Har du källa/länk till speciellt det nedre påståendet? Jag är inte mot dig men däremot intresserad.
Först vill jag påpeka att det inte handlar om att helt utesluta kolhydrater ur kosten, utan att minska mängden kraftigt, framför allt av vissa kolhydrater. Syftet med lågkolhydratkost är inte heller att gå ned i vikt, utan hälsomässigt, och för idrottare prestationsmässig. En bonus är att de som börjar med sådan kost också förbränner mer kroppsfett (men bland idrottare för den skull inte nödvändigtvis går ner i vikt eftersom de inte äter mindre än tidigare).
Den mest kända i Sverige är väl doktor Annika Dahlqvist med sin LCHF-kost (som jag antar är den edgepal följer). Hon tvingades lämna sin läkartjänst för att hon ordinerade fet kost till sina diabetespatienter, stick i stäv med Socialstyrelsens rekommendationer, men i januari i år erkände Socialstyrelsen att hennes rön faktiskt fungerar. Inte bara diabetespatienter utan även människor med en rad andra sjukdomar har blivit bättre eller helt bra med sådan kost. Merparten har dessutom gått ner i vikt. De har däremot inte ätit färre kalorier än förr, i vissa fall mer.
Googla på "Annika Dahlqvist" så hittar du mycket info om LCHF.
När det gäller lågkolhydratkost och idrott finns det forskare och elitidrottare i bland annat Sverige, Finland och USA som testar olika metoder. Jag har inte namnen i huvudet, men ska höra med mina idrottande ungdomar som är insatta i ämnet, och återkommer.
En del unga skidåkare i Sverige ratar "Gundegröt" och äter i stället under träningsperioderna stora mängder fett (dock oftast inte mättat fett, vilket är tvärs emot vad LCHF rekommenderar) och proteiner. Syftet med detta är att träna kroppen på att effektivt förbränna fett när glykogenlagren och syreupptagningen inte räcker vid tävling.
Inför tävlingar laddar de med kolhydrater men menar alltså att den kolhydratfattiga kosten under övrig tid har gjort att kroppen blivit effektivare på att spjälka fett ur cellerna när glykogenlagren tagit slut, så att krafterna finns kvar ända in i mål. Det här är självklart en väldigt förenklad beskrivning. Jag återkommer med namn som sagt, så kan intresserade söka mer info själva.
Vad gäller mättnadskänslan så känner i alla fall jag mig mycket mättare efter en tallrik pasta än efter motsvarande kalorimängd till exempel ägg och bacon.
Att med bestämdhet fastslå att "egentligen är det si eller så" tycker jag är ett både ovetenskapligt och icke-ödmjukt sätt att påstå att man förstår sig på vår fantastiska kropps alla hemligheter. Öppenhet för andra tankegångar och rön än de egna åsikterna är mycket mer konstruktivt och lärorikt.