Raka ben?

Ja, alltså i första hand avseende sittställning.
Inte huruvida ni rakar benen...
:)

Nå, jag läser emellanåt inlägg som tyder på att det förekommer att en del paddlar med raka ben!

På mej verkar det som en märklig sittställning.
- Dels så bör detta påverka komforten negativt. Att få smärtor i benen/korsryggen av denna sittställning är ju närmast oundvikligt om man inte heter Olga Korbut
- Dels så bör det påverka kontakten med kajaken och därmed balansen negativt.

Kan det ha att göra med att det är så himla grunt i vissa kajaker att det inte går att vinkla benen?
Hm, verkar inte troligt...

Kommentarer?

Strmbrg, som väl missat nåt, som vanligt.

Guest

Gäst
Jag tycker det helt klart känns bäst att sitta med lätt böjda ben..så att man då kan ta stöd med låren mot sittbrunnsvingarna. Upplever det som att balansen blir betydligt bättre. Detta kanske också beror på vilken kajak man nu paddlar. Jag paddlar ju också Point 65, men med mindre sittbrunn än du. Får man känningar i benen och måste sträcka ut dem så finns den möjligheten eftersom roderpedalerna sitter på sidorna.

Igår testade jag också att lägga en 10 liters Dromedarsäck fylld med vatten (och en liten handduk omkring den) i sittbrunnen precis under låren/knävecken. Säcken är inte i vägen vid i/urstigning och ligger inte emot låren om man paddlar med böjda ben. Däremot blir det ett skönt vilostöd då man sträcker ut sina ben samtidigt som det ger en viss svalka. Inte heller fel att kunna ha med sig 10 liter extra vatten utan att uppta plats i skotten.

Jag vet också att det har varit en diskussion om pedalerna i Pointen,..att det är svårt att få stöd för fötterna. Jag tycker absolut inte det. Dels kan man använda sig av stöd mot "vingarna" med låren, och dels fungerar det fint att bara använda sig av pedalerna som stöd. Genom att trycka båda fötterna mot pedalerna med ungefär lika stor kraft så håller sig rodret i rakt läge. Linorna stoppar ju upp och då får man ett helt okej stöd. Det fungerar fint för mig än så länge iallafall. Tror inte det ska vara några problem med att linorna ska gå av eftersom man inte behöver trycka så våldsamt mot pedalerna för att stödet ska fungera.

/Jonas (som inte rakat benen på 28 år..)

ops!

25minuter senare med nyvaxade ben.. Alvarligt talat, det skulle vara spännande att prova paddling med raka ben.. Personligen så hade jag fått kramp på ställen jag inte ens visste fanns..

Ja detta med roderpedaler, ja...

Optimalt är kanske att ha fast stöd för fötterna. De som paddlar mer race:igt, paddlar väl dessutom med knäna ihop. Med den paddeltekniken så bör ett optimalt fotstöd vara ännu viktigare.

Ibland diskuterar vi vilka paddeltekniker som är "rätt" och vilka som är "fel". Emellanåt har vi i sammanhanget även diskussioner om "rätt" eller "fel" med olika typer av fotstöd.
Här måste man rimligtvis reda ut lite annat för att diskussionen skall ha något berättigande.
Är syftet att uppnå högsta hastighet?
Är syftet att orka paddla långt?
Långt med hög hastighet?
Långt med lägre hastighet?
Vilken typ av kajak paddlar man?

Oavsett detta, så torde nog de flesta ha nytta av att paddla med hög verkningsgrad och komfort. Alltså sålunda att energiåtgången från A till B minimeras och smärtor undvikes.

Fotnot:
När "Sea Kayaking"-magasinet testade Point K1 VR, så hade ingen av de tre testarna några negativa synpunkter på den kajakens styrsystem. (Däremot på det dåvarande rodret, har jag för mej.) Detta är naturligtvis inget argument för att systemet skulle vara "rätt".

Strmbrg,

Kan det som är "rätt" (i ordets rätta betydelse) för dig vara "fel" för mig?! Jag tror det, och då kan vi väl fortfarande använda orden så, givet att vi respekterar varandra och kommer ihåg "... för mig".

Åtminstone är min kajak rätt för mig, men fel för min kompis - som antagligen köper en kajak som skulle kunna vara rätt för oss båda, samtidigt som vi är överens om en modell som är helt fel. Samtidigt som vi vissa dagar inser att vilken gammal båt som helst skulle göra oss glada över att få vara ute.

Kan man säga att jag i det ovanstående antingen har rätt eller fel, eller är det en mer glidande gråskala, eller helt fel ord?

Undrar Patric, ibland.

Semantik etcetera

Jag tror aldrig att det skadar att emellanåt "bara" REFLEKTERA över saker.
Man MÅSTE inte alltid "veta allt med bestämdhet".
Ej heller MÅSTE man komma fram till ett slutligt svar!

Det du skriver om "rätt för en men fel för en annan", anser jag alltså vara "rätt" grundinställning.

Att fundera är nödvändigt.
Den som bara har/får svaren men slutar att fundera, slutar även att tänka! Åtminståne slutar vederbörande att tänka progressivt.
Den som inte funderar kommer heller aldrig på något, och bidrager inte heller till progressen.
Nu är det sannolikt inte något större problem, då jag tar för givet att de flesta funderar (?)

Vad gäller exempelvis kajakning, så leder funderandet kring tekniker och lösningar även till en mental utveckling.
Man kanske yttermera får en viss distans till att lösningar på ens "problem" alltid måste stavas pengar och/eller nya prylar...

Apropå kommersiella lösningar:
Det är SÄLJARENS uppgift att övertyga mej om att jag behöver hans varor, INTE min!

Strmbrg,

Fotstöd

Du verkar ju gilla att pilla och uppfinna, kan du inte bygga ett fotstöd till Pointen och prova?
Jag hade en Lisa med keepers förut och det borde gå att fixa en tvärpinne utan ingrepp i kajaken, bara fästa den i skenorna?
Själv har jag tvärpinne som standard och lurar på en fortsättning nedåt för hela foten som går ner under hälen.
Nu har jag en liggunderlagsbit under fötterna som man måste passa in och som faller ur när man badar med kajaken.
Har du original roderlinor?
Provade en Point förra helgen som flexade helt enormt i roderlinorna, kunde lätt trampa fram 15 cm med båda fötterna samtidigt!

Re: Semantik etcetera

Och NU går vi riktigt bort från tråden och troligen forumets syfte. Låt om oss flumma...

Strmbrg; sa:
...
Man MÅSTE inte alltid "veta allt med bestämdhet".
Ej heller MÅSTE man komma fram till ett slutligt svar!
....
Man kanske yttermera får en viss distans till att lösningar på ens "problem" alltid måste stavas pengar och/eller nya prylar...
...
Apropå kommersiella lösningar:
Det är SÄLJARENS uppgift att övertyga mej om att jag behöver hans varor, INTE min!

Kamrat,
Det tycks mig att du är på "korståg" mot något. Det stavas ibland oreflekterade ordval, emellanåt dyra produkter, vid andra tillfällen pryldiskussioner, samt då och då "grundare" förhållningsätt till "vad" och "varför".

Jag frågar mig: Varför?
Nog är det ofta gränsande till tankeväckande. Och ibland även roande (inte åt, utan med). Men det känns som att du önskar att "folk" i högre grad är självständiga, intelligenta, reflekterande, pysslande uppfinnarjockar och naturnjutare med mängder av tid (snarare än pengar) för ALLA friluftslivets (och livets) perspektiv, möjligheter och frågeställningar. Och, att du är lite frustrerad över att det inte är så. Tolkar jag fel? Går jag över gränsen till analyserande?

Du kanske är på korståg inte mot något, utan med (!) något annat. Jag blir allt lite nyfiken. Berätta om dina visioner för (frilufts-)människan...

Nogflummat från mig. För nu jävla skall det planeras vågsurfing, och sen paddlas.
Patric

Okay, ett förslag :)

Vänta nu...

...Äh, jag kommer nog på nåt medans jag skriver...

Jo, så här kanske:
Vi utgår från att vi har liggunderlag längs hela durken.
Dessutom utgår vi från att liggunderlaget är fast fixerat genom att sitta klämt under sitsen.

Man skulle nu kunna ta en bit plaströr. Kanske ett rör med sex-sju cm diameter. Bör kunna hittas på någon byggmarknad.
Röret avpassas i ändarna så att det någorlunda stämmer med durkens bredd och fribordets vinkel.

Därest limmar man fast röret mot undersidan av liggunderlaget sålunda att det bildas en valk på rätt ställe på båtens botten. Limmas sannolikt bäst med ett kontaktlim avsett för porösa plastmaterial.
Rimligen fäster det bättre om man ruggar upp rörets yta med ett grovt sandpapper.

Skulle valkens läge bli lite fel, så är det bara att flytta lite på underlaget och åter klämma fast det under sitsen.
Nu är ju inte "liggunderlag" så våldsamt rivstarkt. Men, man kan ju limma ett stycke stumt textilmaterial på den del där röret skall fixeras, kanske. Eller kassera liggunderlaget efter ett tag och återanvända röret...

En annan variant:
Tag två trästavar. Kanske 20 cm långa och tillräckligt grova att borra ett antal större hål i. Borra inte helt igenom!
Plasta dit dessa på lämpligt ställe på var sida mot friborden.
Tag nu en teleskopisk duschdraperistång. Den kapas till lämplig längd.
Ni vet nog hur dessa funkar. Man kan dra isär till en viss längd, och sedan trycka ihop den såpass att det går att få in den i hålen i tråstavarna, varvid den fjädrar tillbaka och spänner fast.
Man kan dessutom "fodra" stången enkelt:
Tag en bit isolationsrör. Sånt som man trär runt vattenledningar. Finns på byggmarknaden i diverse dimensioner.

Strmbrg, i all hast...

Hoppas ingen störs av att jag återvänder till kärnämnet, benställningen.

Min erfarenhet är att det är en kombination av fotstöd, sittbrunnensargens utformning och höjden på däcket som styr vilka möjligheter man har att hitta en både bekväm och effektiv ställning.
I min VKV Seagull är det möjligt (vilket det inte är i alla kajaker) att vinkla upp och hålla ihop knän och fötter pga den avlånga sittbrunnen vilket ger en effektivare paddling. Det finns även knästöd på sidorna om man vill ta spjärn där (vilket känns lite tryggare i grov sjö) men då tvingas fötterna automatisk ut mot sidorna och detta upplever jag som obekvämt efter några timmar. Framförallt får man ett punkttryck på utsidan av hälarna som smärtar.
Med fötterna ihop och knän upp blir hälytan mot durken mycket större och därför bekvämare.
När jag började paddla Seagull tyckte jag att sittbrunnen var överdrivet stor jämfört med sådana kajaker jag var van vid men nu uppskattar jag valmöjligheterna.

Jag hyrde en Hasle Explorer en gång och det låga däcket på denna tvingade mig att sitta med i mitt tycke raka ben. Synnerligen obekvämt. Ändå vet jag folk som är längre än mina 178 cm sitter bekvämt i den. Vi har ju faktiskt olika kroppskonstitution så det blir ju den gamla tråkiga slutsatsen än en gång att smaken är olika trots att JAG VET att min kajak är bäst :)

Stefan

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg