randonne vs alpine trekkers

Nya freeride +

På den nya varianten av Fritschi Freeride, alltså den svarta med röd platta, har problemet med att låsning av tur/skidläget fallerat lösts. Låsklacken på staget (?) som bakre bindningsdelen sitter på har gjorts rörligt och med hjälp av en stark fjäder kan skidan flexa fritt utan att bindningen flexar ut.

//Pontus

Vad ska jag säga... efter långa överläggningar med mig själv inser jag att jag får tur-skida med telisarna denna vår och köpa slalombindningar till nya skidorna. Och sen blir det ett par randonne till nästa säsong. För om jag köper trekkers så blir jag frånåkt av sällskapet har jag minsann fått höra... och det står jag ju inte ut med ;)

Ja visst är det det, men ännu bättre om jag kan hålla täten både upp och ner eller hur!? När jag pratade med några personer om ämnet i fråga så höll de på dö av skratt över att JAG skulle kunna åka sönder ett par diamir fritshi bindningar... (liten, lätt och åker inte puckelpist som proffsen) Så jag ska nu beställa ett par fina freerideskidor med randonnebindning och pjäxor (höga) och stighudar och sen får framtiden utvisa vad som händer! Hursomhelst...kul lär det bli! (o inte så billigt om de har fel, men jag tar en dag i taget) ;)

Re: Fråga

Vandrare; sa:
Passar på att fråga:
Hur är det med randopjäxor i vanliga alpinbindningar? Många randopjäxor har ju inte DIN sula. Finns det alpinbindningar som går att använda med randopjäxor utan att riskera att bryta benen av sig?

Brukar köra med mina Denali XT på vanliga uthyrningsbindningar (marker, tyrolia, etc) utan problem. Problemet är väl snarare att dom löser ut lättare än att man riskerar att bryta benet i ett fall?

Re: Re: Fråga

soderkisen; sa:
Vandrare; sa:
Passar på att fråga:
Hur är det med randopjäxor i vanliga alpinbindningar? Många randopjäxor har ju inte DIN sula. Finns det alpinbindningar som går att använda med randopjäxor utan att riskera att bryta benen av sig?

Brukar köra med mina Denali XT på vanliga uthyrningsbindningar (marker, tyrolia, etc) utan problem. Problemet är väl snarare att dom löser ut lättare än att man riskerar att bryta benet i ett fall?

Jag har alltid fått veta att man inte skall använda gummisulor i alpinbindning av den anledningen att det är högre friktion mellan¨gummisulan som sitter under randopjäxan och alpinbindnigen än hårdplasten på alpinpjäxan. Risk då för att bindningen inte löser ut som den skall.

Klas

Re: Re: Re: Fråga

orkesterchefen; sa:
Jag har alltid fått veta att man inte skall använda gummisulor i alpinbindning av den anledningen att det är högre friktion mellan¨gummisulan som sitter under randopjäxan och alpinbindnigen än hårdplasten på alpinpjäxan. Risk då för att bindningen inte löser ut som den skall.

Klas

Låter vettigt, har själv aldrig märkt av det dock. Det få gånger jag vurpar gör jag det rejält och i hög fart. Har däremot haft problem att dom släppt, fast det kan bero på att tåkanterna börjar bli slitna.

Skulle vilja påstå att det är en del struntprat från flera av er. Diamir Freeride håller för det allra mesta du som icke extremåkare eller jibber kan ställas inför. Är bara bindningen rätt monterad, samt att tådelen är rätt justerad i höjdled så håller den. Fjädern ska naturligtvis spännas till minst 10 om ni åker fort, oavsett vad ni väger.

/K

carvingkimbo; sa:
Skulle vilja påstå att det är en del struntprat från flera av er. Diamir Freeride håller för det allra mesta du som icke extremåkare eller jibber kan ställas inför. Är bara bindningen rätt monterad, samt att tådelen är rätt justerad i höjdled så håller den. Fjädern ska naturligtvis spännas till minst 10 om ni åker fort, oavsett vad ni väger.

/K

Amen!
Medelsvensson har inget att fundera över vad gäller nedförsprestanda.

Därför Naxo!

OK, har nu fått laggen och haft glädjen av att prova Naxo bindningen. Kan inte hävda att två turer upp och nedför hammarbybacken igår kväll har ställt bindningen inför det ultimata testet men ett par saker lade jag märke till. Först och främst kändes dom bättre i gångläge. Smidigare och mer som en vanlig längdåkningsbindning. Förmodligen pga den dubbelledade axeln. Däremot har hälhöjaren till skillnad från Diamiren enbart tre lägen där det högsta är något lägre än Diamirens. Svårt att säga om det har stor betydning. Inställningarna för tå och hälfjädrar samt tåhöjd och inte minst längdjusteringen, är riktigt bra.
Nedförs egenskaperna har alltså inte ställts på hårda prov än, men fastlåsningen av hälen verkar väldigt säker med två låsmekanismer. Som helhet betraktat känns den klart solid. Och kan fås för 199 Euro hos Telemark-Pyrenees.

Klas

Hos Naxon har dock medelsvensson lite mer att oroa sig för. jag körde med Naxo hela första säsongen de kom ut ordentligt(05). jag arbetade på storulvån då så de blev ordentligt testade kan jag säga. som du säger är de bekvämare att gå med, men de är klenare på skrå och de är vekare i tåleden. jag lykades få mitt första par att glappa så pass att det var störande att åka med, då fick jag de iofs utbytta utan tjafs, men de känns fortfarande vekare än Diamiren....
men är man inte tung eller kör hårt så är det en väldigt bra bindning.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg