Hängmattan jag använder ligger man på diagonalen i. Detta ger en oerhört rak liggställning och det enda man behöver extra för liggkomforten är stöd under nacken.
Gällande att behålla värmen är det mycket riktig draget under mattan som är det stora "problemet", dock enkelt att motverka med exempelvis ett liggunderlag av någon form.
Själv använder jag en Under Quilt.
De två avgörande faktorerna för min emigration från marken är dels liggkomforten men även möjligheten att enkelt slänga benen över kanten och knyta sina kängor sittandes med bakdelen varm och torr
Särskilt dyrt behöver det inte heller vara, mattan ordnade jag själv med en materialkostnad på ca 300 svenska, ett cellplast liggunderlag kostar inte många kronor samt en tarp behöver inte vara av märkestyp.
Just saying
Ett tilläg:
LightDan: Man kan enkelt göra sig en egen matta, finns vettiga instruktioner på t ex
www.tothewoods.net
Går även utmärkt att nyttja befintlig Tarp, sovsäck samt Liggunderlag till hängmattan, vid minusgrader bör man nog dock förstärka med ytterligare isolering under sig.
Det finns två "skolor" när det gäller hängmattorna, dels de mattor som exempelvis DDHammocks mattor där man spänner dem som en planka, en modell som inte passade mig.
I Staterna är det vanligast att man ligger på diagonalen, Sk "Brazilian Style" och har en betydlig större bananform på mattan, denna variant passar mig bäst.
From da Phone