räddningsutrustning

tog en räddningskurs i helgen och insåg att man behöver ett outtömligt förråd av skruvkarbiner och slingor för att veta att man kan utföra diverse hjälpmanövrer.

frågan är naturligtvis vad man klarar sig undan med.

det ofrånkomliga utbrottet av g.a.s. kommer förstås att leda till allehanda inköp, men när det kommer till kritan så ligger väl grejerna hemma ändå.

alltså, vad borde man skaffa om man gud förbjude inte vill ha för mycket prylar i förrådet?

den samlade erfarenheten här borde väl inkludera åtminstone några impromtu räddningsaktioner som har underlättats/försvårats av att man hade/inte hade den där kritiska prylen?
 
Vet inte så mkt om kamraträddning (men vill lära mig mer!), men jag fick en enkel hjälphiss förevisad för mig, riggad med en reverso. Såg smidigt och bra ut, och en reverso har man ju oftast med sig, likaså 3-4 skruvisar (inte hundra, blir tungt på långturen.:) Egentligen tycker jag de flesta enklare räddningsaktioner ska kunna utföras med ens standardutrustning, men det finns säkert scenarion som jag inte kommer på, som faller utanför..
Enlighten me.
 
Man behöver 0 skruvkarbiner för hiss, eller 1 skruvis om man är blind, fumlig och kliniskt paranoid.

Det är däremot jobbigt på riktigt att hissa någon. En talja är en bra grej, jag har en Petzl Oscillante, den väger 55 g, så det jag rättfärdiga på långturer där jag inte har med mig en mini-traxion eller liknande.

Jag har aldrig behövt hissa död eller medvetslös replagskamrat.
 
Man behöver 0 skruvkarbiner för hiss, eller 1 skruvis om man är blind, fumlig och kliniskt paranoid.

Det är däremot jobbigt på riktigt att hissa någon. En talja är en bra grej, jag har en Petzl Oscillante, den väger 55 g, så det jag rättfärdiga på långturer där jag inte har med mig en mini-traxion eller liknande.

Jag har aldrig behövt hissa död eller medvetslös replagskamrat.

ja, det skulle se ut om man gav upp räddningsförsök bara för att man bara hade oskruvkarbiner kvar..

blind är jag åtminstone inte, men vill ändå vet var du sätter den enda skruvisen - backupen? (antar att det inte är samma karbin som avslutar standplatsen).

och, ja, det var en insikt att det var så tungt att hissa, trots 6:1 (eller vad det blir i verkligheten).
 
6:1 är ju bra utväxling, och på sätt och vis blir det ju även det i verkligheten. Man kan väl ändå räkna ut vad det blir för friktionsförlust - även om det inte ändrar utväxlingen. (Verkningsgrad är väl ett mer rätt uttryck.)
Nåja - jag vet inte vad en typisk friktionskoefficient är mellan en karbin och ett rep?

Apropå vikter så har jag en DMM Revolver (wire), som jag undantagsvis har på selen, för alla eventualiteter. Minns inte vikten, men antar att den totalt sett är viktseffektiv. Antar att den gör jobbet som brythjul rätt bra, även om diametern är liten på rullen vilket säkert också kostar lite kraft.
 
Mitt "escape kit" ser ut så här.

Två korta prusiksnören, en tibloc och en superlätt liten fällkniv. Detta hänger tillsammans på en liten superlätt skruvkarbin som är en dedikerad räddningskarbin, den används alltså inte till någonting annat. I övrigt har jag normalt väldigt få skruvkarbiner med mig. Tillsammans med den utrustning som normalt finns i replaget och en del uppfinningsrikedom och fantasi har jag insett att man kan komma mycket långt på de grejerna.

Träna olika räddningsscenarier någon gång varje säsong och gör det med den utrustning som ni normalt har när ni klättrar så kommer ni lära er vad ni behöver komplettera med eller kan lämna hemma.
 
blind är jag åtminstone inte, men vill ändå vet var du sätter den enda skruvisen - backupen? (antar att det inte är samma karbin som avslutar standplatsen).

Det skulle vara genuint bra att ha en extra skruvis om man måste fly systemet och repklättra upp till en medvetslös första som fallit efter en travers eller från ovan läppen på ett stort tak. (Vilket ju är ett riktigt mardröms-scenario).

I sådant fall måste jag använda slingan jag har för att knyta kritpåsen runt magen och min arbetsslinga för att repklättra upp till sista säkringen och hoppas att jag kan plocka med några 60 cm slingor på väg upp till det som skall bli mitt nya firningsankare.
 
Achtminus nämner det jag glömde. Jag har 5 eller 6mm repsnöre till kritpåsen istället för ett tunnt litet band. Då finns alltid ett prusiksnöre till hands, även vid sportklättring.
 
tack för dom goda tipsen!

men jag undrar fortfarande i vilka punkter de selektiva skruvkarbinerna bör användas.
det kanske inte är så intuitivt som man tror när det är fullt kaos?
 
Måste man hissa andra så har man rimligtvis redan en skruvis i reverson/hms-knuten whatever som man säkrar andra med och en skruvkarbin i sin arbetsslinga man är klippt till stand med. Jag har svårt att se var man ska sätta en skruvkarbin till? Om man inte säkrar andra från hms direkt i stand är en extra skruvis skönt när man skapar en ny centralpunkt att hissa från.

Det är nästan helt omöjligt att hissa ledaren nere från stand om denne har tagit sig en bit upp. En extra skruvkarbin är bra när man skall bygga ett nytt stand och skapa en ny centralpunkt vid ledarens toppsäkring.
 
Måste man hissa andra så har man rimligtvis redan en skruvis i reverson/hms-knuten whatever som man säkrar andra med och en skruvkarbin i sin arbetsslinga man är klippt till stand med. Jag har svårt att se var man ska sätta en skruvkarbin till? Om man inte säkrar andra från hms direkt i stand är en extra skruvis skönt när man skapar en ny centralpunkt att hissa från.

Det är nästan helt omöjligt att hissa ledaren nere från stand om denne har tagit sig en bit upp. En extra skruvkarbin är bra när man skall bygga ett nytt stand och skapa en ny centralpunkt vid ledarens toppsäkring.

tack

jo, jag tänkte att man, förutom de punkter du nämde, också skulle vilja ha en skruvkarbin till den knuten man har som backup (ifall backspärrsprusiken ger sig), eftersom den är obelastad - och därmed rörlig - tills den behövs, och man måste dra igenom rep där då och då när man ska korta av.
 
Fråga om tyngre vinschsystem

Jag testade plasthjulet ”Ultralegere" som Petzl säljer som nödtrissa mm att använda tillsammans med en oval karbin som axel. Den var helt värdelös tyckte jag.

Har även insett att friktionen i metalltrissor utan kullager kan vara stor, betydligt större än vad jag trodde. (Tänker på min välanvända Petzl Fixe.)

Så jag sneglar på ett hissystem med kullagrade trissor. En lättare person ska utan att lida alltför mycket kunna lyfta en tyngre minst 50 meter inom rimlig tid. Tänkte använda benmusklerna via repklämma och teoretisk utväxling 3:1 vilket kräver totalt 3 trissor om man använder en "z-vinsch" och en trissa till för att bryta den fria repänden neråt. Det finns många lösningar, med befintliga konventionella repklämmor, Tibloc eller Pro Traxion, samt dubbeltrissa. Eftersom de kullagrade trissorna är dyra och jag vill att det ska flyta smidigt utan repfriktion mot stillastående ytor vore det bra att få tips från någon som redan har prövat ut ett bra system. Så erfarenheter efterfrågas. Det här var ett något tyngre system än vad trådskaparen är ute efter, så ni får hålla isär frågorna. Jag hoppas att det inte gör något att jag utvidgar tråden en aning.
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg