Öh jo...
Nja, det är ju lättare sagt än gjort att tälta i skog utan att skada träden. Och ju längre ju tältar, ju större risk för skador.
Å vad juridisk verkan beträffar, så är ju allemansrätten (anarkirätten) per definition befriad från detta, då den utgör ett frirum mellan en massa andra lagar.
F.ö. så är ju det där med en natt vad naturvårdsverket säger i sina förarbeten till allemansrätten (anarkirätten).
/Niklas
Jag hade kanske förväntat mig att du skulle inse misstaget i din "rättelse" i och med mitt "Öh, nej...", men det var kanske för höga förväntningar. Vad som är förbjudet inskränker sig inte på långa vägar till att "inte stör markägaren eller dennes egendom". Ta t.ex. bara och gå igenom brotten i brottsbalken:
1. Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller, om omständigheterna är försvårande, på livstid.
Inget om att det bara är om det stör markägaren eller skadar dennes egendom där...
2. Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till de omständigheter som föranlett gärningen eller eljest att anse som mindre grovt, dömes för dråp till fängelse, lägst sex och högst tio år.
Inget om markägaren där heller.
3. Dödar kvinna sitt barn vid födelsen eller eljest å tid då hon på grund av nedkomsten befinner sig i upprivet sinnestillstånd eller i svårt trångmål, dömes för barnadråp till fängelse i högst sex år.
Inget om markägaren där heller. Behöver jag fortsätta? Däremot som du ser så är det någon annan (normalt annan än markägaren) som blir drabbad av dessa brott och det är därför de är brottsliga.
När det gäller risk för skada så är det bara risk och för egendom så är det inte brottsligt att utsätta den för risk för skada och du kan normalt inte kräva skadestånd heller om du inte kan påvisa att du lidit faktisk skada.
Allemansrätten är ett specialfall av legalitetsprincipen (vilket du kanske avser med att den utgör ett frirum) i kombination med civilrätten. Det är nämligen så att inget är brottsligt utan lag som gör det brottsligt - dvs du kan ostraffat göra vad du vill så länge du inte bryter mot någon lag, och om du inte skadar någon heller så kan du inte hållas skadeståndsansvarig heller. I mitt tycke en ganska rimlig hållning.
Sen vad det är för "förarbete" som du syftar på vet jag inte riktigt. Vet du? Det är ju iaf inte "förarbete" som i "förarbete till en lag" eftersom det ju som påpekats inte är någon lag.