Räcker 40 l?

Om du ska vara ute i 20dagar så kommer maten för den perioden ta mycket volym och väga mycket. Det finns stor risk att bärsystemet på den ryggsäck du funderar på inte är anpassat för sådana vikter.
Jag har två stycken 40-50liters ryggsäckar, dom använder jag när jag går till träning. Avlastarbältet på dom är inte anpassat för tunga bördor, jag skulle fundera igenom flera gånger innan jag gav mig ut i 20dagar med någon av dom. De fungerar ypperligt på dagsturer dock.
(Istället för att köpa dyr ny rygga skulle jag gå och leta på myrornas eller röda korset begagnat försäljning, man kan hitta väldigt schyssta gamla ryggsäckar där).
/nisse

Tack för snabba och hjälpsamma svar!

Hej allihopa!
Tack så jättemkt för era svar. Detta är alltså en ryggsäck som jag har redan. Anledningen till att jag gärna vill ha med den, är för att jag har världens sörsta reseväska med mig också (för jag ska stanna i Indien i 7 månader efter min vandring). Därför hade det varit smidigt att slippa köpa en 60 liters. Jag ska alltså till Mount Everest BC, men, varför jag undrar om den skulle funka (och hoppas fortfarande på) är för att man kan ha bärhjälp med sig (för 50 spänn om dan) från lokalbefolkningen. I så fall tänkte vi alla som ska åka, att de tar sovsäck, liggunderlag, tält och mat. Kanske en dum idé, men det kan kanske vara bra också, så att vi inte dör av 60 kg på ryggen i 20 dagar, samtidigt som de stackars fattiga byborna tjänar en slant! =)
Vad säger ni?

Tack för hjälpen än en gång!

Hälsningar Emma

Jag skulle såklart hellre köra med jättestor rygga och liten resväska än tvärtom. Hellre 100 liter på ryggen än 10 i handen. :)

Men eftersom du har en rygga och en resväska redan så låter det som ett ok alternativ. Det enda du behöver bära är extrakläder och smågrejer, och då räcker 40 liter gott. Om det inte räcker så har du packat fel prylar ;)

Tack!

Tack, nu känns det bättre! =)
Jag har också hellre det så (mer på ryggen), men jag har så mkt saker som jag måste ta med till skolan i Indien, så jag vill ha en hård väska på flyget. Sen kommer jag göra mindre utflykter under min vistelse där, så då passa det bra med 40 l för mig. Det är bara BC som jag är orolig för.
Men tack igen! Nu tror jag att jag har bestämt mig hur jag ska göra.

Kram Emma

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg