Prylnörd eller verklig "behov"?

Nu måste jag bara slänga ut mig en fråga. Jag undrar om jag är en galen prylnörd eller om jag på riktigt är vilsen i byx-djungeln och inte har hittat rätt byxa.

Såhär ligger det till. Jag har i loppet av 4 år samlat på mig 4 par byxor, varav 3 har jag köpt själv och 1 har jag fått:

1. Haglöfs softshell. Haft de under första vandringen. Är egentligen en vinterbyxa med hängslen. Tycker den är främst för stor! Sitter pösigt.

2. Bergans softshell. Älskar byxan. Sitter som ett smäck, nästan som löpartights. Hur sköna som helst. Nackdel: Slitstyrkan är inte optimalt, är alltid rädd när man går genom videbuskar. Sen saknar den benfickor vilket jag har lärt mig uppskatta på nästa modellerna:

3.+4. Fjällräven Karla med avtagbara ben + Fjällräven Karla utan avtagbara ben. Tycker att byxan sitter bra men är lite väl styv under vandringen. Ogillar även att den inte har ett fast benslut som stänger av mot vätan etc. Byxan med avtagbara ben använder jag mest på sommarn när det blir riktigt varmt och då just utan ben.

Nu planerar jag för en Sarek vandring som jag har drömt om i ca 2 decennier! Har då fått för mig att ALLT ska stämma utrustningsmässigt. Jag vet mycket väl att man har vandrat i Sarek med betydligt enklare utrustning än den som finns tillgängligt idag. Men men. Har alltså nu funderat på en mix mellan älskade stretch-byxan och slitstarka G-1000 materialet som också har benfickorna, fast benslut samt ventilationsmöjlighet när det blir varmt. Jag pratar såklart om

Fjällräven Keb Trousers.

Är jag nu en dum prylnörd i ett samhälle med överkonsumtion eller finns det fler som har (haft) samma funderingar och trassel att hitta rätt byxa? Skulle ju gärna vilja hitta MIN byxa som hänger med i vått o torrt och blir riktigt gammalt och utsliten.

Undrar då även vilka åsikter ni har om "rätt" byxa för just lite mer krävande miljöer som Sarek.

Någon som har en Fjällräven Keb byxa?

Är jag nu en dum prylnörd i ett samhälle med överkonsumtion eller finns det fler som har (haft) samma funderingar och trassel att hitta rätt byxa? Skulle ju gärna vilja hitta MIN byxa som hänger med i vått o torrt och blir riktigt gammalt och utsliten.

jag applicerar det tankesättet på all min utrustning, inte bara byxor. resultatet blir överflöd som sedan säljs begagnad. mer en fråga om att hitta det perfekta i varje detalj än överkonsumtion, intalar jag mig.

Jag vet inte ett smack om vandringsbyxor så där kan jag inte hjälpa dig.
Men jag vänder mig absolut mot dina sammanskrivningar av "dum" och "galen" ihop med "prylnörd".

Detta hänger inte ihop alls. Om du är dum eller galen kan väl bara din närmaste bekantskapskrets svara på.

Prylnörd är väl snarast en positiv egenskap som vem som helst kan ha.

Helt oavsett andra egenskaper.

mvh thomas

Första känslan var: nufårduallttaogedig.
Andra känslan också. En bralla för varje "miljö" är som du först sa: galen prylnörd...men alla har vi våra laster. Dömer dig inte utan försöker bara hjälpa :)

Om klostercellen eller pryttelsamlarens gömslen är norm eller ej, beror väl på den som betraktar som vanligt.
Har nästan hela livet jagat den perfekta kängan, men jag har lärt mig att den inte finns. Dessutom kan jag oftast gå i lågskor, vilket är en insikt.
go tur

Jo min kängsamling är kanske stor men ett par här och ett par därifrån etc såsmåningom blir det rätt många.

Älskar min Keb brallor, och har dom så ofta jag kan...och alltid ute i skogen.

Dom är tunna...tunnare om man jämför med andra brallor som ITAB byxan som ofta jämförs med keb brallan, men det är två helt olika byxor tycker jag.

Gillar ventilationsmöjligheterna som gör att man verkligen kan köra på utan att bli för varm.

Strechen gör byxan grymt följsam och smidig....dock har jag inte haft problem med mygg.

Dom kostar ju dock svin;) och kan man leva med ett par grövre brallor så är ju inte ITAB byxan fel...och kostar bara 650kr

Är inte så orolig för mygg. Har varit med om jobbig myggsommar och fick myggbett på alla möjliga och omöjlga ställen. Vill då sticka så gör dom känns det som. Softshell är bra på många sätt. För en enklare stugtur på Kungsleden finns knappt bättre tycker jag. Men ska man åla runt tältet på knäna och baken så är dom ju inte så bra.

Fjällräven Keb verkar vara en bra hybrid men helt klart kostar den en slant. Har precis fått tippset om ITAB också. Intressant.

Köp!!!!! Du kommer inte ångra Dig. Keb är en fantastisk byxa vars enda nackdel jag hittat är att benslutet inte går att öppna tillräckligt mycket för att ta på och av byxan med kängorna på. I det avseendet vinner FR Älv, som dock är i huvudsak i stretch med förstärkning av G 1000. Båda byxorna är enl mig suveräna, men måste jag välja ett par blir det Keb.

// Lelle

Köp!!!!! Du kommer inte ångra Dig. Keb är en fantastisk byxa vars enda nackdel jag hittat är att benslutet inte går att öppna tillräckligt mycket för att ta på och av byxan med kängorna på. I det avseendet vinner FR Älv, som dock är i huvudsak i stretch med förstärkning av G 1000. Båda byxorna är enl mig suveräna, men måste jag välja ett par blir det Keb.

// Lelle

Mmmmhh.... Kommer förmodligen göra det men då har jag alltså 5 par friluftsbyxor i skåpet...

Känner mycket väl igen det fenomenet!;-) Försök hitta andra användningsområde för de andra byxorna eller sälj dem!

// Lelle

kan man leva med ett par grövre brallor så är ju inte ITAB byxan fel...

Har precis fått tippset om ITAB också. Intressant.

Jag har de grövre ITAB-byxorna. Jag kan inte använda dem utan underställ under, för skarven/sömmen mellan stretchen i rumpan och resten av byxbenet skaver mot baksidan lår.

Och sen är benfickorna utan bälg, så det är svårt/oskönt att ha något större i dem.

Men är det bara tillräckligt kallt för underställ och man inte behöver ha något tjockt i benfickorna är de perfekta!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Goretex paclite plus - är det ett tyg på jackor (eller bara membranet) och finns min drömjacka? Kläder 6
doffy_74 Fullnarvsläder eller nubuck i kängor? Kläder 13
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
friluftsbruden Vinterskor 1 eller 2 storlekar större? Kläder 11
marp68 Impregnera grövre bomullsjacka med vaxtvål eller impregneringsspray? Kläder 4
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Pohman Gaiters eller Chaps Kläder 6
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
joakimkarlsson1022 Var hittar jag vadarpåsar eller annan lösning? Kläder 8
Livetiskuggan Olles bror eller yllemössa Kläder 4
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Silver Fang Skidjacka eller vindjacka Kläder 6
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
bionicon Varma Sorel eller liknande Med bra fotform!??? Kläder 12
Clover Fältuniform 90 - bra eller dåliga för vandring sommar-höst? Kläder 44
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
nicko_ Nubuckkängor - vare sig vax eller fett? Kläder 6
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Cryfish Torrdräkt, hel eller delad Kläder 4
salvion Lägga upp byxben? Symaskin eller butik? Kläder 11
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Micro553 Arcteryx Alpha Fl, Beta ZT eller Lyngen eller Fjällräven Kläder 6
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
nicko_ Väst som förstärkningsplagg - dun eller syntet? Kläder 7
Persson.F Vandringsbyxor i storlek XS eller 46 - finns de? Kläder 1
Glännman Lundhags Bielne pant eller Norröna Svalbard Cotton pants Kläder 1
såg Jörn eller Lundhags Kläder 3
Gröngölingen Kängor eller skor i fjällen? Kläder 11
rJohansson Lundhags Traverse Pant eller Fjällräven? Kläder 22
Shamrock Lundhags Ranger Mid eller Meindl Kampfstiefel? Kläder 12
Mattias1981 g1000 eller oljerock? Kläder 8
utesälen Huva eller inte? Kläder 7
FarmerJoe Dun eller Fleéce? Kläder 26
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
fjording Vinterparka: Fjällräven Kyl (eller Canada Goose) Kläder 1
LB414 Lundhags Bielne - Mid eller High? Kläder 6
waltruz Sorel Caribou - modeskräp eller seriös outdoorkänga för vinterbruk? Kläder 10
joanna Lite mer vattentåliga dunplagg: Qshield eller "bara" Pertex Endurance på utsidan? Kläder 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg