Rätt bett i ytterskär

Danne W; sa:
"Testa att justera bidningen lite så kanske det försvinner."
/Danne
bennys; sa:
"Jag har provat ganska många olika inställningar. Både tvärs och längs. Förra säsongen borrade jag nya hål och flyttade fram foten så att jag fick ca 50mm av skenan bakom hälen samt filade ur så att ca 60% av hälen ligger utanför skenan. Inställningen framtill med skenan mellan stor- och pektå kvarstod. Detta kändes mycket stabilt. Framförallt så gjorde framflyttningen att skridskon kändes lättare att åka med."
/Benny

Men tack ändå!
/Benny

Testa andra skridskor?

bennys; sa:
"Jag har provat ganska många olika inställningar. Både tvärs och längs. Förra säsongen borrade jag nya hål och flyttade fram foten så att jag fick ca 50mm av skenan bakom hälen samt filade ur så att ca 60% av hälen ligger utanför skenan. Inställningen framtill med skenan mellan stor- och pektå kvarstod. Detta kändes mycket stabilt. Framförallt så gjorde framflyttningen att skridskon kändes lättare att åka med."
/Benny

55 cm långa skridskor kanske är för långt?

Med kortare skridskor så blir det kanske lättare att få skridskon att spåra bra.

Jag upplever att isåkning och asfaltåkning är så pass olika att det bara tar några skär för att man skall hitta rytmen och balansen på is när säsongen börjar.

Thure

Re: Testa andra skridskor?

thureb; sa:
"55 cm långa skridskor kanske är för långt?"
Har storlek 45 på skorna och har egentligen aldrig besvärats av att de skulle vara för långa, å andra sidan har jag inte provat kortare heller.
Dock håller jag håller på med ett hembygge som bygger på en 500mm Skyllermark Möja. På denna har jag bl a kapat av förskeppet 55mm i 45 graders vinkel. Då får jag möjlighet att testa skillnaden i längd.

Annars så provade jag i går att flytta in hälen 5mm i förhållande till skenan och märkte skillnad. Skall prova ytterligare några mm nästa gång jag går på is.

Nu dyker en annan fundering upp. Majoriteten av alla åkare som kör med fast häl och snabbindning använder Almgren/Lundhags Snabb. Där finns inga möjligheter att sidojustera hälen såvida man inte filar hålen ovala. Accepterar man befintlig lösning och är nöjd med detta eller modifierar man hålen för att kunna flytta hälen in/ut?

Nu förstår jag hur golfare känner sig…:)

/Benny

Re: Re: Testa andra skridskor?

bennys; sa:
Majoriteten av alla åkare som kör med fast häl och snabbindning använder Almgren/Lundhags Snabb. Där finns inga möjligheter att sidojustera hälen såvida man inte filar hålen ovala. Accepterar man befintlig lösning och är nöjd med detta eller modifierar man hålen för att kunna flytta hälen in/ut?

Jag tycker att Almgrens Snabb-bakbindning tillåter rätt stor justermöjlighet i sida, radien är så stor på bindningen i anlägget mot kängan och det finns inga sidostopp. I alla fall med min känga. Frågan är om konstruktionen är avsiktlig, för mig fungerar det hyfsat, man måste vara lite vaksam när man sätter på sig skridskon så att foten kommer rätt. Har funderat på att fila upp hålen men ej gjort det.

Jag missförstod Kristers inlägg om balanspunkt men nu har det klarnat. Kände efter igår på turen och rådet om "toe in" är bra. Lite osäker på om jag skall vinkla om foten på skridskon eller bara nöta teknik.

-Palle

Inställningsförvirrad

Palle_Z; sa:
Har funderat på att fila upp hålen men ej gjort det.
Jag har filat upp hålen på mina Snabb med rundfil och flyttat ut hälbindningen. Det jag tycker är konstigt är att på mina långa Snabb, som jag använder en stadig Meindlkänga till, trivs jag med hälen utställd. På mina SNS-skridskor, korta och med mjuk och sladdrig Salomonskidsko till, har jag däremot hälen ställd inåt. Vinkeln på skenan blir helt annorlunda. Det konstiga är att jag trivs jättebra med båda inställningarna???

Däremot blir SNS-skridskor och sladdriga men ack så sköna Salomon Escape D7 för jobbiga att åka i skravel- och vrakis med. Det är nog mest skons fel, ska testa med en styv iläggsula, eller byta till den där Alfa Hafjellskon som diskuterades i en annan tråd.

Staffan

Re: Re: Testa andra skridskor?

bennys; sa:
Nu dyker en annan fundering upp. Majoriteten av alla åkare som kör med fast häl och snabbindning använder Almgren/Lundhags Snabb. Där finns inga möjligheter att sidojustera hälen såvida man inte filar hålen ovala. Accepterar man befintlig lösning och är nöjd med detta eller modifierar man hålen för att kunna flytta hälen in/ut?
/Benny

Almgrens/Lundhags snabb är en rätt gammal konstruktion från 1984. Det är mycket riktigt inte någon exakt styrning i sidled utan man kan klämma fast klacken där man vill ha den i sidled. Upplever man att klacken inte vill sitta kvar i ursprungsläget rekommenderas att man sätter på sulhakar som styr klacken typ de som finns på Almgrens/Lundhags step in bindning.

Skyllermarks motsvarande snabb bindning som kallas remless ger bättre styrning i sidled.

Thure

Re: Inställningsförvirrad

Stadan; sa:
Det jag tycker är konstigt är att på mina långa Snabb, som jag använder en stadig Meindlkänga till, trivs jag med hälen utställd. På mina SNS-skridskor, korta och med mjuk och sladdrig Salomonskidsko till, har jag däremot hälen ställd inåt. Vinkeln på skenan blir helt annorlunda. Det konstiga är att jag trivs jättebra med båda inställningarna???

Kanske är detta ett exempel på vridning runt Kristers balanspunkt? Dvs att du har skenan mer rakt fram under tårna på snabbskridskon?

Eller så kan det bero på att du kompenserar med en annorlunda fot och knävinkling med dina mjuka Salomon Escape D7 och löshäl?

Thure

Re: Re: Inställningsförvirrad

thureb; sa:
Kanske är detta ett exempel på vridning runt Kristers balanspunkt? Dvs att du har skenan mer rakt fram under tårna på snabbskridskon?
Det är möjligt. Den enda andra förklaringen jag kan komma på är mina Meindlskor är så stadiga att placeringen av hälen inte spelar någon större roll, dvs överstabila skor. För att ta reda på det får jag försöka med att ställa in hälbindningen på mina Snabb för att jämföra. Men teorin om en balanspunkt är mycket intressant. Den skulle förklara en hel del.
Eller så kan det bero på att du kompenserar med en annorlunda fot och knävinkling med dina mjuka Salomon Escape D7 och löshäl?
Ja kanske. Jag upplever att jag åker "aktivare" med löshäl, med annan isättningsvinkel och kanske även knävinkling. På bra is är det onekligen skönare. Om jag kan stadga upp skon lite blir det nog lättare även på sämre is. Upplever den här åkstilen som lite roligare.

Frågan är om det finns "en" perfekt inställning (per person) eller om det kan finnas flera för olika åkstilar??

/Staffan

Re: Re: Re: Inställningsförvirrad

Stadan; sa:
Frågan är om det finns "en" perfekt inställning (per person) eller om det kan finnas flera för olika åkstilar??
/Staffan

Det är ju så att varje inställning har en optimal åkteknik, dom hänger ihop och är beroende av varandra.

Jag kan knappt åka klassisk stil när jag har mina skridskor inställda för Is-push. Och jag har analogt med det mycket svårt att åka Is-push när jag har en mer traditionell inställning. Har skrivit en del om det är i tidigare trådar, vilken effekt olika inställningar har på åkningen.

Det finns många "perfekta" inställningar per person (eftersom man kan åka med olika stilar), men bara en inställning är optimal för en viss teknik och åkmönster. Man kan ju nämligen tänka sig att två personer åker med samma teknik, men med olika åkmönster, då behöver de också två olika inställningar.

/Bo

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg