Räknas hängmattor som tält?

Intessant tråd detta:), tillbaka till TS inlägg . Även hängmattor kan ju ha tak eller en tarp över vilket inte är helt ovanligt, så var går gränsen till tält? Måste ett tält nödvändigtvis vara placerat på marken?;)

se längs vägen

Det här är exakt samma problem som när du oavsett när på dygnet kommer till en tätort, som har egna lokala trafikbestämmelser. När du passerar ortsskyltarna är du skyldig att inte bara känna till utan även följa de lokala trafikbestämmelserna. Ni som senast skrev till kommunen i förväg och begärde hem en kopia på lokala trafikbestämmelsena kan stanna kvar. Alla övriga går ut!

Har varit med om att morgonsvepet på skjutfältet samlade upp tältare och tält från ett antal aningslösa som befann sig i målområdet, de hade passerat fällda bommmar och ett antal öppna varningstavlor. Enligt skjutfältsofficeren var problemet frekvent på sommarhalvåret.

I Nermanders exempel ovan är det ju så att envar är skyldig att känna till reservatsbestämmelser och gränser innan han/hon går dit. Visst har man möjlighet att kolla alla regler. Men vem gör det?

go tur

Ser inte det som ett problem för normalt uppmärksamma och läskunniga. Trafik- och naturreservat-regler skyltas normalt sett tydligt vid infarter. Naturreservat finns ofta utmärkta på kartor och då vet man att man bör fundera på special-regler.

Vilka lokala trafikregler i tätort skyltas inte eller följer inte trafikförordningen?

/Patrik

Intessant tråd detta:), tillbaka till TS inlägg . Även hängmattor kan ju ha tak eller en tarp över vilket inte är helt ovanligt, så var går gränsen till tält? Måste ett tält nödvändigtvis vara placerat på marken?;)

Klättrare plasserar ju tält hängande på bergsväggen, är det då ett tält eller hängmatta eller något helt annat? ;-)

Gunnar grunnar...

Förlåt mig men ändå. Måste man alltid hålla sig till regler? Om man har ett ytterst seriöst naturintresse och är medveten om varför det finns vissa regler. Om man i ett läge där man har tält eller som frågan gäller, hängmatta och campingförbud gäller och man sätter upp en hängmatta bland några träd. Är man att betrakta som en vettvilling, en terrorist, en i det närmaste skogsskövlare då ?
Tagga ner. Jag anser det finns viktigare saker än en liten liten smutsig fot.

Vet ni förresten hur mycket avtryck en avverkargrupp med dubbla skördare och skotare gör i lilla svampskogen som ska slutavverkas?

Som svampplockare och fd. skogsmaskinförare ser jag saker på ett annat sätt. Jag respekterar våra skyddade områden men länsstyrelsernas tjänstemän är inga orakel när det gäller den här frågan.

Kan inte ett visst mått av sunt förnuft få råda. Eller lever vi i det ultimata samhället av byråkrater.

I mitt Norrland har vi stora stora skogar som kanske inte är att likna med några skogsparker i syd. Kanske det är därför jag inte riktigt förstår den här teoretiska diskussionen.

Jag vet ju inte allt.

Det här är exakt samma problem som när du oavsett när på dygnet kommer till en tätort, som har egna lokala trafikbestämmelser. När du passerar ortsskyltarna är du skyldig att inte bara känna till utan även följa de lokala trafikbestämmelserna.

Ja, precis. Och det blir ett problem för oss som vill försöka följa reglerna. Extra besvärligt blir det ju att det är de lokala trafikbestämmelserna som gäller även om det är skyltat helt annorlunda.

I Nermanders exempel ovan är det ju så att envar är skyldig att känna till reservatsbestämmelser och gränser innan han/hon går dit. Visst har man möjlighet att kolla alla regler. Men vem gör det?

Normalt står ju bestämmelserna på en skylt när man går in i reservatet, problemet är ju att det inte står där hur "tältning förbjuden" skall tolkas om man har en hängmatta med tarp eller en bivbybag...

Precis just dessa skulle jag vilja att du exemplifierar, exempel på tätortsregler som inte framgår av trafikskyltar?

Som jag skriver ovan: Det är de skrivna reglerna som gäller. Skyltningen KAN säga nåt helt annat. De har förekommit att hundratals fortkörningsböter har makulerats eftersom den skyltade hastigheten var lägre än den beslutade.

Det gäller visserligen även regler för naturreservat, de kan ha ändrats utan skyltarna har ändrats.

Ja, precis. Och det blir ett problem för oss som vill försöka följa reglerna. Extra besvärligt blir det ju att det är de lokala trafikbestämmelserna som gäller även om det är skyltat helt annorlunda.

Normalt står ju bestämmelserna på en skylt när man går in i reservatet, problemet är ju att det inte står där hur "tältning förbjuden" skall tolkas om man har en hängmatta med tarp eller en bivbybag...

Som jag skriver ovan: Det är de skrivna reglerna som gäller. Skyltningen KAN säga nåt helt annat. De har förekommit att hundratals fortkörningsböter har makulerats eftersom den skyltade hastigheten var lägre än den beslutade.

Det gäller visserligen även regler för naturreservat, de kan ha ändrats utan skyltarna har ändrats.

Vill ni vänligen visa några domstolsutdrag som visar att någon dömts för brott mot regler som avviker från den som är skyltade?

Man måste väl ändå få förutsätta att skyltning är korrekt. Står det max 50km/h och jag kör 45km/h hade jag inte accepterat en fortkörningsbot för att det står att det ska vara 30km/h i något pappersverk på kommunen (givet att förhållanden i övrigt medger säker framfart i 45km/h).

Jag väntar också fortfarande på exempel där det finns lokala trafikregler som inte skyltas tydligt.

Det närmaste jag kan komma på är kommunala ordningsstadgan som t ex i min kommun säger att man inte får promenera i anlagda skidspår - helt självklart för de flesta men inte för de flanörer jag påtalade det för. Jag var då osäker på hur det beivras men vet nu att det faktiskt är polisen som även beivrar brott mot kommunala ordningsstadgan.
Vi de två naturliga parkeringar vid skidslingan finns skyltar (dock inte trafikskyltar) som påtalar förbudet.
Ett annat svårfunnet förbud kan vara att det på vissa platser är förbjudet att inmundiga alokoholhaltiga drycker - det är inte skyltat i min kommun.

Men det anfördes tätortstrafikrelger och jag ser fram emot exempel på dessa regler som inte skyltas med vägmärken.

/Patrik, fortfarande nyfiken på sina ev missar

Förlåt mig men ändå. Måste man alltid hålla sig till regler? Om man har ett ytterst seriöst naturintresse och är medveten om varför det finns vissa regler. Om man i ett läge där man har tält eller som frågan gäller, hängmatta och campingförbud gäller och man sätter upp en hängmatta bland några träd. Är man att betrakta som en vettvilling, en terrorist, en i det närmaste skogsskövlare då ?
Tagga ner. Jag anser det finns viktigare saker än en liten liten smutsig fot.

Vet ni förresten hur mycket avtryck en avverkargrupp med dubbla skördare och skotare gör i lilla svampskogen som ska slutavverkas?

Som svampplockare och fd. skogsmaskinförare ser jag saker på ett annat sätt. Jag respekterar våra skyddade områden men länsstyrelsernas tjänstemän är inga orakel när det gäller den här frågan.

Kan inte ett visst mått av sunt förnuft få råda. Eller lever vi i det ultimata samhället av byråkrater.

I mitt Norrland har vi stora stora skogar som kanske inte är att likna med några skogsparker i syd. Kanske det är därför jag inte riktigt förstår den här teoretiska diskussionen.

Jag vet ju inte allt.

Som sagt, jag tror inte att en seriöst naturintresserad med stor förståelse för naturen och varför regler finns stör eller förstör något speciellt varken i eller utanför en nationalpark. Problemen uppstår när söndagsturisten ser din hängmatta utanför angiven tält/övernattningsplats och själv slår upp sitt tält på känsliga platser, eldar och lämnar spår, inte plockar upp skräp efter sig osv.
Regler är ju aldrig myntade på den mest hänsynsfulla, utan för att hindra ovetande, hänsynslösa och/eller idioter att förstöra.

Naturligtvis sker det mycket i naturen när en skog kalhuggs, det är ju en av anledningarna till att det finns naturreservat där ingen slutavverkning ska ske och där speciella undantag till allemansrätten finns.

Lyckligtvis kan vi ju välja var vi går, det är inget som tvingar dig att gå eller övernatta i nationalparken.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jsmohshm Mörkläggning tält för barn Allmänt om friluftsliv 7
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
på tunn is torka tält inomhus Allmänt om friluftsliv 16
mryang Hemestra i tält hela vintern Allmänt om friluftsliv 22
Skojhyddan Svarta linorna under Fjällräven Abisko Dome tält Allmänt om friluftsliv 6
Bastolin Bruksanvisning till äldre Fjällräven tält. Allmänt om friluftsliv 1
Bobie81 Tipi tält Allmänt om friluftsliv 3
Campa10 Vilket tält rekommenderas? Allmänt om friluftsliv 7
Wotan88 Nertrampat tält Allmänt om friluftsliv 19
veni Hur mycket ska ett tält klara? Allmänt om friluftsliv 18
Xto1891 tips på tält Allmänt om friluftsliv 13
leo.abacuson hjälp med trasigt tält Allmänt om friluftsliv 7
Jimsson Utbyggnad av tält (tarp eller vad?) Allmänt om friluftsliv 4
Miss Yster Hur blir man känslomässigt bekväm med att sova i tält? Allmänt om friluftsliv 74
adventure1190 Tält fetisch 😃 Allmänt om friluftsliv 34
Sverker G Hur gör ni med tält vid regn? Allmänt om friluftsliv 28
KattKerstin Torka tält Allmänt om friluftsliv 8
AgnetaG Tips på lätt tält, storm- o regntåligt Allmänt om friluftsliv 9
Elfströmarn Tält köp Allmänt om friluftsliv 2
Rulltrappa Varmare / Kallare tält? Allmänt om friluftsliv 12
Rulltrappa Värme i tält? Allmänt om friluftsliv 25
Samuro Jag flyttar ut i tält permanent! [1 år?] Allmänt om friluftsliv 122
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
Lajjan Helsport Ringstind Light tälten med fler tält, frågor. Allmänt om friluftsliv 5
Jimsson Omöjliga krav på ett tält? Allmänt om friluftsliv 36
Jimsson Vattenpelare-test för tält ofullständigt? Allmänt om friluftsliv 10
jamo Tål tält mera vind på högre höjd? Allmänt om friluftsliv 14
carta Tält för vandring Allmänt om friluftsliv 7
bastuper 2 månader i tält - klarar jag det? Allmänt om friluftsliv 8
avslutad130206 Sommarjobb på annan ort - Bo i tält? Allmänt om friluftsliv 21
78395 4 pers = 2 tält & 2 kök? Allmänt om friluftsliv 25
cigarrdanne Tält med nästan ståhöjd. Jobbigt i längden? Allmänt om friluftsliv 6
Glännman En vecka med tält i Fulufjället. Tips sökes.. Allmänt om friluftsliv 4
andersmossing Tält till Haiti Allmänt om friluftsliv 2
xerzes ~2000 kronors tält Allmänt om friluftsliv 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg