Räcker 40 l?

Hej hej,
jag undrar om det räcker att ha en 40l ryggsäck om man ska på hike i september i 20 dagar? Sovsäck och tält skall inte inkluderas.
Ryggsäcken är från Lundhags och är rekommenderad att använda vid fjällvandring framför skidturer på fjällen. Är det ngn som har tips eller förslag på hur jag ska tänka när jag ska packa?
Tack på förhand.
Emma

förslag

Hej! Min Lundhags är på 80 liter, räcker inte alltid och då är mat, tält, sovsäck inräknad inne i den. Har du ryggsäcken ? i så fall ta fram allt du vill ha med, packa, kolla hur den räcker, ta bort onödigt, packa om, håll på så tills du fått i det du verkligen känner att du behöver, sen lär man sig med tiden vad som är onödigt och vad som behövs, en sak är i alla fall säker, man tar alltid med för mycket och man lär sig aldrig det. Bara att bära, Lycka till !
/Gunnar

Packa ned allt du behöver och se om det får plats.
Helt omöjligt att svara på din fråga eftersom ingen kan veta vad det är för grejer du ska packa ned och hur stor plats dom tar osv osv

För en helg så packar jag allt jag behöver i en 65 liter ryggsäck men då består huvudfacket (45 liter) av sovsäck, tarp och tröja. Allt annat packas i sidofickorna på 20 liter. Så visst går det att få ner allt i 45 liter, frågan är väl mest hur mycket mat du ska bär a med dig?

Kikade lite på dina övriga inlägg, antar att det är den trippen du frågar om nu.
Vet inte hur klimatet är där på hösten, men det lär ju inte vara sådär jättevarmt, eller?
45 liter låter lite i mina öron.

/Tommy

Det här med ryggsäcksvolymer är svårt att säga något generellt om, det beror ju så mycket på vad för prylar man har, om man vill kunna använda sina befintliga, kanske inte helt lättpackade kläder eller skaffa nya, lätta saker. Mat är ju också en sak som gör stor skillnad.

Oavsett vilken utrustning man väljer så tycker jag att det är viktigt när det gäller turer i kyla och snö att packningen är lättpackad, dvs det finns såpass med extra plats att allt går ner utan att vara minutsiöst ihopvikt och nerstoppat i exakt rätt ordning. För när det är snöstorm finns ingen chans att packa på det viset.

Jag tror att 40l kan bli knappt om du ska ha mat, kök o kläder för 20 dagar.

Fast de bästa råden har du fått: Provpacka.

Mvh

Dessutom är verkar litrarna olika stora mellan olika tillverkare... :)

Har inte riktigt koll på hur din påtänkta säck ser ut, men ligger man på gränsen för vad som kan pressas i ryggsäcken så kan det ibland lösas med att köpa till extra sidofickor, en liten packpåse att montera högst upp på säcken etc. Nackdelen med detta är att bärsystemet kanske inte är gjort för de tyngre och omfångsrikare bördorna och att säcken kan bli instabil och tröttande att gå långt med.

Men som sagt - provpacka. Och provgå helst en sväng oxo, så du känner att ryggan klarar bördan.

Personligen tycker jag nog att 40 liter verkar lite i underkant...

Redigerar för retsatvninglera.
[Ändrat av Sarvi 2005-03-15 kl 12:42]

40 låter lite som de flesta verkar tycka, dessutom var det ett mycket bra råd att man bör inse att det kan vara mycket opraktiskt att ha en packning som kräver fascistoid ordning varje gång man rör den.

Snöstorm var ju en en pedagogisk finess; själv tycker jag att det skulle vara jobbigt även om det inte är i en så tillspetsad situation.

Om du ska bära ditt käk så räcker det säkerligen inte.

Om du inte ska bära käk så är det i princip bara utbytes- och förstärkningskläder, sjukvårds- och hygienprylar och lite andra smådon kvar, och om du packar rätt saker ska inte en 20-dagarspackning skilja sig nästan alls från en 2-dagarspackning.
Du behöver alltså inte 20 par underkläder utan 2 par - ett på kroppen och ett i reserv.

I det fallet skulle jag nog personligen klara mig med 30 liter :)

Tja

Det låter som en lite liten rygga. Jag är säker på att du får ner alla kläder och kök. Men om du ska ha med mat för 20 dagar så får du nog satsa på en lite större rygga. Men prov packa! det är aldrig fel.

God tur

40 liter verkar vara rätt litet. Är det en ryggsäck som du planerar att köpa eller en som du kan få låna?
Vart ska du vandra? Vart kan du vandra i framtiden? Det är rätt sällan som man kan slippa sovsäck, och kommer du att vandra söderut dvs inte på fjällen så behöver du även vattenflaskor med dig. 60 liter tror jag vore mer rimligt, då får du en mer användbar ryggsäck.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg