnet.se/norroena/bitihorn-aero-60-jakke-d.php
http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf_id=NORRONABITIHORNAERO60_W
eller
http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=84820

Prisvärt alternativ:
http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf_id=MARMOTIONWINDSHIRT_W_S0

Hel sida med olika vindjackor:
http://www.addnature.com/dept.asp?dept_id=12770

Lycka till!

Tack för svar!

Jo, har kikat på Haglöfs zeal Q, för jag tror att det får bli något sådant. Jag ska ha den till multisport, och man blir ju kall då man hållt på ett par timmar i regn. Så länge man springer är det ok, men på cykel och i kanot kan det bli kallt. Så jackan bör hellre släppa igenom fukt än vara helt regntät, viktigt också att den torkar snabbt så den inte ligger kall mot huden/understället. Bör vara ngt mittemellan vindjacka och regnjacka.

Hur länge håller sig Zeal mot regn? Hur ofta måste du impregnera den? Hur tät är den? Klarar den högpulsaktiviteter? Ett plus är ju att denmodellen har ryggfickor :)

Hälsn, Anna

Hej Anna!

Löptränar själv seriöst men har aldrig gillat löparjackor då jag alltid svettas ymnigt oavsett vad.
Har lagt många mil i den jackan under kallaste vintern, dock byggs kondens upp längs underarmarna för mig, men jag svettas MYCKET vid högpuls.
Avhjälper detta genom att dra upp ärmarna till armvecken lite då och då, i övrigt ventilerar jackan fullt tillfredsställande.

Detta är den tätaste av mina vindjackor och nyimpegnerad har den hållit i princip konstant mot strilregn (ej ösregn) godeligen 2-3 timmar. Men då hade jackan rikligt med impregnering.
Då har det börjat suga igenom jackan med fingernagelstora områden lite var stans som sedan ökade till antalet.
Oimregnerad håller den inte vätan stången vidare länge, givetvis beroende på vad man har under, kappilärverkan brukar göra sitt till.

Vad gäller torktid vågar jag påstå att denna typ av jackor saknar konkurens, torkar fort, riktigt fort.

Multisport låter intressant, siktar själv på HÅEC nästa sommar.
Vilken tävling siktar du på?
Beroende på omgivning/årstid under tävlingen skulle jag inte vara främmande för att våga ta med mig två jackor.
En vindjacka och en ultralätt skaljacka typ http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf_id=MARMOTWCRYSTALLINEJACKET

189g extra är inget att snacka om ens vid löpning, dock lär denna jacka komma mer till pass vid cykel och paddling eller i kylig högfjällsmiljö när fulvädret kommer.

Hoppas jag inte rör till det för dig!

Mvh/Peder

Med rätt undisar

jo du läste rätt, funkar det med en vindblus. Du blir våt men inte kall om du ror på.
Regnar det mkt vill jag ha chaps på om jag går och regnbyxor på om jag cyklar.
Regntäta plagg funkar när du är statisk, inte mobil.

Värt att titta på kan vara några plagg från Buffalo och möjligen Paramo. Kanske i tyngsta laget.
Buffalo blev kända genom sin kombination av tunn nylon och microfleece i plaggen. Håller man sig i rörelse och har fleecen närmast kroppen så pressar kroppen bort fukt som kommer utifrån s a s. Detta lär funka även i rejält regn. Man blir blöt men inte kall. Jag har själv inte provat.
http://www.buffalosystems.co.uk/

Jörgen

Powerfleece

Jag använder Haglöfs Powerfleece tights och tröja hela vintern på skidor,och ofta vår/höst när det är småkyligt.
Kombinerat med superställ är det tillräckligt varmt och upplevs vindtätt i hur stark kyla "som helst"(tränar inte under -25C) och om det råkar regna mycket så blir fleecen inte tung av väta heller.
Vätan stannar utanpå.
Skulle aldrig tänka mej att träna i ett tätt "regnställ" av något slag hur "andasvänligt" det än anses vara.

Man får ju som vanligt fundera över varför man ska ha jackan.

Visst, undvika att bli blöt av regnet. Men då kommer ju följdfrågan: Vad är det för farligt med att bli blöt av regnet?

Visst, man blir nerkyld. Men då kommer ju följdfrågan: Blir du inte också blöt av att svettas? Då blir du också nerkyld (det är ju det som är funktionen hos svetten, svettas man är man för varm och behöver kylas ner, egentligen kan man ju säga att då har man för mycket kläder på sig).

Så om man som Peder svettas mycket vid löpning så är det ju tveksamt om man verkligen behöver skydda sig mot regnet. Det man behöver skydda sig mot är nedkylning, men svett och regn kyler ju i princip lika mycket.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Carlos2 Regnjacka Kläder 8
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Danne99 Köpte en regnjacka för 900kr...ångest.. Kläder 2
WiseDuck Hållbar regnjacka i 3-lagers Gore-Tex Pro, vart? Kläder 20
Vintervilan Haglöfs regnjacka, vilken modell? Kläder 5
skallagrimson Vindjacka som även funkar som regnjacka? Kläder 1
Askel Regnjacka likt Itab Packaway Kläder 22
riger Letar efter en ny regnjacka Kläder 16
nicko_ Problem att hitta gammal tråd med rekommendation för billig, bra regnjacka Kläder 9
DrJ Lätt flourkarbonfri regnjacka? Kläder 3
omnes Återimpregnera regnjacka Kläder 5
Vasp1 Ny Regnjacka Kläder 29
Karolina P Regnjacka (Marmot): 20' mm, 20' g/kvm, 181g - fynd? Kläder 1
dandan Regnjacka Fjällräven Bäck Kläder 1
Thrashback Regnjacka längre modell Kläder 19
UffeB Lätt regnjacka som inte är en midjekavaj - en utopi? Kläder 90
Snubblaren Skillnaden mellan regnjacka och skaljacka? Kläder 41
MagnusEnbom Regnjacka eller softshell? Kläder 10
grodanbolle Lätt Regnjacka? Kläder 19
piaea Regnjacka för höst/vår och sommarvandring Kläder 9
clopin Hjälp med regnjacka - nybörjare Kläder 5
Nils Petter Tips på regnjacka Kläder 7
skogsvakt Regnjacka Marmor Precip Kläder 23
henkealf Rea på skaljacka/regnjacka i damstorlek small-medium? Kläder 2
Emmma impregnera regnjacka foss Kläder 1
AndersOleander Vind och regnjacka Kläder 23
tomatchili Tips på bra regnjacka/lätt skaljacka med huva.... Kläder 10
bergholm Regnjacka Kläder 10
mtallberg North Face regnjacka? Kläder 2
mtallberg Helly Hansen regnjacka? Kläder 0
mats.brorson Fjällräven Singi Regnjacka/byxor Kläder 5
Johan_olsson Regnjacka á 1000:- Kläder 13

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg