Råd angående tält för fjällvandring

Hej,

Hade behövt lite råd angående tält för fjällvandring. Vi är fyra stycken ungdomar som ska fjällvandra (Vakkotavare-Nikkaluokta) i mitten av augusti och behöver inhandla ett tält. Då vi alla är studenter så är vår budget begränsad och därför finns inte utrymme för några jätteutsvävningar gällandes tält.

Tror ni ett tremannatält kan fungera om man sover tajt? (Vi är alla ganska små)

Vad tror ni isåfall om något av följande alternativ?

Favorit just nu: http://www.fieldandtrek.com/karrimor-x-lite-x3t-tent-2012-783066
(favorit pga priset samt en rejäl absid)

Lite dyrare: http://www.fieldandtrek.com/vango-halo-300-tent-2013-783078

Ytterligare variant: http://www.fieldandtrek.com/wild-country-trisar-3-tent-783270

Tar tacksamt emot alla råd ni har att ge!

Tror ni ett tremannatält kan fungera om man sover tajt? (Vi är alla ganska små)

Visst går det, men det blir trångt och ni får nog räkna med att sova skavfötters. Med en bredd på 210 cm har ni 52.5 cm per person och Julas liggunderlag är 50 cm brett.

Vad tror ni isåfall om något av följande alternativ?

Favorit just nu: http://www.fieldandtrek.com/karrimor-x-lite-x3t-tent-2012-783066
(favorit pga priset samt en rejäl absid)

Lite dyrare: http://www.fieldandtrek.com/vango-halo-300-tent-2013-783078

Ytterligare variant: http://www.fieldandtrek.com/wild-country-trisar-3-tent-783270

Med Wild Country Trisar 3 Tent reser du innertältet först vilket är totalt värdelöst om det regnar eller blåser. Vikten får väl anses vara klart ok, men eftersom absiden är liten kommer ni att behöva släpa med er en presenning för att skydda packningen under natten - det ökar både vikten och krånglet.

Med Karrimor X Lite X3t Tent 2012 reser du yttertältet först, men det väger 4.35 kg. Fördelen är att det har stor absid vilket ni lär behöva eftersom ni inte kommer att kunna ha någon packning i tältet.

Med Vango Halo 300 Tent 2013 reser du både inner- och yttertält samtidigt vilket enligt min mening är det enda vettiga. Vikten ligger mellan de två övriga, men absiden är troligen för liten för att förvara packning för fyra personer varför du även med det tältet bör beakta vikten av en presenning.

Nu har jag ingen som helst erfarenhet av tälten ifråga, så jag kan inte uttala mig om lämpligheten att använda något av dem som fjälltält.

Dock skulle jag nog tänka mig för både en och två gånger innan jag gav mig ut på fjället i ett alltför billigt tält - det finns ofta en anledning till att det är billigt... En festival kanske (om jag skulle vara beredd att vakna dyblöt mitt i natten), men inte på fjället.

Personligen skulle jag nog föredra att sova under en sådan här istället:

http://www.outlife4u.se/index.php?p...&category_id=7&option=com_virtuemart&Itemid=1

Ni får två stycken till samma pris som det billigaste tältet och till en bråkdel av vikten.

Förutsatt att ni klarar att sova fyra på de 180 centimetrarnas bredd (testa!), så tycker jag att Vango verkar vettigast av de tre tälten ni vaskat fram. Tältet är helt symmetriskt, dvs ni kan med fördel sova skafötters vilket spar plats.
Den stora fördelen är, som jag ser det, att tältet har två stora, oberoende absider / utgångar, som löper längs var sin långsida (Karrimors "två utgångar" är ju bara en i praktiken, alla får kravla sig ut och in samma väg ur innertältet, och "toppingången" får hållas stängd om det skall bli någon förvaringsplats över). Med två motstående utgångar kan ni säkra mycket bättre ventilation, lagra allt bagage i ena absiden för att hålla fritt för matlagning i den andra, etc. Det blir alltså betydligt mer flexibelt och inte lika klaustrofobiskt. Med öppningar längs sidorna är det också litet lättare att "fuska" med bredden genom att golvkanterna får vika sig lite utåt.
Fler fördelar:
- Vango är 5 cm högre längs hela mittlinjen än vad Karrimor är vid utgången, vilket kan betyda en del i trängseln.
- Ventilationslösningen är ambitiösare än Karrimors, som verkar saknahögt belägna ventiler.
- Både yttertältet och tältgolvet håller högre vattenpelare än Karrimors.
- Det är lättare att komma ut/in utan att få regnvatten in på innertältet.

Så långt teorin - jag vet inte heller något om tälten i praktiken. Skall man gå på rykten och kanske är helt ok i just detta fall, men har bevisligen haft problem med låg/ojämn kvalitet och känns som en större chansning.

PS jag jämför bara Vango och Karrimor, för i likhet med Patrik_L tycker jag att "innertält först"-lösningar faller bort direkt.

Ovan har ni fått tips om att sova under tarp, det kan bli vått i fjällen. Speciellt om det regnar horisontellt. Förslagsställaren har säkert goda råd att komma med.
Bästa förslaget hitintills verkar vara hyr tält, har ni frågat runt, när vi var unga och gröna lånade vi i bekantskapskretsen. Det lärde oss ett och annat förutom att tältet i fråga var ett riktigt fjälltält.
4p brukar kräva en sovbredd på 2,4m. Två 2p tält förefaller klokare.
go tur

Tackar så långt för alla tips - tar tacksamt emot än fler.

Vi har även övervägt 2 stycken av följande: http://www.fieldandtrek.com/karrimor-x-lite-x2t-tent-2012-783056

Dock känns det tråkigt att vara avskiljda om "vi regnar inne".

Ni som har mer erfarenhet -- är det vanligt att man blir hänvisad till matlagning i absiden? Om man stannar för att luncha och regnar står som spön i backen, är det då vanligt att man sätter upp tältet bara för att ha regnskydd då man lunchar?

Visst går det, men det blir trångt och ni får nog räkna med att sova skavfötters. Med en bredd på 210 cm har ni 52.5 cm per person och Julas liggunderlag är 50 cm brett.

Med Wild Country Trisar 3 Tent reser du innertältet först vilket är totalt värdelöst om det regnar eller blåser. Vikten får väl anses vara klart ok, men eftersom absiden är liten kommer ni att behöva släpa med er en presenning för att skydda packningen under natten - det ökar både vikten och krånglet.

Med Karrimor X Lite X3t Tent 2012 reser du yttertältet först, men det väger 4.35 kg. Fördelen är att det har stor absid vilket ni lär behöva eftersom ni inte kommer att kunna ha någon packning i tältet.

Med Vango Halo 300 Tent 2013 reser du både inner- och yttertält samtidigt vilket enligt min mening är det enda vettiga. Vikten ligger mellan de två övriga, men absiden är troligen för liten för att förvara packning för fyra personer varför du även med det tältet bör beakta vikten av en presenning.

Nu har jag ingen som helst erfarenhet av tälten ifråga, så jag kan inte uttala mig om lämpligheten att använda något av dem som fjälltält.

Dock skulle jag nog tänka mig för både en och två gånger innan jag gav mig ut på fjället i ett alltför billigt tält - det finns ofta en anledning till att det är billigt... En festival kanske (om jag skulle vara beredd att vakna dyblöt mitt i natten), men inte på fjället.

Personligen skulle jag nog föredra att sova under en sådan här istället:

http://www.outlife4u.se/index.php?p...&category_id=7&option=com_virtuemart&Itemid=1

Ni får två stycken till samma pris som det billigaste tältet och till en bråkdel av vikten.

Tack för tipsen så långt.

Har förstått att man får vad man betalar för - men dessa tält utlovar ju på pappret betydligt bättre egenskap är de typiska festival och campingtälten.

Jag skulle nog också rösta för 2 tvåmanna, framförallt smidigare att använda vid ett senare tillfälle, större utbud och lättare att fördela packningen. Det torde också gå hjälpligt att tränga in sig allihop i ett för några timmar om ni nu "sitter fast" pga regn.

Tarpen är jag lite skeptisk till, regn och sidvind torde göra det hela riktigt otrevligt, dessutom måste ni komplettera med myggskydd.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kroktjarn Råd angående utrustning efterfrågad! Bo och sova 3
Physis Brutalt ont i ryggen av mitt liggunderlag Exped Dura 3R - Tips och råd till nybörjare mottages tacksamt! Bo och sova 20
joanna Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd) Bo och sova 27
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
rikard500 Söker god råd rörande ”sommartält” Bo och sova 8
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
StelÖrjan Tältköp råd Bo och sova 4
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
silverfang råd för långtidsboende i kåta Bo och sova 64
lovni Råd kring sovsäcksköp Bo och sova 2
Sigfridsson Råd om sovsäck/liggunderlag och annan utrustning - Kungsleden Bo och sova 11
seasteel Bra budgetsovsäck? Tips och råd efterfrågas Bo och sova 13
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
pipsatan Wolfskin gossamer sommar vandring Råd?! Bo och sova 0
heneng Familjetält råd inför köp Bo och sova 4
Rickys Råd om Tälten 2013 Bo och sova 15
zertox Tips och råd Bo och sova 8
Ratatoskr Råd till nybörjare, bl.a. om Cocoon UL 180 vs sovsäck Bo och sova 0
Sharkbait Tips&Råd ang tält Bo och sova 8
pattepardini råd om sovsäck Bo och sova 4
dangerousdave Storväxt kille behöver råd Bo och sova 11
Sph1nx Råd och tips på tält sökes. Bo och sova 24
OBD Råd&Röns tälttest Bo och sova 250
skibummer Råd för tältköp önskas... Bo och sova 19
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
RainLeo Hjälp, har svårt angående detta tält Bo och sova 1
praame Bergans Trollhetta vs Hardangervidda Bo och sova 1
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 4
Nachtgeist Tält 1 vuxen, 2 (växande) småbarn Bo och sova 6
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg