Nu har jag köpt ytterligare ett exemplar av den ultimata sovsäcken: Caravan Combi de Luxe - så nu kan det tredje brorsbarnet också få en. Och jag får ha mitt eget originalexemplar i fred... ;-)
Och vad vill jag säga med detta då? Jo, delbara dubbelsäckar klarar alla olika säsongsvariationer, från högsommar i campingstuga i låglandet till vintertält i fjällen. Och siktar man in sig på begagnatmarknaden så dyker de upp då och då - den här senaste köpte jag för en tusenlapp. Det är ungefär vad jag betalt för alla de tre senaste Caravan Combi de Luxe jag köpt för att ge bort - mitt eget exemplar köptes nytt i mitten av sjuttiotalet och kostade sannolikt lite mer då.
Fördelen med en dubbelsäck är att man anpassar den efter behov: bara yttersäcken (som ett täcke), bara innersäcken (som den är) eller bägge ihopsatta. Då blir det varmt nog för vintersovande - jag har faktiskt sovit gott i vindskydd (utan brasa!) i sådär -20 eller så. Det hängde på liggunderlagen, vissa av oss tyckte det varit lite kallt under natten, andra hade inget märkt alls. Det satt rejält med is i yttersta textillagret...
Jag är övertygad att de där polackfirmorna kan skräddarsy en motsvarighet - om man ber snällt och har en tålig plånbok. Annars så dyker de alltså upp på begagnatmarknaden då och då för, i jämförelse, småpengar.
/Odd