Hej!
Jag investerade förra vintern i en parispulka. Hade svårt att motivera det dyra inköpet av en fjellpulken, samt att jag tycker att det är rätt kul att fixa lite själv. Eftersom det kommit upp tidigare i tråden tänkte jag tipsa om hur jag gjorde en skakel. Inga kvalitetsgarantier dock!
Inköpt Material:
Två teleskopskaft, polyesterlina, två rörklämmor och två karbiner från biltema. Kostnad: ungefär 250 kronor.
Övrigt material:
En aluminiumprofil som suttit som ryggstag i en ryggsäck, ett bockstyre till en gammal gubbracer, några skruvar och muttrar samt lim.
Tillvägagångssätt:
Först borrade jag hål i toppen av teleskopstavarna så att jag kunde trä igenom linan. Detta har jag för mig krävde lite precision då jag vill att låsmekanismen fortfarande skulle fungera. Sedan sågade jag av bockstyret i lämplig längd och borrade hål så att jag skulle kunna förstärka med skruv ock mutter. Därefter trädde jag linan igenom först den ena staven, sedan bockstyret och till sist den andra staven. Sedan limmade jag med locktite och skruvade ihop det hela. Därefter kapade jag av linan till rätt längd och stagade upp det med rörklämmorna och ryggstaget.
Jag har kört den en del i Uppsala och på en lite längre tur i Jämtland. Skakeln har hittills hållit bra, dock böjt sig lite vid en krasch så att jag fick böja tillbaka den. Har inte gjort något kapell ännu, då jag tycker att den räcker ganska bra att lägga ryggsäcken direkt i. En fördel då är att man också kan bära hela pulkan som en ryggsäck (se bild). Upplevde, som någon annan i tråden, att den gick lite ostabilt i djup lössnö och blockterräng, men jag tyckte att det ordnade sig när man fick viktfördelningen rätt.