räddningsutrustning

har inga problem med tråddrift om det är hyfsat relaterat - en effekt av sånt är att man kan få reda på saker man inte har tänkt på att man skulle vilja veta :)

men tre kullagrade taljor låter mer, i mina öron, som en räddningsexpedition snarare än något man har med sig vid normal klättring.

fast jag håller med om den lösa trissan - dels halkar repet lätt av om det inte är spänt hela tiden, och dels behöver man leta rätt på någon gammal vintage-karbin som är helt symmetrisk för att inte gnaga sönder kanten på centrumhålet.

Kör själv med lättviktsystemet:
Plåster, bandage och en liten flaska morfin. Det klarar man sig långt med. Total vikt är mindre än tre karbiner.

Hej!

Jag har hållt en del räddningskurser som instruktör, men tack och lov aldrig behövt använda kunskaperna skarpt.

Jag skulle vända på frågan och tänka så här: kan jag med mitt vanliga rack klara av de normala räddningsscenariorna? Oftast är svaret ja. Fast man måste ju då också testa med ett rack som ser ut som det gör i verkligheten efter 40 meters klättring och ett stand, eller när man lämnat hela leadracket till förstamannen. Med lite övning kan man hitta genvägar och improvisera med det man har, eller det man kan "loota" i form av mellansäkringar, mm. Klarar man ändå inte uppgiften då skall man nog fundera på att hänga på någon extra dedikerad karbin och slinga.

Några tips:
- häng kritpåsen i en prusikslinga - då har du alltid en extra med dig.
- skit i Clas Ohlssons minikarbiner. Häng kilpetaren i en superlätt men "riktig" karbin.

Beträffande skruvkarbiner har jag själv ofta någon extra med mig även på långtur (utöver den till repbromsen). Men en skruvis gör ju ingenting magiskt som inte en vanlig karbin (eller två) klarar i en nödsituation. Om jag har en över skulle jag sätta den där jag trasslar mest, där det är många olika grejer som är ihopkopplade, och där det kan uppstå slack (punkter som är belastade är ju sällan ett problem eftersom slingan/repet ogärna kan krångla sig ur ens en vanlig karbin då). Var det är beror förstås på vad jag pysslar med. Antagligen skulle jag fokusera på min egen säkerhet.

Ibland driver vi "light is right" lite för långt. Det är ju faktiskt inte på alla turer som milligrammen räknas. Men det bästa sättet att komma undan lätt är att öva öva öva.

ha det!

John

@Håll sverige rent:

Om du inte har mellansäkringar och vikten du ska hissa är ungefär lika stor som dig själv ± 20 kg så motviktsfira i en mini-traxion eller liknande istället.

3:1 system behövs bara om man måste hissa någon/något som hänger i ett rep inklippt i flera mellansäkringar.

@achtminus:

Jag behöver möjligheten att hissa utan motvikt. Prylarnas vikt spelar mindre roll. Testade systemet jag beskrev med vanliga repklämmor, två Fixe-trissor och en Rescue-trissa. En hel del kraft gick bort i Fixe-trissorna som inte är kullagrade. Och vid det här tillfället hamnade det rörliga repet mot stillastående metallytor på trissa/karbin. Det får mig att inse att man ska välja grejer som passar ihop på ett bra sätt med lämpligt placerade hål för karbinerna.

@Håll sverige rent:

Om du inte har mellansäkringar och vikten du ska hissa är ungefär lika stor som dig själv ± 20 kg så motviktsfira i en mini-traxion eller liknande istället.

3:1 system behövs bara om man måste hissa någon/något som hänger i ett rep inklippt i flera mellansäkringar.

ett frågetecken per stycke:

"motviktsfirning" som jag fick lära mig är när man ska neråt båda två.
är det typ "motviktshissning" du menar?

mellansäkringar är en intressant överkurs - om det är kilar kan jag tänka mig att de i bästa fall lossnar när andreman halas uppåt förbi dom, men om det råkar vara en kam måste man väl ner och rensa?

ett frågetecken per stycke:

"motviktsfirning" som jag fick lära mig är när man ska neråt båda två.
är det typ "motviktshissning" du menar?

motviktshissning menade jag, slant på tangentbordet, sedan måste naturligtvis 2a vara vid medvetande för att man skall kunna hissa upp dem halva repan för att sedan motviktsfira. Annars får man fira ner och rensa först.

Den enda jag känner som hissat upp en död replagskamrat hamnade i den situationen eftersom ledaren tog ett hundra meter långt fall rätt på standplatsen. Då var det i alla fall inga mellansäkringar att ta hänsyn till.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg