räddningsutrustning

Hur var det, var det nån här som hade kvalificerad erfarenhet av DMM Revolver?

Har en låsbar och två wire (man fick ju slå till när jobbet åkte till fabriken och erbjöd en inköpspris+moms). Wire karbinerna sitter som 18cm quickdraws för att kunna sätta två låga (brösthöjd från start) säkringar om det är dåligt med säkringar högre upp och säkringsmannen kan springa. Skillnaden i den situationen är stor, repdraget är märkbart reducerat och man slipper släpa repet upp på samma sätt. Den lösa låsbara har jag ifall det blir en säkring långt ut och i största allmänhet. Jag köpte den mest dock för att kunna hissa på ett vettigt sätt tillsammans med dom två andra revolvers jag har. Så länge det är jämn belastning på en wire så är den i stort sett lika säker som en låsbar, trots allt den situationen man troligast hamnar i om man behöver firas upp. Halvrep gör det ju också säkrare iom att man kan hissa på ett rep medan man säkrar den man hissar med en BD guide som självlåser under tiden, ifall en av säkrinspunkterna skulle gå eller repet skulle vara skadat.

Har man vars en revolver kan man göra bort med trissan i alpinsituationer. Dom fungerar utmärkt som låsbar karbin i största allmänhet med

[QUOTE Har man vars en revolver kan man göra bort med trissan i alpinsituationer. Dom fungerar utmärkt som låsbar karbin i största allmänhet med[/QUOTE]

Håller inte alls med om detta. Eftersom överdeln, där hjulet sitter, är bredare än på en vanlig skruvkarbin, så är det ofta omöjligt, eller åtminstone bökigt att koppla in karbinen i div utrustning, framförallt bultar. Skulle jag använda en revolverkarbin skulle jag därför ha den på en quickdraw snarare än som en av mina skruvkarbiner.

OK, den låsbara grinden går nog kanske inte genom hängare som regel. Jag har bara en Revolver, och det är en wire, så i det fallet går den att använd lite hursomhelst, men den är ju förstås inte låsbar...

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg