rapidlänkar

klättrade en led där rapidlänken såg lite keff ut. nu är jag inte bevandrad i klätterspråk så jag är inte säker på om rapidlänk är adekvat benämning, jag menar alltså en kedjelänk som man kan skruva ihop och som ibland används istället för "ringar" vid ankaret igenom vilken man trär repet. hur som helst tänkte jag köpa en ny kedjelänk och fann sådana under namnet "rapidlänk" på Byggolle för en 27 spänn nånting. den var förzinkad och 8mm tjock. det fanns även 6mm och 10mm, liksom schacklarna jag också tänkt köpa. mina fråga är då om vilken tjocklek man ska välja. jag valde en 8mm eftersom 6an såg för klen ut i en jämförelse från minnet av de jag sett ute på klipporna och dessutom för trång för repet. 10orna såg groteskt stora ut.. är 8mm brukligt för schacklar och rapidlänkar?

undrar förresten också hur man fogar ihop dom där ringarna som känns så bra till firning, svetsar man dom?

och så var det där med repsnöre, är det en skillnad mellan repsnöre i tex. byggvaruhus ifrån de som finns i klätterbutik?
 
Rapidlänkarna, eller snabblänkarna, brukar ha en angivelse där brottlast eller maxlast anges.

För klättergrejor gäller lite olika laster. Slingor brukar klara 22 kN (dvs ca 2 200 kg), säkringar t ex 12.
Detta är grejor som ska klara förstemansfall. Från en snabblänk firar man som regel - eller så toppar man.

Belastningarna blir då mycket lägre - men det är nog ingen som vågar precisera det exakta minimikravet!

För schacklar och snabblänkar finns dock en annan sak att ta hänsyn till. Om man ska välja en godsdiameter som är lämplig på så sätt att den inte skadar repet bör man inte välja mindre än 10 mm, och 12 är förstås ännu bättre. Då brukar angiven maxlast vara en bra bit över vad som krävs för förstemansfall!
Förvisso utan att detta är testat enligt de normer som finns för klättring.

Nu räcker det dessvärre inte med detta. Finns en sak till:
Länken eller schackeln ska ju gå att montera i kättingen eller i en hängare. Då blir ofta både 10 och 12 mm för tjockt!
Alltså ser man ofta klenare länkar ute i verkligheten...

De svetsade ringarna är som du nog räknat ut ingen man kan montera på egen hand. De monteras vid tillverkningen av firningsankare, av de tillverkare som arbetar med borrbultare, hängare och diverse varianter av ankare. Utöver att det är besvärligt att ta med sig svets till klippan är det svårt att svetsa på ett sätt som faktiskt innebär att man vet att kvaliteten är tillräcklig.
 
8 mm är ganska vanligt, men 6 förekommer, speciellt när det är två snabblänkar tillsammans (typ en i vardera bulten).

Ringarna säljs färdigmonterade, när du köper hängaren sitter de i.

Jag går så sällan på byggvaruhus, så jag kan inte uttala mig om deras repsnören.
 
Jag vidhåller tidigare strävan om att godstjocken ska vara så väl tilltagen som möjligt. Det är ju t ex så att alla HMS-karbiner har en radie som motsvara ca 12 mm diameter.

Hållfastheten är inget problem, utan det är med hänsyn till repet. Detta är ju värt att tänka på när man väljer andra delar i ankaret.

En annan sak som händer med ankare är ju också att de nöts relativt hårt av repet, resp när man drar ut repet man firat på. Toppar man, så är det alltså bra att sätta egna karbiner i ankaret.
Rostfria grejor håller dessutom bättre än förzinkade.

Men huvudsaken är kanske att fler tänker som Anatol, och på att det är bra att ha lite snabblänkar med sig så man kan "renovera" vid behov.
 
du menar alltså att mellanrummet ska vara tillräckligt för att inte skapa onödig friktion? min rapidlänk har ca 18mm mellanrum i diameter, vilket ju torde räcka, och godstjocken är som sagt 8mm vilket om jag förstått rätt är tillräckligt att förlita sig på?
 
HMS-karbinen är ju lite större och mer päronformad för att HMS-knut ska funka bra. Fast det är väl också den vanligaste karbinen till repbromsar. Den diameter som jag menar är viktig är själva godsdiamtern, eftersom repet böjs runt denna.

En HMS är ju ofta rund och fin på insidan, men har ursparningar på utsidan av godset eftersom repet inte "skaver" mot den ytan.
 
Anatol; sa:
du menar alltså att mellanrummet ska vara tillräckligt för att inte skapa onödig friktion? min rapidlänk har ca 18mm mellanrum i diameter, vilket ju torde räcka, och godstjocken är som sagt 8mm vilket om jag förstått rätt är tillräckligt att förlita sig på?

Nej, jag tror han menar att godset ska vara tjockt för att vecket på repet inte ska bli så skarpt.

Förzinkat är mindre bra eftersom zinken snabbt skavs av. Både ClasOhlson och Biltema har rostfria grejor.
 
Tänk bara på att vi nu enbart har diskuterat själva snabblänken. Denna måste hänga i något, och detta något har någon slags kondition, t.ex. hur bra en bult är som man ska fira från.

Tänk också på att en snabblänk som sitter i en bult är att förlita sig på en enda punkt, vilket i alla sammanhang anses vara en nödlösning (jag vet att det ser ut så på en del svenska toppankare och det är lite slarvigt av den som borrade). Det man kan göra om man tvingas vända är att fira av själv, för då får man bara hälften så mycket belastning som om man blir nedhissad av sin säkringsman. Men detta faller ju lite utanför temat.
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg