Real turmat

Godare med "riktig" mat

Brukar torka själv, blir både godare och billigare. Ex thai-käk är både lättlagat, snabbt och gott.

blå band!

Jag är lite smått chockerad över att ingen har nämnt blå bands frystorkade rätter. de kostar 39 kr styck och är enligt mig mycket goda (speciellt deras kyckling, ris och curry). Jag har dock inte smakat REAL (eftersom blå band är så gott :D) men kan inte tänka mig att detta skulle vara så pass mycket godare att det är värt priset.

90 spänn för en måltid! det är ju som en trerätters middag på sjömagasinet...typ :D.

//Mikael

KLAGER (Kurt Lager) skrev:
Det finns ett Holländskt? märke som heter AdventureFood http://www.adventurefood.com/ . Det finns representerat i Norge http://www.adventurefood.no/ Och där har de rimliga priser http://www.xxl.no/xxl_templates/produktlistingWide____34312.aspx

Men jag vet inte om de finns i Sverige?

Jag köpte 2 påsar Adventurefood på vildmarksmässan. Jag är rätt säker att det var Alewalds jag köpte av.

http://www.alewalds.se/

Jag har inte provsmakat dem ännu.

Mvh
Peter P.

Jag köpte 2 påsar på intersport och den jag smakade var riktigt bra "carbonara" 50kr st
[Ändrat av chem 2007-05-28 kl 21:50]

Re: blå band!

agathon; sa:
Jag är lite smått chockerad över att ingen har nämnt blå bands frystorkade rätter. de kostar 39 kr styck och är enligt mig mycket goda (speciellt deras kyckling, ris och curry). Jag har dock inte smakat REAL (eftersom blå band är så gott :D) men kan inte tänka mig att detta skulle vara så pass mycket godare att det är värt priset.

90 spänn för en måltid! det är ju som en trerätters middag på sjömagasinet...typ :D.

//Mikael

Om du gillar blå band så kommer du inte ha problem med prisnivån... Personligen gillar jag dem inte pga att man måste kleta ned en gryta + all gas/bränsle som går åt för att puttra dem i 10 min.

Re: blå band!

agathon; sa:

//Mikael

Visst har jag några Blå band på lager också, men de är inte alls lika smutta (i detta fallet betyder smutta = goda, enkla och snabba) som REAL faktiskt är. 39 kr/st för BB är ett bra pris, det är inte standard där jag brukar handla, 49-55 tror jag är mera standard. Jag har testat lite av det mesta inom frystork och hittills är faktiskt REAL i en klass för sig men det eventuella priset avskräcker. I praktiken för mig, som äter minst tre mål om dagen, skulle det innebära att en en veckas vandring går på 1890 kr för bara en persons mat!!!

Peifen; sa:
Brukar torka själv, blir både godare och billigare. Ex thai-käk är både lättlagat, snabbt och gott.

Jag torkar också egen mat. Men för att min egentorkade mat skall fungera lika bra som REAL-portionerna med avseende på enkelhet och snabbhet, så måste de där Zip-påsarna jag efterlyst till. Någon som hittat dem än? :) Dessutom kräver det extremt vällagat och finfördelat kött om sådant ingår i rätten, så att det snabbt är ätbart utan uppkok.

Jag gillar Thai men har av någon anledning aldrig testat att torka något med de smakerna, konstigt nog så tack för tipset. Det blir nästa testomgång. Nudlarna är ju väldigt lättkokade de också.

Har fått svar från Drytech nu!

Hei Kristofer,

På grunn av Bedriftens utfordringer innenfor kapasitetsbehov, prosess og produktutvikling for å tilfredsstille brukernes krav og ønsker, har medført at vi ikke har tilfredsstillende lønnsomhet med eksiterende salgsbetingelser.

Drytech har av forskjellige årsaker ikke justert prisene på REAL TURMAT siden 2003, selv om vi har hatt vesentlige kostnadsøkninger bla innenfor teknologi, råvarer, lønn, markedsføring, strøm, emballasje og transport.

Basert på denne utvikling og fremtidig satsing ved å være ledende innenfor kvalitet og brukervennlighet for våre produkter, ser vi det nødvendig også å innføre nye salgsbetingelser for REAL TURMAT.

Så fra 1. januar 2007. innførte vi nye salgsbetingelser hos alle våre kunder gjeldende for 2007. Det er derfor en generell prisøkning i sportsbutikkene hvor prisene nå er i gjennomsnitt ca kr 60 til kr 80 NOK. Prisen variere litt fra butikk til butikk.

Håper denne informasjonen var til hjelp, om ikke må du bare kontakte oss igjen.

Med Vennlighilsen / With Kind regards

Elisabeth Martinsen

Adm. / Markeds Koordinator

brandmansmicke; sa:
ping; sa:
Är det inte pissnoga med portionsblandningen funkar det väl att väga upp med kåsan och lägga över i en matlåda (Claes i sjön,varunr 34-1453).
Lättare att diska om alternativet är att återanvända zippåsar.
peter

Allt funkar, men jag tycker fördelarna försvinner då. Portionsförpackat är suveränt enkelt när man t.ex. gör en klättertur under en dag för att sedan återkomma till sitt basläger. Och det är ju lite så jag gör idag som du beskriver. Att diska och återanvända känns i ärlighetens namn inte som någon rimlig väg, varför jag önskar hitta "the one" zip-påsen som löser alla problem ;)

Jaja,packa och knyt då,kan det vara nåt?

I med en portion i en 3-4l påse,sug ut luften och knyt tajt intill,i med nästa och upprepa proceduren.Borde kunna få till 4-6 portioner på ett snöre.Snitta paketet och töm i behållaren och lägg till vatten.

peter

i "min" mataffär kostar blå banden numera 29 kr. det är bra pris tycker jag! Ibland är det bättre att köpa friluftsmaten i vanliga affärer än i "friluftsaffärer"..

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg