Raka ben?

Strmbrg; sa:
.. jag läser emellanåt inlägg som tyder på att det förekommer att en del paddlar med raka ben!

På mej verkar det som en märklig sittställning.
- Dels så bör detta påverka komforten negativt. Att få smärtor i benen/korsryggen av denna sittställning är ju närmast oundvikligt om man inte heter Olga Korbut
:)
- Dels så bör det påverka kontakten med kajaken och därmed balansen negativt.

Har aldrig reflekterat över benvinkelns inverkan på själva paddlandet, men kan konstatera att om jag skulle tillbringa en dag sittandes med raka ben skulle jag vara i det närmaste förlamad efteråt.

Svar till Samme83: Kajaker med stora ben/knästöd är inte tänkta att paddlas effektivt med benen så därför är fotstöden därefter. Sidmonterade fotstöd är en uppfinning som är enkel för tillverkarna att montera, men har allt annat att önska.
Ett tradionellt plankfotstöd med lite lätt vinkel anpassad till dig och din kanot är värt att försöka med.

Enklast kanske det är ifall du har möjlighet att prova lite olika kanoter och se vilken lösning du tycker fungerar bra. Eventuellt är det enklare att byta kanot än att bygga om din nuvarande.

Paddling med raka ben: Det går inte ta i speciellt mycket med raka ben, så det är en effektivitetsskillnad ifall man istället kan paddla med böjda, trampande ben. Ryggen får ta mycket stryk vid paddling med raka ben.
Balansen blir bättre ifall man kan trycka emot ett fotstöd med böjda ben.

Grönlandskajak

Kajaker i grönlandsstil måste paddlas med raka ben eftersom volymen är så liten att där inte finns någon plats att böja dem. Vad jag förstått av deras paddelteknik så ser den ut så här:
-Eskimåerna använder benen när de paddlar: antingen så tar de spjärn mot fotpinnar, men vanligare är att de tar spjärn med knäna mot däcket, vilket är möjligt eftersom de har små runda sittbrunnar. Detta ger en annan paddelteknik än den västerländska, men med tanke på resultat från kanotmaraton så kan den inte klassas som direkt underlägsen. Tekniken inkluderar ibland ett moment av "situp"s, att man använder magen i paddeltaget. Kan ses i videor på http://www.qajaqusa.org/Movies/movies.html

dabac; sa:
Strmbrg; sa:
.. jag läser emellanåt inlägg som tyder på att det förekommer att en del paddlar med raka ben!

På mej verkar det som en märklig sittställning.
- Dels så bör detta påverka komforten negativt. Att få smärtor i benen/korsryggen av denna sittställning är ju närmast oundvikligt om man inte heter Olga Korbut
:)
- Dels så bör det påverka kontakten med kajaken och därmed balansen negativt.

Har aldrig reflekterat över benvinkelns inverkan på själva paddlandet, men kan konstatera att om jag skulle tillbringa en dag sittandes med raka ben skulle jag vara i det närmaste förlamad efteråt.
Sitta med raka ben?

Själv är jag så stel att jag snarare halvligger om jag ska kunna ha benen raka. Eller har en rygg som ser ut som en överkrokad ostkrok.

Och jag är bara 19 :D

Re: Grönlandskajak

Jott; sa:
Kajaker i grönlandsstil måste paddlas med raka ben eftersom volymen är så liten att där inte finns någon plats att böja dem. Vad jag förstått av deras paddelteknik så ser den ut så här:
-Eskimåerna använder benen när de paddlar: antingen så tar de spjärn mot fotpinnar, men vanligare är att de tar spjärn med knäna mot däcket, vilket är möjligt eftersom de har små runda sittbrunnar. Detta ger en annan paddelteknik än den västerländska, men med tanke på resultat från kanotmaraton så kan den inte klassas som direkt underlägsen. Tekniken inkluderar ibland ett moment av "situp"s, att man använder magen i paddeltaget. Kan ses i videor på http://www.qajaqusa.org/Movies/movies.html

1: visst kan man paddla ganska fort utan fotstöd men för att paddla riktigt fort behövs alltid benen.

2. Det går inte heller att paddla fort utan att använda magen eftersom magen överför all kraft ifrån benen till överkroppen. Har man inget bra fotstöd måste all kraft utvecklas i magen det blir ordentligt jobbigt

:) :D

Tack för all underhållning. Det är helt fantastiskt att se vart en liten enkel undran kan dra iväg.
Nog för att jag är medveten om att jag sticker in lilla nosen i en glad diskussion men det är ju en sak ni inte diskuterat?
Människan och hur den (läs vi) är byggd. Jo, någon av er nämnde det i förbifarten :)
Så här ser vi ut under huden framför allt i regionen som vi sitter på. Djupt under all rund skink-muskulatur sitter de muskler som roterar höfter/knän/fötter utåt. Tätt intill dessa muskler finns ischiasnerven, en tjock, äcklig nerv som kan göra vanvettigt ont och sända små goa förkortningskänslor ner i benet/en. Sitter man, som paddlare ofta gör, med knäna utmed skrovets kanter så är höfterna utåtroterade och sagda muskler korta och hårda. Kloss an till ischiasnerven. Och till råga på allt sätter man sig på detta med hela sin tyngd.

Vad vill jag säga med detta då?
Jo, tänk på att flytta knäna från skrovkanterna till mitten då och då, framför allt när du börjar få känningar i benen.

Sen är det ju det där med korta muskler på lårens baksidor också.......finns bara ett svar på det - envis stretching. OCh räkna med att det tar något år - om du är ihärdig.

Detta sagt helt utanför diskussionen om fotpinnar och vaxade ben ;)

Tjillevippen!

Bekvämt

Jag försöker att sitta bekvämt när jag paddlar.

För mig är det bekvämast att sitta med lätt böjda ben.

I bland sitter jag lutad mot sittbrunnssargen och oftare rakare i ryggen än så, ju längre pass desto mer variation på sittställningen, så kroppen inte tröttas av att sitta statiskt.

Även när jag lutar mot sittbrunnssargen så tar mellangärdet den största arbetsbördan vid paddlingen.

Jag tycker det är skönt att hålla emot med foten mot ett tvärträ.

När det gäller sittställning så är jag övertygad om att detta är en individuell sak och att rätt och fel liksom inte finns om kanotisten upplever att paddlingen fungerar för henne eller honom.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg