projekt ! svetsa Titan/rostfritt

jepp, jag har svarat och kan tänkas vara intresserad, men jag vill se ritning/skiss så jag vet ungfär vad det är som behöver göras. Allt kan inte göras på samma ställe nämligen.
 
Jag har kollat på min trangia mf-brännare och en väns optimus nova och inte hittat en enda svetsad detalj. Vad är det som behövs svetsas på din variant egentligen? Är det inte smidigare med vanliga rörförslutningar (typ gängade delar och packningar)?

Nu när man kollar runt lite inser jag ju att sveaköket är det snyggaste, vill nog hellre göra en sån. Eller en vinröd coleman-klon, med hårdanodiserade matchande kärl..
 
Att svetsa Titan är komplicerat

Titan svetsning kan göras med en tig svets men är komplicerat.
Som jag har förstått så krävs det att hela arbetsstycket är i en gaskammare så att du inte har något som kan förorena eller störa själva svetsningen.
 
Det var intressant!

jag har förstått att det kräver något extra att svetsa i detta grundämne, men vilken pryl det blir!


Har du kompetenser innom ämnet?

/H
 
Nej jag har inga praktiska erfarenheter utan har läst mig till det eftersom jag pysslar med att bygga cyklar mm. Nu vet jag inte hur ditt kök ser ut men det bästa måste väll vara att försöka göra så stora sammanhängande delar som möjligt och sedan sätta ihop delarna med tex. gängning och packningar. Om det är små delar så blir det ju lite opraktiskt att svetsa ihop det.
 
en tanke bara, borde det inte fungera att hård-löda vissa delar?

Behöver ju inte göras i gastäta skåp och går med enklare utrustning.
Det är klart det beror på hur mycket värme delarna utsätts för.
Men om titanet är mest för viktens skull och inte för värmetåligheten så borde det kanske fungera med lödning?
 
en tanke bara, borde det inte fungera att hård-löda vissa delar?

Behöver ju inte göras i gastäta skåp och går med enklare utrustning.
Det är klart det beror på hur mycket värme delarna utsätts för.
Men om titanet är mest för viktens skull och inte för värmetåligheten så borde det kanske fungera med lödning?

Rostfritt går jättebra att hårdlöda. Titan går inte, oxideras vid uppvärmning. Eller, det är vad jag hört och jag tror inte att det finns lod och fluss för titan.

Men du har en bra poäng i att hårdlödning generellt är en förbisedd metod i tillverkning.
 
På min driver av titan står det att klubbhuvudet tillverkas i ett stycke i vacuum. Ingen aning hur det går till, men det verkar rätt komplicerat i alla fall. Finns ju många metaller och legeringar som är mer lättarbetade och billigare och som är har nästan samma egenskaper. Kan det vara nått till ditt projekt?

R
 
Jag tror att projektet är nerlagt sedan länge. Fick se lite av skisserna och tyckte väl att grundtanken var rätt innovativ om än något för nischat. Det största problemet var väl att omöjligt att tillverka i verkligheten.
 
Sen ska man väl tillägga att man inte alls behöver svetsa titan i vakuum, eller i skyddsgasskåp. Har man vindstilla i arbetsrummet och ett tigmunstycke med bra gasströmning (typ de där breda i glas med gaslins) och flushar med gas på insidan av arbetsstycket är det inga problem så länge det inte handlar om tjocka detaljer. Men det är som sagt lite onödig info eftersom friluftsnomad verkar ha lagt projektet på hyllan.
 

Liknande trådar