Regnjacka att tävla/träna i?

Om det var multisport och träning inför detsamma det gällde i jackfrågan, skulle jag oxå föredra underställ med förstärkning av vindjacka.
Ett utrustningsval som är mångsidigt, smidigt och lätt.
Skulle nog passa mig för en jacka med fleece eller annat foder i när man själv enkelt når samma funktion med underställ+vindjacka, som man dessutom kan separera.

Mina erfarenheter säger att vattentäta skalplagg fungerar aldeles ypperligt trots att man både rör sig och får upp pulsen, dock väntar jag alltid så länge som möjligt med att ta på mig dem.
Klär man sig rätt under och har flexibel ventilation passar de tom till "stop and go-aktiviteter", detta min svettiga karaktär till trots.

Att bli blöt innifrån kontra utifrån har enligt mig olika avkylningseffekt, ibland föredrar jag det ena och ibland det andra och vissa gånger slipper jag någotdera trots regn och blåst.
Svetten innifrån värms upp av din egen kroppsvärme där den ligger, regnet utifrån tillför konstant avkylning när det sugs in i kläderna för att värmas något för att sedan erättas konstant av nytt kallt regn.
Sedan är det stor skillnad på ett sommarregn och snöblandat på kalfjället i vindar på 15 sekundmeter.
I sommarregnet eller vid löpträning året om blir jag hellre blöt utifrån.

Brigas Powerfleece tights (Powerstretch!?) är mycket bra alternativ för benen, dock skulle jag givetvis valt tunnare tights sommartid.

Mvh/Peder

Att bli blöt innifrån kontra utifrån har enligt mig olika avkylningseffekt, ibland föredrar jag det ena och ibland det andra och vissa gånger slipper jag någotdera trots regn och blåst.
Håller med. Det blir särskilt tydligt när man hållt på en stund, efter 90 minuter eller så. Man svettas (innifrån) och fryser (utifrån) på samma gång. Kroppen försöker göra sig av med överskottsvärmen samtidigt som köldreceptorerna i skinnet signalerar att det är kallt.

Kul med så många åsikter.
Och jag håller med, skulle man bara springa så skulle det räcka med vindjacka. Problemet är att i multisport så växlar du mellan olika hela tiden, så efter löpning kanske det blir kanot, som då inte är lika högpuls + att det kan blåsa en del, efter det kanske du kör cykel och får högpuls igen och så håller du på i flera timmar.

Ni kanske förstår problemet....

Men behovet av en jacka kanske mer är på träning och just under paddlingen på tävling, för att förhindra att man blir kall.

Som svar till blomberger: jag har nyss börjat med multisport så kör korta tävlingar i sv cupen än så länge. Tänkte prova långa i Hestra, och sen Oslo City Challenge. Tar första året som ett se och lära år. Vänja kroppen att tåla hög belastning under lång tid. Men det är så kul!

Måste göra reklam för vår egen "prova på" tävling i augisti:
www.karlstadmultisport.com

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Carlos2 Regnjacka Kläder 8
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Danne99 Köpte en regnjacka för 900kr...ångest.. Kläder 2
WiseDuck Hållbar regnjacka i 3-lagers Gore-Tex Pro, vart? Kläder 20
Vintervilan Haglöfs regnjacka, vilken modell? Kläder 5
skallagrimson Vindjacka som även funkar som regnjacka? Kläder 1
Askel Regnjacka likt Itab Packaway Kläder 22
riger Letar efter en ny regnjacka Kläder 16
nicko_ Problem att hitta gammal tråd med rekommendation för billig, bra regnjacka Kläder 9
DrJ Lätt flourkarbonfri regnjacka? Kläder 3
omnes Återimpregnera regnjacka Kläder 5
Vasp1 Ny Regnjacka Kläder 29
Karolina P Regnjacka (Marmot): 20' mm, 20' g/kvm, 181g - fynd? Kläder 1
dandan Regnjacka Fjällräven Bäck Kläder 1
Thrashback Regnjacka längre modell Kläder 19
UffeB Lätt regnjacka som inte är en midjekavaj - en utopi? Kläder 90
Snubblaren Skillnaden mellan regnjacka och skaljacka? Kläder 41
MagnusEnbom Regnjacka eller softshell? Kläder 10
grodanbolle Lätt Regnjacka? Kläder 19
piaea Regnjacka för höst/vår och sommarvandring Kläder 9
clopin Hjälp med regnjacka - nybörjare Kläder 5
Nils Petter Tips på regnjacka Kläder 7
skogsvakt Regnjacka Marmor Precip Kläder 23
henkealf Rea på skaljacka/regnjacka i damstorlek small-medium? Kläder 2
Emmma impregnera regnjacka foss Kläder 1
AndersOleander Vind och regnjacka Kläder 23
tomatchili Tips på bra regnjacka/lätt skaljacka med huva.... Kläder 10
bergholm Regnjacka Kläder 10
mtallberg North Face regnjacka? Kläder 2
mtallberg Helly Hansen regnjacka? Kläder 0
mats.brorson Fjällräven Singi Regnjacka/byxor Kläder 5
Johan_olsson Regnjacka á 1000:- Kläder 13

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg