Rätt ryggsäck???

Hej!
Som rubriken lyder är jag ute efter lite tips av erfarna vandrare mm som kan ge bra tips på vad för ryggsäckar som är bra och fungerar.

Jag är 182 cm lång och är ute efter en ryggsäck mellan 85-100 liter ca, som tål att lasta tungt i och som sitter skönt och bra på ryggen. Den ska samtidigt vara rätt lätt men det går att diskuteras. Har vandrat lite förut men inte så ofta men det kommer att trappas upp nu i sommar och ev kommer det att kunna bli någon vinter tur också.

Jag har tittat lite på bergans alpinist men tycker den kan vara i största laget och så är den rätt dyr, "har en rätt tajt budget " sen väger den rätt mkt och mot andra säckar i samma storlek tycker jag. Har även kikat lite på bergans trollhettan, men har helst velat haft sidofickor på säcken för att kunna komma åt vissa grejer lite lättsammare men det är en smaksak som inte kanske är ett måste. Sen berghaus har jag kikat lite på vulcan och crusader, någon som vet och har testa någon av dessa säckar som kan säga för och nackdelar?

Är tacksam för tips på andra säckar som skulle kunna vara av intresse och gärna vad ni tycker är bra dåligt med dom säckarna.

// Christoffer
 
Tror du tittar fel, ryggsäckar skall bäras och ju lättare du bär ju fortare går du och mer ser du.
Men har du bestämt dig för en monstersäck finns det inte mycket att tillägga annat än hoppas att du blir nöjd.
 
Min Fjällräven Kajka på 100 liter gick sönder. Använde den två säsonger med 25-32 kgs packning så den kan jag inte rekommendera som stor säck. Bärsystemet var väldigt oskönt med sådan vikt också. Har nu en Norröna Recon som inte alls går in i en tight budget. Kanske du kan få tag på en Arcteryx Bora begagnad om du har tur. Den satt skönt på mig och många verkar vara nöjda. Norrönas säckar i tunnare material verkar inte heller gilla tung packning. En bekant har fått reklamera den som numera heter Svalbard två gånger (ny säck båda gångerna). Mer normal vikt kring 20 kg bör de flesta säckar klara. Jag har i princip alltid jakt- eller fiskegrejer med så jag kommer sällan ner på riktigt låga vikter. Tror jag hade 22 kg på sommarens vandring och 17 kg med hem (8 dagar). Kändes väldigt lugnt att gå med den vikten.
 
Recensioner av Berghaus Vulcan finns här.
Recensioner av syster säcken Berghaus Atlas.

Dessa två är riktiga slitvargar, 100 liter och väger 2,9kg.
Jag har haft min Atlas i 15 år, den är enkel och robust, klarar lätt 30kg.


Den nya Berghaus Crusader är en kombination och vidareutveckling av både Vulcan och Atlas.

Atlas tillverkas inte längre, men både Vulcan och Crusader kan du få tag på från England för runt 2000kr.
 
ytterligare en vulcanist.. sedan kritaperioden, en outslitlig ryggsäck som rest med mig runt världen.. köpte den för att bära tungt, +40 kg, lärde mig med åren att lätt är bättre.. konverterade min vulcan, några enkla tag med saxen och vips så har man en 80 liters rygga på under 2 kg som dessutom klarar tung vikt vid behov, militarygrade..
 
Har en Berghaus Crusader och är nöjd med den.

Köpte min från England då den blev över 1000:- billigare än att köpa den av recon.se som ville ha 2900:- då jag tror jag betalade 1800 inkl frakt. ena skidhållaren har gått sönder då jag troligen fastnat (den funkar men är lite sprucken. det sitter även en plastring som håller fast topplocket i toppspännaren som gick av då jag vräkte av ett tungt lastat topplock.
Reklamerade dessa grejer men Berghaus godkände inte reklamationen men shop-outdoors.com som jag handlade säcken av fixade fram reservdelarna gratis men själva lagningen fick jag stå för. det tyckte jag var helt ok och mycket bra kundservice från Shop Outdoors.
 
Tror du tittar fel, ryggsäckar skall bäras och ju lättare du bär ju fortare går du och mer ser du.
Men har du bestämt dig för en monstersäck finns det inte mycket att tillägga annat än hoppas att du blir nöjd.

Okej, ju ju lättare desto mer bekvämt går ju inte att komma undan från det.
Har en 65 liters säck nu och den tycker jag är i minsta laget.
Men om du fick rekommendera en säck som är lite mindre än 100 liter då? =)

/Christoffer
 
Okej, tackar för alla svaren! =)

Någon som har erfarenhet av bergans ryggsäckar och hur dom står sig mot berghaus? =)

/Christoffer
 
Okej, ju ju lättare desto mer bekvämt går ju inte att komma undan från det.
Har en 65 liters säck nu och den tycker jag är i minsta laget.
Men om du fick rekommendera en säck som är lite mindre än 100 liter då? =)

/Christoffer

Berghaus UTAN sidofickor ligger på 80L, så du hamnar ganska precis mitt i mellan 65 och 100L =)

Jag har själv en Vulcan. Slitstark som få.
 
Hej!
Som rubriken lyder är jag ute efter lite tips av erfarna vandrare mm som kan ge bra tips på vad för ryggsäckar som är bra och fungerar.

Jag är 182 cm lång och är ute efter en ryggsäck mellan 85-100 liter ca, som tål att lasta tungt i och som sitter skönt och bra på ryggen. Den ska samtidigt vara rätt lätt men det går att diskuteras. Har vandrat lite förut men inte så ofta men det kommer att trappas upp nu i sommar och ev kommer det att kunna bli någon vinter tur också.

Jag har tittat lite på bergans alpinist men tycker den kan vara i största laget och så är den rätt dyr, "har en rätt tajt budget " sen väger den rätt mkt och mot andra säckar i samma storlek tycker jag. Har även kikat lite på bergans trollhettan, men har helst velat haft sidofickor på säcken för att kunna komma åt vissa grejer lite lättsammare men det är en smaksak som inte kanske är ett måste. Sen berghaus har jag kikat lite på vulcan och crusader, någon som vet och har testa någon av dessa säckar som kan säga för och nackdelar?

Är tacksam för tips på andra säckar som skulle kunna vara av intresse och gärna vad ni tycker är bra dåligt med dom säckarna.

// Christoffer

Också jag rekommenderar Berghaus Vulcan. Jag köpte den från RVOPs i UK, som gör en mkt professionell moddning vilket möjliggör en PLCE ficka till:

http://www.rvops.co.uk/berghaus-vulcan-bergen-extra-zips-605.html

800 kr billigare än i Sverige, trots frakt.

/Mats
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skipper_ Hur ställer man in sin ryggsäck, vilka belastningar är rätt? Transportera 17
Tomtenils Nya axelremmar på ramsäcken - Blev det rätt? Transportera 2
peringen Rätt rygga på Thailandluffen Transportera 4
Scout^ packa rätt? Transportera 4
mrhandley Ställa in ryggsäcken rätt Transportera 7
Coqrouge2 Uppdatera och renovera ryggsäck Transportera 45
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg