Rapaforsing

Glöm det!

Jag håller med! Sarek är väldigt sårbart. Jag vet att det är fler som funderat på att åka gummibåt i Rapadalen och man kan ju tänka sig hur det skulle bli om man tillät det. Det finns redan massa rötägg som skiter i alla lagar och regler.

mvh Peter

Håller med de andra - lämna Älgarna (mm) i fred. Första gången jag såg en Älgko stå och mumsa gräs från Älvens grund i en sidoarm var det nåt som jag önskar många ska kunna få se. Om det nu börjar åka Gummibåtar rund Älgko'n tror jag minsann inte att hon står kvar utom blir skrämd och vi kommer att förlora de ganska orädda Älgarna i Rapadalen. Kom igen grabbar, det är en Nationalpark - det finns ju en millard ställen att köra Gummibåt på, där det både är säkrare (tänk till lite grann på alla grenar och grejer som finns i floden - kör på en sån, rädda dig till en liten ö eller fel sida av Rapaätno och det kan vara kört, ingen som kommer att villja rädda dig därifrån hoppas jag efter det) och lagligt (eller f*ckingminst ingen Nationalpark).

Sorry, kan förstå ideen men tycker nog att Älgarna har klar förkörsrätt här.

Tack för andra vägval!

Jonas

PS: Om nån har aktuellt Snöläge/Vattenläge i Rapadalen/Snavvavagge/Ruohttesvagge - mycket välkommen med info!

Lämpliga lagliga sträckor?

För ett par år sedan fick jag i en produktkatalog se en "grottkrypningsflotte" som påstods väga 1,5 kg inklusive åror/dubbelpaddel. Jag blev genast lockad av tanken att avsluta en skön vandring genom att tyst och stillsamt, med en hungrig myggsvärm runt huvudet, få glida från Mikkastugan ner genom Rapadalen. Rätt snart insåg jag att det var förbjudet och slutade drömma.

Om man skulle vilja göra en stillsam flottfärd i vacker fjällnatur, finns det då någon lämplig sträcka där det är lagligt? Vistasvaggi?

För mig är det ok att bära förbi ett par kortare forsar men om de blir långa eller många blir det bara en krångligare vandring och glädjen med flottfärden är försvunnen.

pery; sa:
Jag kände en yngling som paddlade just här. Den numera medelålders mannen har sedan dess inte haft någon helst önskan att göra om det. Även om det lär ha varit vackert.
Per: Vad var det som gjorde att han inte ville upprepa turen?

Jag förstår inte riktigt allas upprörda känslor. Sen när stör en militärfärgad gummibåt mer än ett knallrött hillerbergtält med 5 glada skråliga typer i?

orren86; sa:
Jag förstår inte riktigt allas upprörda känslor. Sen när stör en militärfärgad gummibåt mer än ett knallrött hillerbergtält med 5 glada skråliga typer i?
Tanken med våra nationalparker är att bevara naturområden, samtidigt som de ska vara tillgängliga för människor. En i många fall knepig avvägning. Tillgänglighet för Sarek fås genom att vandring är tillåten. Men skulle dessutom gummibåtar tillåtas, anses det troligen att tillgängligheten skulle öka så mycket att naturområdet på sikt inte bevaras så som tänkt.

Gummibåtar kanske inte stör mer än vandrare och tältare, men GIVET den vandring och tältning som redan finns skulle slitaget öka ytterligare om även gummibåtar tilläts. T.ex strandnära terräng som nu är otillgänglig blir mer tillgänglig. De två, vandring och gummibåtar, är troligen inte helt substitut för varandra, utan summan av aktiviteterna leder till högre slitage än bara den vandring och tältning som finns idag.

Det handlar alltså inte enkom om att den ena eller andra aktiviteten stör mer eller mindre än den andra, utan om att det totala slitaget ökar ju fler aktiviteter som tillåts.

Raskesven

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg