Alla som har gjort något liknande eller som har erfarenheter av detta får gärna skriva vad som händer med ens kropp under en sån här vecka.
Det är lite som att bli full tycker jag det här med energibrist. Jag brukar personligen uppleva att det första som händer är att jag kraftigt nedprioriterar att saker och ting skall vara ordentligt gjorda utan bara det täcker det omedelbara behovet. Vindskydden blir inte så snygga, och inte så täta heller utan mest något att ha över huvudet. När det väl börjar regna brukar man inse att man behöver förstärka om det är i början av perioden, är man för trött så skiter man i det också.
Man blir vidare lite klumpig eftersom man inte riktigt orkar fullfölja alla steg och kraftansträngningar som man tänkt ut sekunden innan man gör dem. Jag ser här en risk för att skära sig med kniven eller förstöra handen på slanor eller liknande när man arbetar.
Nedprioriteringen blir också aktuell när det gäller den maten man hittar. Orka koka thé på grannskotten när man kan möla i sig dem direkt i munnen liksom. Olika personer prioriterar det här med eld och värme olika också har jag märkt. På en utbildningsvecka där vi hade lågt med resurser men fick mat då och då utplacerat utmed vägen så var det en grupp som (tredje eller fjärde natten, kommer inte ihåg exakt) skippade att bygga både vindskydd, skärmskydd och eld. Och på morgonen såg de rejält mycket risigare ut och klagade på sömnbrist än vad vi i vår grupp gjorde fast vi turats om som eldvakt/vedsamlare under natten.
Vidare tankar... det hade varit väldigt intressant tycker jag att försöka genomföra en större studie i effekterna av överlevnad under en vecka. Alltså att man enas om gemensamma riktlinjer om vad som får tas med, vad som skall protokollföras och vilka temperaturer/årstider som skall gälla. Då hade man kunnat sammanställa resultaten på ett helt annat sätt.