Vad tror ni om att köpa en billigare syntetsäck med komforttemperatur herr på -8 C (dam -2.3 C) för vandring av en del av Kungsleden (Abisko-Nikka) i juli? Urberg G5 heter den, 600 kr på Outnorth. Jag är man.
Förstår såklart att nackdelen är att den väger mycket (2 kg) och att livslängden är kortare. Men temperaturmässigt bör den väl vara ok?
Jag har vandrat Jämtlandstriangeln i juli förut med en som hade en komforttemperatur på +1 C herr och +6 C dam och det var för kallt men jag vet inte om jag kommer att vilja fjällvandra så pass ofta att jag kan motivera 3000 - 4000 för en sovsäck.
Jag kommer för övrigt att dela tält med en vandringskompis så vi kommer väl värmas en del av varandra och även spara in vikt på det.
Har läst igenom hela tråden och sammanfattade den nedan, min slutsats var att Marmot Helium är en sovsäck som garanterat kan klara detta men att Sawtooth är ett okej alternativ som är lite kallare.
Lite citat från tråden:
Marmot Hydrogen -- "bekvämt till några plusgrader" (+2 komfort/-3 gräns) 2700 kr
Marmot Sawtooth 2500 kr -- (-3 komfort/-9 gräns) "hade 2 cellplastunderlag till det, Sarek, juli, 0-2 plusgrader"
Marmot Never Winter 2500 kr -- (3,6 komfort, -1.7 gräns) -- "tunnare säck i samma serie som Sawtooth, jämförbar med hydrogen, funka som utpräglad sommarsovsäck men inte bekvämt i en frostnatt"; "använt vid temperaturer ner till nollan, med lite tjockare underställ skulle den nog klara 5-8 minusgrader)"
Marmot Helium --- 3200 kr "mycket nöjd med den, har hållit mig varm även de gånger jag lagt mig trött, frusen, hungrig och det varit minusgrader i tältet" (-5 komfort/-12 gräns)
Mountain Equipment Helium 600 Cosmos -- £168 (-1 komfort, - 8 gräns) "aldrig fruist trots nån frostnatt
Marmot Palisade "för 3säsongs säck som ska klara frostnätter hade jag valt Sawtooth"