For masse (30) år siden laget jeg og trekkhundklubben en mengde pulker. Vi tok utgangspunkt i to gamle utslitte Segebaden-pulker. En kort variant for en hund, ca 1,30 lang, og en dobbel transportpulk for ca to hunder ca 170 lang og bred.
Vi laget formen ved å slipe og sparkle + godt med slippmiddel på disse pulkene,som vi plastet. Dette ble så en pluggform og så stivet vi formen av med litt treverk som ble skrudd fast. Det fungerte helt flott. Jeg tror vi laget 30 eller så pulker, flest enhundspulker. Det var jeg som sto for innkjøp av glassfiber, plast, herder og slippmiddel, men hvor mange lag vi brukte husker jeg ikke.Pulkene ble fine de, jeg har enda den store transportpulken. Den mangler bare bøyle og styrestenger. Det gikk i alle fall med et stort 200kg fat polyester, så en del pulker ble det jo.
Vi brukte føttene til noen ødelagte rørstoler vi fikk gratis som bøyle fremme og så tredde vi glassfiberstavene inn i disse. Glassfiberstavene og bøylen var ikke trekkpunket, men bare for styring av pulken. Trekket hadde vi bare i to nylonreimer som gikk langs glassfiberstavene, de hadde påsydde kroker for å hekte inn hundene. Det fungerte helt flott. Fordelen er at det er mye enklere å tilpasse til hundene, samt greiere å transportere i bil. Man tar bare ut glassfiberstengene fra rørbeina. Bøyle over ryggen på hundene synes jeg er bare tull, man klarer seg utmerket uten.
Jeg har funnet glassfiberstenger hos
denne leverandøren. Lykke til, det var ganske morsomt, men som noen har skrevet før det luktet for jæ.... når vi hadde flere bygg i gang samtidig. Som kantlist brukte vi en svart plastlist av den typen de bruker på båter og kanoer. Den stiver godt opp også hvis pulken er litt tynn og lebjete. Du mykner den i en bøtte varmt vann, og bruker popnagler (nit på svensk) som festes skjult under. Blir helprofft.
/Otto