Pulkabygge

Jo, de spanade jag in också, kan vara ett alternativ. Funderade också på aluminiumrör - och med tanke på vilka expeditioner som Snowsled utrustar så torde aluminiumrör vara ett bra alternativ. Arigoteknik är en fin leverantör av Al-rör, men sedan de flyttade från Barkarby flygplats till Skokloster är det lite långt att åka. Ett annat alternativ kan vara s.k. kapellrör - bra, tjockväggiga rör som finns i de flesta båthandlar.

Fick en avi om att stridsbältet har kommit, ska bli intressant att titta närmare på det.

/Mats

Stridsbältet (304k) som kom med posten och var obegagnat verkar synnerligen lämpligt att användas som pulkasele.

Se bilder - gott om fästpunkter och rejäla justerbara axelremmar och midjerem. Midjeremmens spännvidd justeras dels med Fokkernaglar och dels med hålstansad läderrem mot spänne.

Går att hitta för en dryg hundring på olika sajter för militärt överskott.

/Mats

Bilagor

• image-upload-23-783809.jpg
    image-upload-23-783809.jpg
    57.1 KB · Visningar: 1,589
  • image-upload-23-762798.jpg
    image-upload-23-762798.jpg
    62.9 KB · Visningar: 1,488
  • image-upload-22-746840.jpg
    image-upload-22-746840.jpg
    61.9 KB · Visningar: 1,661
Under yngre pleistoscen, när jag gjorde värnlikten hade vi under första halvan detta stridsbälte (fick sedan stridsvästen). Mina karbinhakar släppte hela tiden från bältet, fick tejpa med eltejp otaliga gånger. Se till att de sitter ordentligt så slipper du massa frustration på turen.

Har för mig att bältet ska vara kompatibelt med amerikanska ALICE om du vill köpa fickor och annat bröte att fästa på bältet. Finns andra hängslen med bredare ok och sånt också.

Skakelbygge (budget)

Hej!

Jag investerade förra vintern i en parispulka. Hade svårt att motivera det dyra inköpet av en fjellpulken, samt att jag tycker att det är rätt kul att fixa lite själv. Eftersom det kommit upp tidigare i tråden tänkte jag tipsa om hur jag gjorde en skakel. Inga kvalitetsgarantier dock!

Inköpt Material:
Två teleskopskaft, polyesterlina, två rörklämmor och två karbiner från biltema. Kostnad: ungefär 250 kronor.
Övrigt material:
En aluminiumprofil som suttit som ryggstag i en ryggsäck, ett bockstyre till en gammal gubbracer, några skruvar och muttrar samt lim.
Tillvägagångssätt:
Först borrade jag hål i toppen av teleskopstavarna så att jag kunde trä igenom linan. Detta har jag för mig krävde lite precision då jag vill att låsmekanismen fortfarande skulle fungera. Sedan sågade jag av bockstyret i lämplig längd och borrade hål så att jag skulle kunna förstärka med skruv ock mutter. Därefter trädde jag linan igenom först den ena staven, sedan bockstyret och till sist den andra staven. Sedan limmade jag med locktite och skruvade ihop det hela. Därefter kapade jag av linan till rätt längd och stagade upp det med rörklämmorna och ryggstaget.

Jag har kört den en del i Uppsala och på en lite längre tur i Jämtland. Skakeln har hittills hållit bra, dock böjt sig lite vid en krasch så att jag fick böja tillbaka den. Har inte gjort något kapell ännu, då jag tycker att den räcker ganska bra att lägga ryggsäcken direkt i. En fördel då är att man också kan bära hela pulkan som en ryggsäck (se bild). Upplevde, som någon annan i tråden, att den gick lite ostabilt i djup lössnö och blockterräng, men jag tyckte att det ordnade sig när man fick viktfördelningen rätt.

Bilagor

• DSC_0103[1].jpg
    DSC_0103[1].jpg
    33.4 KB · Visningar: 1,421
  • DSC_0108[1].jpg
    DSC_0108[1].jpg
    17.5 KB · Visningar: 1,468
  • DSC_0064.jpg
    DSC_0064.jpg
    26.6 KB · Visningar: 1,293
  • DSC_0013.jpg
    DSC_0013.jpg
    39.5 KB · Visningar: 1,305
Om någon skulle vara intresserad har jag ett antal 8mm glasfiberstavar från Imex i malung kvar (skicka PM). Om man korsar dem funkar de bra i normal terräng. Sämre på skrå (Bästa då är nog ett skakel som är fast i sidled, typ Fjellpulkens.). För att fästa stavarna i pulkan och i bältet limmade jag dit gängade hylsor med epoxi. I dessa skruvade jag i gängade öglor.

Jag gjorde först skaklar med VP-rör, men de är sköra i kyla och gick sönder när de skulle grävas fram. Angående hoppfällbarhet skippade jag det då stavarna ändå får plats i mitt skidfodral som jag ändå har oftast. Det blir också starkare och enklare så.

Något jag skulle vilja göra är att på något vis gänga dit karbinhakar istället för öglor. Det skulle underlätta.

Hej!

Jag investerade förra vintern i en parispulka. Hade svårt att motivera det dyra inköpet av en fjellpulken, samt att jag tycker att det är rätt kul att fixa lite själv. Eftersom det kommit upp tidigare i tråden tänkte jag tipsa om hur jag gjorde en skakel. Inga kvalitetsgarantier dock!

Inköpt Material:
Två teleskopskaft, polyesterlina, två rörklämmor och två karbiner från biltema. Kostnad: ungefär 250 kronor.
Övrigt material:
En aluminiumprofil som suttit som ryggstag i en ryggsäck, ett bockstyre till en gammal gubbracer, några skruvar och muttrar samt lim.
Tillvägagångssätt:
Först borrade jag hål i toppen av teleskopstavarna så att jag kunde trä igenom linan. Detta har jag för mig krävde lite precision då jag vill att låsmekanismen fortfarande skulle fungera. Sedan sågade jag av bockstyret i lämplig längd och borrade hål så att jag skulle kunna förstärka med skruv ock mutter. Därefter trädde jag linan igenom först den ena staven, sedan bockstyret och till sist den andra staven. Sedan limmade jag med locktite och skruvade ihop det hela. Därefter kapade jag av linan till rätt längd och stagade upp det med rörklämmorna och ryggstaget.

Jag har kört den en del i Uppsala och på en lite längre tur i Jämtland. Skakeln har hittills hållit bra, dock böjt sig lite vid en krasch så att jag fick böja tillbaka den. Har inte gjort något kapell ännu, då jag tycker att den räcker ganska bra att lägga ryggsäcken direkt i. En fördel då är att man också kan bära hela pulkan som en ryggsäck (se bild). Upplevde, som någon annan i tråden, att den gick lite ostabilt i djup lössnö och blockterräng, men jag tyckte att det ordnade sig när man fick viktfördelningen rätt.

Mycket impregnerande och förnumstigt. En sak jag skall spara i mitt minne.

Hej!

Inköpt Material:
Övrigt material:
Tillvägagångssätt:

Snyggt jobbat! Det där var en av de elegantaste och dessutom billigaste lösningar jag sett. Ser ut att vara precis lagom robust för lättare laster också. Den där profilen och tvärslån borde göra ekipaget ganska stabilt på skrå också.

Vad gäller kapell så gillar jag lösningen med en stor bag istället. Det är bara att ta hela bagen in i tältet. Det finns ju stora bagar med axelband också.
DSC06114.jpg

Jag valde till slut s.k. G-pinnar från Allox i 19 mm dimension:

http://allox.se/links/natprodukter/nattillbehor.htm

Detta ett slags glasfiberrör men ytan har betydligt högre friktion än vanliga glasfiberrör, bl.a. beroende på den tråd som spiraliserar runt röret och är ingjuten i polyestern (eller om det kanske är epoxi). Just denna högre friktion tänkte jag använda till min fördel - återkommer med bilder.

Jag valde bort aluminiumrör p.g.a. risken att fastna i dem med huden vid sträng kyla (vilket man dock skulle kunna lösa med krympplast).

/Mats

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg