Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Rapaforsing
- Trådstartare br.peter
- Start datum
De restriktioner som gäller säger bl.a. att du inte får använda vattenburen farkost i Rapadalen nedströms Sarvesjåkkas tillflöde till Rapaätno:br.peter; sa:Är det ngn som har kunskap om hur man kan fara med gummibåt genom Rapadalen. Är detta möjligt?
http://www.naturvardsverket.se/dokument/lagar/foreskri/snfstext/l87-9.htm
Känt
Tanken var att bära en inköp på överskottsbolaget patrullbåt 51 på en ramryggsäck och sedan paddla från nordliga Rapa till Aktse. Att älven skulle vara otillåten från Sarves och ned visste jag om men vi får väl bära båten sista milen. Alternativet är att stuka foten, ta straffet eller hänvisa till man minsann inte får slänga skräp i naturen heller.. Kanske får vi reka dalen iår och ge oss på försöket nästa sommar.
Tanken var att bära en inköp på överskottsbolaget patrullbåt 51 på en ramryggsäck och sedan paddla från nordliga Rapa till Aktse. Att älven skulle vara otillåten från Sarves och ned visste jag om men vi får väl bära båten sista milen. Alternativet är att stuka foten, ta straffet eller hänvisa till man minsann inte får slänga skräp i naturen heller.. Kanske får vi reka dalen iår och ge oss på försöket nästa sommar.
Re: Känt
Så resonerar en äkta egocentriker.
//Mvh Bert
br.peter; sa:Tanken var att bära en inköp på överskottsbolaget patrullbåt 51 på en ramryggsäck och sedan paddla från nordliga Rapa till Aktse. Att älven skulle vara otillåten från Sarves och ned visste jag om men vi får väl bära båten sista milen. Alternativet är att stuka foten, ta straffet eller hänvisa till man minsann inte får slänga skräp i naturen heller
Så resonerar en äkta egocentriker.
//Mvh Bert
Hör av dig......
...... när det blir dax
...... när det blir dax
Förbudet mot båt mm.....
.... är bara en del av alla bestämmelser som finns runt omkring nationalparkerna. Sarek är ju dessutom den park som har mest restriktioner och allt detta för att man vill bevara "ursprunget" - vildmarken.
Tyvärr, har det ju genom åren förekommit att folk har flugit upp t.ex gummibåtar och sedan tagit sig ner genom dalen, både med fiskspö och nät.
Det är ju tyvärr så att tillåter man tex flytetyg i älven så kommer också nätfiskarna och den svans som alltid hänger med, med nedskräpning och slitage som följd. Fjällfolket som bär sin prylar på ryggen drar trots allt inte med sig SÅ mycket skräp så att det dirket utgör något problem. Inte många BÄR med sig öl- och konservburkar, glasflaskor osv och det skall vandrarna ha all heder för.
Det har ju visat sig att så fort det kommer motorfordon av något slag så ökar nedskräpningen och skadegörelsen direkt.
Och, som du säger, så är jag ju på sätt och viss "inblandad" i problemen....
.... är bara en del av alla bestämmelser som finns runt omkring nationalparkerna. Sarek är ju dessutom den park som har mest restriktioner och allt detta för att man vill bevara "ursprunget" - vildmarken.
Tyvärr, har det ju genom åren förekommit att folk har flugit upp t.ex gummibåtar och sedan tagit sig ner genom dalen, både med fiskspö och nät.
Det är ju tyvärr så att tillåter man tex flytetyg i älven så kommer också nätfiskarna och den svans som alltid hänger med, med nedskräpning och slitage som följd. Fjällfolket som bär sin prylar på ryggen drar trots allt inte med sig SÅ mycket skräp så att det dirket utgör något problem. Inte många BÄR med sig öl- och konservburkar, glasflaskor osv och det skall vandrarna ha all heder för.
Det har ju visat sig att så fort det kommer motorfordon av något slag så ökar nedskräpningen och skadegörelsen direkt.
Och, som du säger, så är jag ju på sätt och viss "inblandad" i problemen....
Re: Känt
Jag föreslår att ni rekar i år, sedan kan ni lägga båtplanerna på hyllan. Det är nog jävligt att bära rygga i Ráhpávagge. Sist det sågs en gummibåt i Ráhpáätno ryckte hela fjällpiketstyrkan ut med kopter och full utrustning. Men vafan ni verkar ju vara riktiga hårdingar, ta en jetbåt uppströms i stället // Rolandbr.peter; sa:Tanken var att bära en inköp på överskottsbolaget patrullbåt 51 på en ramryggsäck och sedan paddla från nordliga Rapa till Aktse. Att älven skulle vara otillåten från Sarves och ned visste jag om men vi får väl bära båten sista milen. Alternativet är att stuka foten, ta straffet eller hänvisa till man minsann inte får slänga skräp i naturen heller.. Kanske får vi reka dalen iår och ge oss på försöket nästa sommar.
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg