Räknas hängmattor som tält?

Jo, visst är det så.

Jag hamnade en gång i ett naturreservat där det var tältning förbjuden. Vi satte upp tältet 100 meter bort, 2 meter utanför reservatets gräns, sen satt vi i reservatets vindskydd och lagade och åt middag innan vi la oss i tältet och sov. På morgonen gick vi tillbaka till reservatets vindskydd och åt frukost innan vi package ihop och gick vidare.

Så visst följer vi reglerna i lådan?

Jo, visst är det så.

Jag hamnade en gång i ett naturreservat där det var tältning förbjuden. Vi satte upp tältet 100 meter bort, 2 meter utanför reservatets gräns, sen satt vi i reservatets vindskydd och lagade och åt middag innan vi la oss i tältet och sov. På morgonen gick vi tillbaka till reservatets vindskydd och åt frukost innan vi package ihop och gick vidare.

Så visst följer vi reglerna i lådan?

Klart godkänt, utanför reservatet gäller ju allemansrätten, oavsett hur många meter det är ifrån gränsen till ett reservat. :)

Eller så kan man ju halvtöja på gränserna och sätta upp tältet i själva vindskyddet. Det har jag gjort och det funkade ypperligt. Men det går inte med allt för stort tält...

avslutad210712

Gäst
På vilket sätt är det att töja på gränserna om man vill ha klargjort vad som egentligen gäller?

Om det är en lag som skall följas så är uttryck av typen "bara för att den som skrev lagen var otydlig" inget bra. Är det en lag så skall den vara så klart skriven att man kan följa den utan alltför mycket diskuterande.

Kan ta ett annat exempel när jag frågade länsstyrelsen i Norrboyyen vad som egentligen räknas som strömmande vatten i vilket det är förbjudet att fiska med levande agn.

Svaret var "allt vatten som har ett inlopp och ett utlopp räknas som strömmande". Fundera på det ett tag och inse att även småsjöar som Hornavan är strömmande dvs vad man egentligen hade kunnat skriva är att fiske med levande agn är föbjudet överallt utom i vattenpölar men där finns lika ingen fisk så förbjud det i hela fjällvärlden.

Det var inget inlägg angående fiske med levande agn utan mest om lite luddigt formulerade skrivningar.

avslutad210712

Gäst
Man kan införa en lag om att det är förbjudet att använda mobilen i bilen (där kan man nog töja lagen till att knappa på GPSen också är förbjudet) för där kan man inte på något sätt lyckas skriva den så luddigt att folk inte vet vad som gäller innan man blir bötfälld. Avgörs av Polisen på plats.....

Eller så kan man införa en lag som förbjuder användandet av icke-vinterdäck efter 1:a december "om väglaget så kräver" vilket avgörs av Polisen på plats......

Man kan införa en lag om att det är förbjudet att använda mobilen i bilen (där kan man nog töja lagen till att knappa på GPSen också är förbjudet) för där kan man inte på något sätt lyckas skriva den så luddigt att folk inte vet vad som gäller innan man blir bötfälld. Avgörs av Polisen på plats.....

Eller så kan man införa en lag som förbjuder användandet av icke-vinterdäck efter 1:a december "om väglaget så kräver" vilket avgörs av Polisen på plats......

Jag är tämligen säker på at GPSen faller under "annan kommunikationsutrustning" - för mej ett tydligt fall av lagstiftarens mening:

10 e § Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användande av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet. Förordning (2013:779).

Annars får prejudikat avgöra praxis: Våt eller frusen vägbana klassas som vinterväglag om jag minns rätt.

/Patrik

Det finns en vits med luddiga lagar, människor som är utbildade skall döma. Problemet uppstår når avdömandet delegeras neråt till dem som bara bär mössa.

Jag har sett att det i många naturreservat och nationalparker är förbjudet att tälta utanför anvisade platser. Frågan är om det samma gäller hängmattor?
Jag vill påstå att en hängmatta inte gör samma påverkan på naturen som ett tält gör. Ett tält plattar ju ner små buskar och andra växter på ett sett som en häng matta inte gör.

Jag skulle själv utgå ifrån att förbudet kommit till för att man inte ska störa speciellt känsliga boplatser, häckningsplatser, vissa biotoper osv, inte för att man är rädd att 2 kvm gräs ska bli lite tillplattat.
Jag är helt säker på att de flesta här på forumet har stor respekt för naturen och skulle störa naturen minimalt i både tält och hammock, vare sig det är i nationalpark eller annars.
Tyvärr gäller det ju inte alla människor.

Var hellre ett föredöme och fråga dig själv hur du kan vara extra rädd om ett värnat stycke natur än att fråga vad du kan komma undan med.
I detta fallet är det bättre att be om lov än att be om ursäkt! ;-)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jsmohshm Mörkläggning tält för barn Allmänt om friluftsliv 7
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
på tunn is torka tält inomhus Allmänt om friluftsliv 16
mryang Hemestra i tält hela vintern Allmänt om friluftsliv 22
Skojhyddan Svarta linorna under Fjällräven Abisko Dome tält Allmänt om friluftsliv 6
Bastolin Bruksanvisning till äldre Fjällräven tält. Allmänt om friluftsliv 1
Bobie81 Tipi tält Allmänt om friluftsliv 3
Campa10 Vilket tält rekommenderas? Allmänt om friluftsliv 7
Wotan88 Nertrampat tält Allmänt om friluftsliv 19
veni Hur mycket ska ett tält klara? Allmänt om friluftsliv 18
Xto1891 tips på tält Allmänt om friluftsliv 13
leo.abacuson hjälp med trasigt tält Allmänt om friluftsliv 7
Jimsson Utbyggnad av tält (tarp eller vad?) Allmänt om friluftsliv 4
Miss Yster Hur blir man känslomässigt bekväm med att sova i tält? Allmänt om friluftsliv 74
adventure1190 Tält fetisch 😃 Allmänt om friluftsliv 34
Sverker G Hur gör ni med tält vid regn? Allmänt om friluftsliv 28
KattKerstin Torka tält Allmänt om friluftsliv 8
AgnetaG Tips på lätt tält, storm- o regntåligt Allmänt om friluftsliv 9
Elfströmarn Tält köp Allmänt om friluftsliv 2
Rulltrappa Varmare / Kallare tält? Allmänt om friluftsliv 12
Rulltrappa Värme i tält? Allmänt om friluftsliv 25
Samuro Jag flyttar ut i tält permanent! [1 år?] Allmänt om friluftsliv 122
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
Lajjan Helsport Ringstind Light tälten med fler tält, frågor. Allmänt om friluftsliv 5
Jimsson Omöjliga krav på ett tält? Allmänt om friluftsliv 36
Jimsson Vattenpelare-test för tält ofullständigt? Allmänt om friluftsliv 10
jamo Tål tält mera vind på högre höjd? Allmänt om friluftsliv 14
carta Tält för vandring Allmänt om friluftsliv 7
bastuper 2 månader i tält - klarar jag det? Allmänt om friluftsliv 8
avslutad130206 Sommarjobb på annan ort - Bo i tält? Allmänt om friluftsliv 21
78395 4 pers = 2 tält & 2 kök? Allmänt om friluftsliv 25
cigarrdanne Tält med nästan ståhöjd. Jobbigt i längden? Allmänt om friluftsliv 6
Glännman En vecka med tält i Fulufjället. Tips sökes.. Allmänt om friluftsliv 4
andersmossing Tält till Haiti Allmänt om friluftsliv 2
xerzes ~2000 kronors tält Allmänt om friluftsliv 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg