Råd till okunnig angående övernattning i vindskydd under vinter

En sak att tänka på är att det kan vara andra som besöker vindskyddet samtidigt. Så det är inte säkert ni blir ensamma där. Beroende på vindskydd så är det ju dock så att vissa vindskydd främst besöks sommartid. Men man bör ha det i bakhuvudet i alla fall när man planerar.

Att hålla liv i elden hela natten är nog bara att glömma om man bara är två, så räkna med en kall morgon (jag föredrar att sova i underställ just av den anledningen, så man inte fryser lika mycket när man ska gå upp och klä på sig). Att förbereda tände och tändved till morgonbrasan redan på kvällen är en bra idé, förvara det inne i vindskyddet så det håller sig torrt.
Man måste alltid vara förberedd på att andra kan dyka upp, men vill man gärna vara ensam så finns det tillfällen då sannolikheten är mindre. Vintertid är det mycket mindre folk som sover ute. Veckodagar är det mindre sannolikt att folk är ute jämfört med helger. Regnväder minskar folks vilja att gå ut. Sedan har det förstås mycket stor betydelse hur tät-/glesbefolkad del av Sverige man befinner sig i.

Ett alternativ till sovsäck är vanliga täcken. Använd flera täcken på varandra, exempelvis tre. Filtar går också att stoppa in.

Isolerande liggunderlag är nödvändigt som Gulddoktorn skrev. Gärna tjocka så ni sover mjukt. Där är behoven olika. Om ni kan köra bil till platsen kan ni ta era vanliga madrasser hemifrån. På det här sättet går det att sova bekvämt ute utan extra utrustning som kostar pengar.

Nu är ämnet vindskydd. Steget är inte långt till att sova under bar himmel. Är det stjärnklart och hyfsat vindstilla kan det vara ett alternativ. Vill man se stjärnorna är det bra att komma långt från tätorter som ger ljusföroreningar.
Täcken och under bar himmel i december för någon som inte sovit i vindskydd tidigare, njae, det vill jag inte råda till som första upplevelse.
VIndskydd -jag antar att vi pratar timrade och inte presening. Det handlar om att hålla sig varm under hela natten - så bra liggunderlag, flera i cellplast ovanpå varandra är nog prisvärdast, borde gå att låna ihopa så ni har två eller tre var. Kan ni få tag på en bra varm sovsäck så är det bra, går det att låna på någon friluftsbank nära er? Eller köpa begagnat - ska ni inte gå långt före övernattningen så är vikten av mindre betydelse och det kan som sagt förstärkas med att man har mer under och över sig som filt, fleece, jacka.
Att lägga sig lagom torr, varm, mätt och nykissad minskar risken för att behöva gå upp på natten.
Det sista jag gör innan jag kryper ner är att ta en rask promenad för att få upp värmen utan att svettas och gör toabestyren. Om du är svettig så byt till torra kläder innan du kryper ner. Är man torr kan man ligga påklädd på sin utrullade sovsäck några minuter för att värma den.
När ni väl krupit ner så har inte FÖR mycket på er, så ni svettas i säcken, då blir det kallt sedan. Ett lager på kroppen och gärna en mössa. Dra åt sovsäckens luva men behålla ett hål att andas i så ni slipper kondensfukt från utandningen inuti säcken. Pannlampa lätt åtkomlig om man snabbt måste upp på toa på natten.
Elden kommer att falna under natten och ligg inte för nära så ni riskrear glödsprätt. Ni kan inte elda fram riktig värme i ett helt timrat vindskydd.
Som andra nämt så är det skönt att ha varm thermosdryck på morgonen som man gjort redan kvällen före. Torr tändved så man snabbt får igång brasa på morgonen.
Samma sak när man stigit upp, ta en kort rask promenad eller gör något annat aktivt för att få upp värmen. Är och drick varmt.

/Patrik

Täcken och under bar himmel i december för någon som inte sovit i vindskydd tidigare, njae, det vill jag inte råda till som första upplevelse. /.../

Det behövs en mycket dyr sovsäck för att ersätta flera täcken. Det som efterfrågas i tråden är gratis eller billig utlåning av prylar.

Jag väljer flera täcken framför sovsäck när det går att köra bil till sovplatsen. Det för att få mer frihet att röra mig. Att sova under bar himmel är inga konstigheter om vädret är bra.

Angående täcken.
Klokt att i så fall ha en (1) sovsäck och förstärka med täcken ovanpå, och se till att det går att dra åt huven på sovsäcken.
Det är mycket viktigt att man hindrar luftläckage kring hals och huvud, och det gör inte täcken särskilt bra.

Glöm den mysiga tanken att ha en eld brinnandes under hela natten. Eldvakt med två personer blir ingen glad utav.
Gå till sängs mätta och varma, ha en termos med varm soppa redo, och förbered ett vedpaket så att det går jättefort att tända brasan på morgonen.

Jag vill tacka er alla för bra tips och råd, kommer ta fasta på många av dem!

Ville inte överösa er information i ursprungsinlägget men för att utveckla och svara på frågor så är det vindskyddskonstruktioner i trä längs med vandringsleder som jag tittar på och vi kommer åka direkt till vindskyddet med bil (och hoppas på att hitta parkering inom gångavstånd)

Min plan är att identifiera åtminstone tre lämpliga vindskydd inom rimligt avstånd utifall att någon är upptagen eller att det kommer vandrare tidigt.

Som svar på frågan om temperatur så är det södra svealand som gäller, ett specifikt datum i mitten på december, så det är inte flexibelt med tanke på väder. Tänker spontant att jag vill försöka genomföra detta även om det så pass kallt som maximalt 10 minus på natten. Men kallare än så eller väldigt blåsigt, ja då avbryter vi nog.

En komplicerande faktor är att jag och min flickvän bor i olika delar av Sverige, så jag har ingen möjlighet att test-övernatta i samma vindskydd. Själv bor jag i studentkorridor (trots att jag är äldre, jag är ingen 18-åring som ska ut i skogen,) och har inte tillgång till bil på min hemort. Studentrummet är torftigt utrustat och jag har inte tillgång till spade, yxa, ficklampor, ved osv som finns tillgång till hos min flickvän. Det gör det lite svårt att testa med utrustning från fritidsbank i annan stad.

Utrustningen som man kan hyra/låna är antingen dyr eller obokningsbar, så det finns lite osäkerhet där hur jag ska förbereda på distans och i förväg. Men hittar jag en väldigt billig vintersovsäck i min hemstad, då kan jag släpa med den på tåget. Jag tror ni förstår situationen och begränsningarna.

Min plan utifrån det ni skriver och med tanke på att vi har bil är att ta med saker i överflöd. Siktar på tredubbla liggunderlag och antingen två sommarsovsäckar var eller en vintersovsäck, med extra filt och täcke utifall att. Jag tror att om jag frågar runt bland vänner så kan jag skrapa ihop det mesta även på distans.

Kommer inte ösa på allt direkt så man svettas givetvis, men jag vill att det ska finnas.

Trodde definitivt att elden rimligtvis skulle brinna hela natten och att det var centralt, men det är därför jag väljer att fråga folk som har bättre koll. Det var länge sedan jag själv höll liv i en eld så jag har glömt hur ofta den riskerar att brinna ut.

Tack igen för alla bra svar hittills!

Det spelar nog ingen roll med elden. Min erfarenhet är att en eld på en öppen yta värmer ganska dåligt. Även om man sitter nära den blir man kall på ryggen. Och som tidigare nämnts brukar eldstaden vara en bit från vindskyddet. Inte jättelångt, men nån eller ett par meter ivf. Inte mycket värme kommer in i vindskyddet då. Det blir definitivt inte som om det varit en kamin inne i ett hörn av vindskyddet.

Du har fått en hel del vettiga råd. Även i december torde inte vädret vara farligt i södra Svealand. Blir det för kallt, gå tillbaka till bilen och slå på värmen där...

Det går att fixa en brasa som brinner hela natten (https://sv.wikipedia.org/wiki/Nying). Om du aldrig gjort det förr skulle jag föreslå att du inte försöker utan att ha tränat. Det är bättre och enklare med ett vettigt liggunderlag och sovsäck.

Du har fått massa bra tips! Kolla med folk du känner vad de har att låna ut. Tänk också på att ha bra underställ och varma strumpor, allra helt i ylle. Om ni åker slalom kanske ni har väpnarluvor/balaclava/rånarluva. Det är praktiskt på natten, och sitter på plats även om man rör sig. Ett annat tips är att ta med två picnicfiltar (eller en extra stor) och ha som underlag underst i vindskyddet. Då slipper ni en iskall glipa mellan/bredvid era liggunderlag. Det är också något som många har hemma och lätt att få tag på.

Jag sover i vindskydd minst en gång, ofta flera gånger, varje vinterhalvår. I Lunds kommun har vintrarna blivit allt varmare, men på den tiden det faktiskt kunde bli -15 grader var det skönt att ha en eld på kvällen för att värma sig vid. Eller grilla något ätbart. Elden fick sedan slockna när det var dags att sova. Men eld är definitivt inget måste (tycker jag men inte min kompis!). Något som inte nämnts bland alla goda råd är att hålla händerna varma. När man varit ute en stund i kylan är varenda pryl man tar i lika kall som utetemperaturen. Och att ta i grejer som håller -10 grader eller värre gör snabbt väldigt ont i fingrarna. Tunna liners som går att "jobba med" är bra, plus varma överdragsvantar att dra utanpå dessa när jobbet snabbt är avklarat. Är du förberedd med vantar så hittar du nog ganska snabbt en rutin för detta.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nirrebosse Packraft i fjällen. Söker råd. Allmänt om friluftsliv 25
Harissuh Tips & råd Allmänt om friluftsliv 14
Zally64 Ett par dagars vandring önskar tips och råd. Allmänt om friluftsliv 3
tobias92 Nybörjare söker hjälp & råd! Allmänt om friluftsliv 10
emailkia Rätt regnkläder för vandring, behöver tips och råd Allmänt om friluftsliv 19
bsandborgh Plogas vägen till Sitoälvsbron? Allmänt om friluftsliv 2
wayhide Modifiera till en Pull-Forward-System på Höftbältet Allmänt om friluftsliv 2
Kogoyo Tåg/buss till Björnlandets (och Hamra) nationalpark Allmänt om friluftsliv 1
Johan123 Hur hitta chaufför som kan köra bil upp till norra Dalarna? Allmänt om friluftsliv 5
hsp SvettLukt av otvättade kläder drar till sig myggor Allmänt om friluftsliv 0
cloc Bil flytt Vakkotavare till Nikkaluokta Allmänt om friluftsliv 0
Moga Göra om SJ-biljett till Resplus? Allmänt om friluftsliv 9
Anders Hermansson Debatt: Måste vi ta bilen till friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 101
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
Emilioo "Löparskor" i ofodrat läder till vardags? Allmänt om friluftsliv 16
Moga Ringa till fjällstuga? (Aktse) Allmänt om friluftsliv 7
aliquerer Hamburgare till större sällskap: Muurikka? Annat? Allmänt om friluftsliv 17
Moga Muddus, bilväg till Nammavárre? Allmänt om friluftsliv 8
Emilioo Låga/halvhöga stilrena SKOR HELT i skinn!? (Okej, kanske inte slitsulan). Både till skogsturen och kontoret -- finns de? Allmänt om friluftsliv 24
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Bastolin Bruksanvisning till äldre Fjällräven tält. Allmänt om friluftsliv 1
skogstrollet123 En annorlunda lösning till skav? Allmänt om friluftsliv 24
Kimkim Naturälskares förhållande till skogsbruk Allmänt om friluftsliv 19
Nitsson Motsvarigheten till utsidan.se i Norge? Allmänt om friluftsliv 6
veni Hur nöjda är ni med organiserade gruppresor till avlägsna platser, ex. Kilimanjaro? Allmänt om friluftsliv 6
eribur Friluftsutrustning till skola Allmänt om friluftsliv 13
TROY GARNER Anchorage till Fairbanks Allmänt om friluftsliv 0
Dosferra Bussgods - matpaket till kungsleden Allmänt om friluftsliv 1
jochnick Min tur till Keb Allmänt om friluftsliv 0
username2 Alternativ till Sörmlandsleden tidigt i maj? Allmänt om friluftsliv 10
KLAGER I Norge ifrågasätts inträdesavgifterna till Nordkap Allmänt om friluftsliv 16
J88 Liner till sovsäck Allmänt om friluftsliv 19
bastuper Scouting - Gör folk till bättre människor? Allmänt om friluftsliv 69
karin_stal Låktatjåkka tågstation till Trollsjön Allmänt om friluftsliv 0
fjellinden Novemberresa till lugn naturskön plats Allmänt om friluftsliv 0
uldall Resa till Kilpisjärvi Allmänt om friluftsliv 22
B4m6i Sovsäck till hund Allmänt om friluftsliv 20
Jojosurf Nikkaloutka till Laddjujavris nedre båtbrygga Allmänt om friluftsliv 3
skogsflicka Gas till campingkök i Yerevan? Allmänt om friluftsliv 1
federico Bränsle till multibransleköket Allmänt om friluftsliv 34
Hithae Vägen till att bli en äventyrare som nybörjare? Allmänt om friluftsliv 14
Lajjan Ryggsäck till lång överkropp? Allmänt om friluftsliv 6
Andersgustav Från Utö till Ålö Allmänt om friluftsliv 5
perrypride Tips på 30-årspresent till en vandrare! Allmänt om friluftsliv 20
Jesperspappa Någon som ska till Fair Enough i Isaberg? Allmänt om friluftsliv 0
wayhide Batteri till Pannlampa Allmänt om friluftsliv 5
Lajjan Sommarsovsäck till min kvinna? Allmänt om friluftsliv 5
hbgsnix Söker inspiration till vintertur Allmänt om friluftsliv 6
Tetra Idéer till friluftsrelaterat designprojekt? Allmänt om friluftsliv 2
lost_in_time VARNING, åka till Ryssland om du har utländsk namn/utseende innebär problem! Allmänt om friluftsliv 23

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg