Raka ben?

He, he...

Tavaritj! (Ryska för "kamrat")

Du har nog uppfattat mej ganska rätt.

Jag kanske går ett korståg mot/för något helt i onödan, för övrigt.

Jag tycker att det är alldeles utmärkt att det saluförs saker en masse på marknaden!
Dessa saker, dess uppfinnare och säljare har ju dessutom sin uppkomst i kreativitet, i större eller mindre utsträckning. Lovvärt!

Risken med en alltför stor tillit till det som dessa personer åstadkommit, kan dock vara att det passiviserar oss andra.

Jag har en liten grundsyn om att det är viktigt att fungera självständigt.
Det skall inte tolkas som att jag inte behöver andra människor. Men det ger mej en god självtillit när jag erfar att jag kan klara saker på egen hand. Yttermera ger det mej tillfredsställelse om jag märker att jag kan dela med mej till andra!

Strmbrg,

Jo, trodde att det var nåt i den stilen...

Kan hålla med om det mesta... men jag kan samtidigt, ibland, bli riktigt nöjd när ett uppsättning behov löses på ett utstuderat proffsigt och erfaret sätt, väl optimerat, med snyggt handverk, med ett trygghetsskapande (?) varumärke, och ett riktigt fett pris som gör att man offrar nåt och når nåt annat (status? lyxkänsla? meningen med jobbet?) av någon annan än mig själv.

Håll din fana (eller fanor) högt! Själv har jag, för tillfället (av olika skäl), skrotat de flesta av mina gör-det-själv ideer. Tyvärr!

Fridens liljor,
Patric

Rakt var det här

Jag brukar paddla med raka (men orakade ;-) ben. Tycker att detta är utmärkt bekvämt. Det beror nog på att jag är självlärd och inte har fått lära mig något annat. En dag ska jag gå en kurs och se vad jag missat - det blir säkert lite räddingsövningar också och det är ju nyttigt.

Nu har jag mest paddlat Hasle Explorer. Sist jag hyrde fick jag flytta fram pedalstället minst en meter, kändes det som. Föregående paddlare hade tydligen knäna uppe vid hakan eller något..

Re: Fotstöd

Lorre2; sa:
Själv har jag tvärpinne som standard och lurar på en fortsättning nedåt för hela foten som går ner under hälen.
Nu har jag en liggunderlagsbit under fötterna som man måste passa in och som faller ur när man badar med kajaken.

Jag har också tvärpinne, och har funderat på samma sak. Några bra idéer? Två pedaler, eller en skiva där båda fötterna får plats? Plywood? Plast? Hur fäster man dem i tvärpinnen? Måste de fästas i botten? De (det) skall helst gå att ta loss lätt om man vill komma åt utrymmet framför tvärpinnen.

Jag lurar vidare.

Peter

Stödfot

Hel skiva i alu-plåt var tanken men en snabb inventering på jobbet visade att det bara fanns grov stålplåt...
Tanken var annars att bocka en plåt så att den nedanför tvärstaget lutar bakåt i en vinkel som verkar bekväm, man får väl prova ut vad som funkar.
Den skulle jag bulta fast i tvärstaget och man kan lätt vinkla om den tills det stämmer.
Tänkte mig också att den skulle gå ner och följa botten en bit så man kan limma på liggunderlag på hela och även få det under hälarna. (paddlar barfota)

Lurar på att göra en skiva i glasfiber istället men den kan man ju inte bocka om.
Man kan ju alltid vinkla om den med sneda brickor bakom eller kapa och plasta ihop på nytt.

LÄtt att ta loss...
Vet inte men det har slagit mig med, jag brukar knöla in flytvästen framför fotstödet när det är för varmt att ha den på.
Till viss del kan man ju packa med stödet kvar om man gör som 2 pedaler istället, men om man har en hel skiva kan man flytta runt fötterna som man vill och man lär inte få in större kollin som en flytväst.

Gångjärn, varför inte?

mvh
Johan Lorin

Johan,
När du väl testat ut vilken vinkel och läge på din "aluskiva" skall ha så tar du bort främre skottet och lägger skottet där du har vill ha aluskivan. Och vips så har du ett bättre packutrymme. Jag har inte gjort, men folket i klubben brukar leka med glasfiber och sånt på vintrarna. Jag tycker att det verkar schyst. Mindre utrymme i sittbrunnen är en annan bra feature. - säkrare vid ofrivilliga badningar. Sommar - tjock liggunderlag fastsatt med kardborre, vinter - tunnare så att skorna få plats.
Det skall inte vara så svårt alls, säger dom.
Patric

Re: Stödfot Varför metall ?

Lorre2; sa:
Hel skiva i alu-plåt var tanken men en snabb inventering på jobbet visade att det bara fanns grov stålplåt...
Tanken var annars att bocka en plåt så att den nedanför tvärstaget lutar bakåt i en vinkel som verkar bekväm, man får väl prova ut vad som funkar.
Den skulle jag bulta fast i tvärstaget och man kan lätt vinkla om den tills det stämmer.
Tänkte mig också att den skulle gå ner och följa botten en bit så man kan limma på liggunderlag på hela och även få det under hälarna. (paddlar barfota)

Lurar på att göra en skiva i glasfiber istället men den kan man ju inte bocka om.
Man kan ju alltid vinkla om den med sneda brickor bakom eller kapa och plasta ihop på nytt.

LÄtt att ta loss...
Vet inte men det har slagit mig med, jag brukar knöla in flytvästen framför fotstödet när det är för varmt att ha den på.
Till viss del kan man ju packa med stödet kvar om man gör som 2 pedaler istället, men om man har en hel skiva kan man flytta runt fötterna som man vill och man lär inte få in större kollin som en flytväst.

Gångjärn, varför inte?

mvh
Johan Lorin

Ta en titt på ”plaster” som Macrolon/ Lexan (med flera namn) eller PMAA/ plexiglas (med flera namn). Lätta, starka, bockningsbara, lätt att borra i, gänga i, rostfritt. Så små bitar som behövs i en kajak finns förmodligen gratis eller billigt i skrotcontainer hos någon glasmästare eller mek. firma.

Per

Skott

Jo, främre skottet kunde mycket väl vara placerat längre bak på Måsen, det skulle dels göra det ännu lättare att packa skrymmande föremål, (fast det går det nog för långt om man får ner en byrå...), dels kunde man packa tex. vatten där och få tyngdpunkten närmare mitten av kajaken.
Det blir lätt så att man kör det tunga bak.

Främre skottet på måsen är inte glasfiber utan en foam, ett mjukt, flexande skott.
Jag har fått förklaringen att det ska vara bättre i grov sjö som vill flexa och vrida kajaken men om det gör någon skillnad törs jag inte säga.

Med styrningen som sitter i kan man inte ha ett skott direkt vid fotstödet, då går det inte att svänga, man kunde ju anpassa skottet i överkant men jag låter det nog vara som det är, möjligen i så fall bara flytta bak det en aning.

När jag sätter dit något ska jag se till att åtminstone kunna packa en femliters dunk med vatten.

Utökat fotstöd

Jag paddlar också Måsen, och roderstyrningen gör ju att man inte kan flytta bak skottet. Jag tycker att utrymmet framför fötterna är utmärkt. Där kan man ha sånt som man lätt vill komma åt från sittbrunnen. Mina sandaler brukar jag ha där, och ibland min dragg (jo, jag ankrar ibland när stabilisatorerna är på plats!). Annars får en vattensäck på 4 liter plus mina sandaler lätt plats.

När det gäller det utökade fotstödet så kan man fråga sig om man verkligen måste bulta fast det. Kan det inte bara sitta med lätt böjda hakar runt tvärpinnen? Trycket blir ju alltid(?) neråt/framåt. Med en sådan konstruktion skulle man kunna fälla upp det mot däcket och plocka ut saker under tvärpinnen. Gångjärn är en annan idé som jag också har tänkt på.

Jag har ett principmotstånd mot att modifiera min kajak på ett "irreversibelt" sätt. De förändringar jag gör vill jag helst kunna ändra tillbaka igen. Det kan ju visa sig att det blev ett fiasko, eller att det uppstår situationer där modifieringen inte är så bra. Några hål i tvärpinnen kan man ju stå ut med, men att börja flytta skotten... Njae.

Peter

Plyfa

Jag håller med, jag vill ogärna modifiera kajaken så det inte går att få den original igen, en lös skiva blir det nog.
Efter funderingar undrar jag om det är mysigt att pressa fötterna i liggunderlag en hel dag, rent trä är nog fräschare.
Plywood som man oljar in nån gång och liggunderlag under hälarna.
Krokar som man hakar i tvärstaget funkar nog.

Om allt ska ha flera användningsområden som många tycker är nödvändigt så kan man skära till söndagssteken med skottet som skärbräda och erhålla marinad som alla vill ha receptet på.

Om ni nu har lyckats modda era kajaker så skulle jag vara hemskt tacksam om ni kunde lägga upp några bilder på era fotstödslösningar.
Jag har kommit till insikt om keepers och de negativa aspekter som folk varnade för har besannats i mina ögon. Jag blir iaf trött i benen snabbare än mina vänner som paddlar med andra fotstöd/pedaler. Därför vill jag nu modda min kajak så att jag orkar paddla längre och bekvämare...
Jag har själv funderat på en fotstödslösning som låter mig paddla med böjda knän och hela foten på ett stöd. Hur detta ska gå till att lösa återstår att se.
/Samme

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg