Om du övat på att tända med eldstålet kan en justering av medförda prylar vara att du skippar Trangiaköket (vilket är skitenkelt att tända med eldstål) och istället tar med en matlåda med handtag (
http://www.trangia.se/2881.komplement.html ). En fantastisk produkt som jag konstigt nog aldrig sett någon mer än mig själv använda i Sverige. Fungerar som en storkåsa, plus att den fungerar över öppen eld. Kostar troligen bara under hundringen, men räkna inte med att någon har den i lager.
Nog om detta. Mat klarar man sig utan riktigt länge, jag fixar utan problem en vecka, trodde jag. Mina handledare på överlevnadskurs, vilka gjorde dagliga intervjuver kunde enkelt se hur jag påverkades - trots att jag inte märkte ett skit själv.
Jag skulle rekommendera att du har en daglig kontakt med någon som kan känna av hur du mår.
Vatten hoppas jag du löst. Hemmagjort filter med kol och vitmossa har visat sig inte fungera så bra, så du får nog koka en massa, vilket inte blir några större problem när du är på samma plats hela tiden. Se till att alltid koka med gran- eller tallskot.
Sovsäck - varför det? Lek med tanken att den blir dyngsur av kanotvältringen.
Testa en överlevnadsfilt istället (ser ut som aluminiumfolie). Det kommer bli en spännande erfarenhet!
Fiske, det antar jag redan ligger i planeringen. All fisk går att äta, även huvud. Drick upp buljongen, men skippa inälvorna (vissa inälvor går att äta, men jag har dålig koll här). Långrev kan vara kul att lägga ut utan båt, men det är riskabelt (lätt att fastna i reven).
Kärleksört - Finns det sjukt mycket av på bergsknallar i Sverige (bladen smakar inte mycket och går att äta, jag är lite osäker på stjälken). Skapligt lätt att plocka stor volym av. Att plocka vassrötter är väl ok, men inte så lätt som det ser ut, och svinkallt på våren. Se till att dricka det vatten du behöver varmt, gärna med granskott i, eller som fiskbuljong etc.
Ormar, fåglar, ekorrar etc är inte ok att fånga, men i en överlevnadssituation måste det ju vara ok. Du kan hitta exempel på fällor på webben eller i Arméns överlevnadshandbok (jag antar att du fått länken till den?).
Sprängsticka. Gillar du te eller kaffe ska du lära dig hitta sprängsticka. Finns på björkar. Kolla här:
http://www.kolumbus.fi/bjorn.corander/flora/sprangticka.htm
Corander säger att det fungerar som te, men har du varit utan kaffe en vecka, överdoserar kraftigt, och sjuder/kokar i en timme så får det kaffestuk.
Skrapa bort det svarta med din kniv.
Tänkte tipsa om nyckelhålseld, men när jag sökte på webben kunde jag bara hitta sidan om där jag ska lära mina patrullare/seniorer om hur det fungerar - och där finns ingen bild :-(
En bra eld som tydligen fallit i glömska, enkel och bra. Jag ska göra en skiss på den efter det här inlägget.
Ha det så grymt trevligt därute!