Räknas hängmattor som tält?

En myckenhet av de här modernt tillkomna reservaten var inte för länge sen nerbetad hed innan några började odla skog på dem. Det märkliga är att den här typen av vedstöld är lagfäst.
Helt i strid med lagarna....visst är Sverige fantastiskt.

Senast ändrad:
Tack Nermander - här stärker du min tes om att "Skyltat gäller" i trafiken framför vad som ev står på ett inlåst papper.

Fler exempel?

/Patrik,

Alla trafikregler i stan är in skyltade. Läs de lokala trafikföreskrifterna också och inte bara GP-länken.

Som exempel på icke skyltade trafikregler är att tung trafik inte får köras i stora delar av Malmö mellan 22-06. Tunga fordon eller lastbilssläp får inte parkeras eller ställas på gatuparkeringar i stan osv.

2 arg för förbud

Som sagt, jag tror inte att en seriöst naturintresserad med stor förståelse för naturen och varför regler finns stör eller förstör något speciellt varken i eller utanför en nationalpark. Problemen uppstår när söndagsturisten ser din hängmatta utanför angiven tält/övernattningsplats och själv slår upp sitt tält på känsliga platser, eldar och lämnar spår, inte plockar upp skräp efter sig osv.
Regler är ju aldrig myntade på den mest hänsynsfulla, utan för att hindra ovetande, hänsynslösa och/eller idioter att förstöra.

Problemen är två som jag ser det:
1 Okunskap om vilka djur som blir störda, hur och var de finns inom området. Kanske du helt ovetande bosätter dig just i den ovanliga och skygga krokofantens väg från boet till vattnet där han går och dricker varje natt. (Om man på skylten motiverar tältförbudet med just den ovanliga och skygga krokofantens närvaro så tror jag reglen lättare respekteras).
2 Uppskalningen - just din enstaka hängmatta kanske hamnade bredvid krokofanten ovans väg till vattnet men om helt plötsligt 200 hängmatteturister hängde upp sina hängmattor i samma reservat - då kanske krokofanten inte skulle kunna komma ner till vattnet under natten.
Alltså är det enklare att förbjuda hängmattecamping helt än att räkna in lagom många och på rätt ställen för att krokofanten ska hitta till vattnet utan störning.

Det finns gott om natur utan extra inskränkningar att campera i och hoppas att vi alla kan respektera regler för de särskilda områden som fredats extra.

/Patrik

I vissa reservat är det uttryckligen tillåtet att tälta intill övenattningsplatser, just för att samla skräp, eldar, träck etc.
Kloka förbud brukar följas av var det går att lösa problemen oxså, oftast inskrivet i föreskrifterna.
go tur

Det finns gott om natur utan extra inskränkningar att campera i och hoppas att vi alla kan respektera regler för de särskilda områden som fredats extra.

/Patrik

Vet inte hur det är i resten av Sverige men i Skåne är väldigt många av de stora och visuellt fina platserna just naturreservat. Är det inte reservat så är det nationalpark eller annan typ av skydd, alternativt hårt exploaterat med bebyggelse eller privat ägande.
Jag är för skydd, men har ibland lite svårt att acceptera vissa regler. Som exempel kom vi längs västkusten i somras och letade tältplats. Vi gick ut ur reservatet för att finna att gräsytan där hade en tydlig skylt med kryss över tält. Däremot en blå skylt som uppmuntrade husbilar och husvagnar... Vart tog logiken vägen?
Säkert finns reglerna för att skydda mot masslitage, men det har hänt att jag slagit upp tält i reservat också. Givetvis noga valt och gärna där det t.ex finns annan typ av befintligt slitage som bilparkering eller liknande. Åtminstone så att jag med rak rygg skulle kunna säga till en ev. parkvakt att vår övernattning inte hade någon betydelse i realiteten (vi gör t.ex aldrig eld utanför anvisade eldstäder).
Kanske inte helt enligt reglerna, men åtminstone minst lika regelrätt som det gäng danska scouter som gick och bröt kvistar och ved i Söderåsens nationalpark för att kunna testa sin (antagligen nya) Biolite stove. Att klyva den ved som låg femton meter bort föll dem inte in. Eller lika regelrätt som de bortåt 50-60 scouter som slog upp tält långt ut i nationalparken, gjorde egna eldstäder och anordnade klättringar i träd med rep etc.

Regler är bra, men måste nog fungera ihop med sunt förnuft :) Gör man så lite avtryck som möjligt kanske man kommer undan med att hålla sig i den ljusgrå zonen. Poängen är ju att det inte ska synas att man övernattat, oavsett om det är i reservat eller inte.

Tack Nermander - här stärker du min tes om att "Skyltat gäller" i trafiken framför vad som ev står på ett inlåst papper.

Eh, jaha, så att folk får sina böter makulerade eftersom skylten var fel stärker din tes? Och att Göteborg skriver i klartext att vissa bestämmelser inte är skyltade stärker också din tes?

Eh, jaha, så att folk får sina böter makulerade eftersom skylten var fel stärker din tes? Och att Göteborg skriver i klartext att vissa bestämmelser inte är skyltade stärker också din tes?

Att Göteborg skriver att allt skyltas inte stärker INTE min tes. Inga skyltar och pappersparagrafer var just vad jag efterlyste och jag fick exempel på parkering och tungfordonsförbud - brukar dock itne tugfordonsförbud skltas vid stadens infarter och Pskyltar - är det inte de vanligat skyltarna i stadstrafik? De har dock minskats något med P-zon-skyltar.

Men att folk friats pga felaktig skyltning tycker jag stärker min tes om att vad jag kan läsa på skyltarna gäller. Jag tolkar det som att folk kört 50 där det varit skyltat 50 men på pappret stod att det bara skulle varit 30 som högsta tillåtna hastighet och det tycker jag stärker min tes om att "skyltat gäller!".

Missförstod jag något?

/Patrik,

Att Göteborg skriver att allt skyltas inte stärker INTE min tes. Inga skyltar och pappersparagrafer var just vad jag efterlyste och jag fick exempel på parkering och tungfordonsförbud - brukar dock itne tugfordonsförbud skltas vid stadens infarter och Pskyltar - är det inte de vanligat skyltarna i stadstrafik? De har dock minskats något med P-zon-skyltar.

Men att folk friats pga felaktig skyltning tycker jag stärker min tes om att vad jag kan läsa på skyltarna gäller. Jag tolkar det som att folk kört 50 där det varit skyltat 50 men på pappret stod att det bara skulle varit 30 som högsta tillåtna hastighet och det tycker jag stärker min tes om att "skyltat gäller!".

Missförstod jag något?

/Patrik,

Nej det brukar inte alltid skyltas om förbud mot tunga fordon. Samma gäller exempelvis leder där det är förbjudet att köra med farligt gods, de är inte heller alltid uppskyltade.

Det är inte heller skyltat var i staden man får dricka alkohol eller inte,man får gå till de lokala ordningsföreskrifterna och kika. Det finns lokala ordningsstadgar i många kommuner där det står att man inte får tälta inom tättbebyggt/detaljplanelagt område, parkmark osv. Några sådana skyltar finns inte heller att förlita sig på.

Du måste ha läst VÄLDIGT dåligt, så jga får väl citera artikeln:

Han hade kört 100 kilometer i timmen på en 60-sträcka och fick lämna ifrån sig körkortet på plats. Vad han inte visste då var att skyltarna var ogiltiga. I själva verket var det 90 kilometer i timmen som gällde.

Det var alltså skyltat 60, fast det egentligen var 90 som gällde. Polisen fällde (felaktigt) baserat på skyltningen.

Du måste ha läst VÄLDIGT dåligt, så jga får väl citera artikeln:

Det var alltså skyltat 60, fast det egentligen var 90 som gällde. Polisen fällde (felaktigt) baserat på skyltningen.

Då missförstod jag och ber om ursäkt. Jag trodde på det omvända. Märkligt dock att han i så fall inte kunde fällas för 10 över 90. Och att köra 100 där det är skyltat 60, hrrrm - inte min melodi

/Patrik

Det var för några år sen ett mål om flera hundra bötfällda för 45+ utanför ett dagis med 30 men en ung åklagarelev som blev bötfällt gick till botten och trots att skylten stått där i 15 år var den ogiltig och böterna för 10 år bakåt fick återbetalas och skyltningen fick beslutas äntligen, hela långa vägen.

Fakta: om vägen är felskyltad vad gäller hastighetsgräns så innebär det fri hastighet på den felskyltade sträckan. Dvs, boten blir makulerad (om man går vidare i ärendet och upptäcker denna felskyltning). Huruvida skyltningen är felaktig är ett beslut som finns på kommun, länsstyrelse eller landsting (kommer ej ihåg vilket).

Angående om hängmatta klassas som tält eller ej så är svaret inte godtyckligt baserat på åsikter här på utsidan. Det finns säkert ett svar och det är väl bara till att leta upp det på länsstyrelsen om det gäller reservat och naturvårdsverket om det gäller nationalparker (eller?). (hade ingen lust att läsa igenom alla sidor i tråden)
Jag vet inte om hängmatta klassas som tält. Lagar mot nedskräpning finns ju redan och är väl generella (det är inte så att man får kasta skräp på marken i Göteborg, även om många gör det ;-)) och då kan man tänka att tältförbud inte syftar på nedskräpning.
Privata "tältförbudskyltar" står ej över allemansrätten, däremot kan man välja att respektera ägarens önskemål...eller ej.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jsmohshm Mörkläggning tält för barn Allmänt om friluftsliv 7
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
på tunn is torka tält inomhus Allmänt om friluftsliv 16
mryang Hemestra i tält hela vintern Allmänt om friluftsliv 22
Skojhyddan Svarta linorna under Fjällräven Abisko Dome tält Allmänt om friluftsliv 6
Bastolin Bruksanvisning till äldre Fjällräven tält. Allmänt om friluftsliv 1
Bobie81 Tipi tält Allmänt om friluftsliv 3
Campa10 Vilket tält rekommenderas? Allmänt om friluftsliv 7
Wotan88 Nertrampat tält Allmänt om friluftsliv 19
veni Hur mycket ska ett tält klara? Allmänt om friluftsliv 18
Xto1891 tips på tält Allmänt om friluftsliv 13
leo.abacuson hjälp med trasigt tält Allmänt om friluftsliv 7
Jimsson Utbyggnad av tält (tarp eller vad?) Allmänt om friluftsliv 4
Miss Yster Hur blir man känslomässigt bekväm med att sova i tält? Allmänt om friluftsliv 74
adventure1190 Tält fetisch 😃 Allmänt om friluftsliv 34
Sverker G Hur gör ni med tält vid regn? Allmänt om friluftsliv 28
KattKerstin Torka tält Allmänt om friluftsliv 8
AgnetaG Tips på lätt tält, storm- o regntåligt Allmänt om friluftsliv 9
Elfströmarn Tält köp Allmänt om friluftsliv 2
Rulltrappa Varmare / Kallare tält? Allmänt om friluftsliv 12
Rulltrappa Värme i tält? Allmänt om friluftsliv 25
Samuro Jag flyttar ut i tält permanent! [1 år?] Allmänt om friluftsliv 122
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
Lajjan Helsport Ringstind Light tälten med fler tält, frågor. Allmänt om friluftsliv 5
Jimsson Omöjliga krav på ett tält? Allmänt om friluftsliv 36
Jimsson Vattenpelare-test för tält ofullständigt? Allmänt om friluftsliv 10
jamo Tål tält mera vind på högre höjd? Allmänt om friluftsliv 14
carta Tält för vandring Allmänt om friluftsliv 7
bastuper 2 månader i tält - klarar jag det? Allmänt om friluftsliv 8
avslutad130206 Sommarjobb på annan ort - Bo i tält? Allmänt om friluftsliv 21
78395 4 pers = 2 tält & 2 kök? Allmänt om friluftsliv 25
cigarrdanne Tält med nästan ståhöjd. Jobbigt i längden? Allmänt om friluftsliv 6
Glännman En vecka med tält i Fulufjället. Tips sökes.. Allmänt om friluftsliv 4
andersmossing Tält till Haiti Allmänt om friluftsliv 2
xerzes ~2000 kronors tält Allmänt om friluftsliv 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg