Produkter som håller

Som ett sidospår på diskussionen om friluftsartiklars kvalitet så tänkte jag att vi kunde fundera över vilka produkter och uppfinningar som verkligen hållit måttet.

Om man ser till vad som var bra, moderna eller bara självklara prylar för säg, tjugo år sedan, vad är fortfarande gångbart idag?

En bra kniv då vore bra idag också.
Tunneltälten slog väl igenom ungefär för tjugo år sedan? De har inte ändrats mycket sedan dess. (Lite lättare väv mest)
Trangiat är en klassiker som håller än idag.
En sovsäck är en sovsäck. Visserligen har syntetfyllningarna utveckalts etc, men konstruktionen är i stort sätt den samma sedan länge.

vidare?
 
Karta och nålkompass

håller fortfarande som nödvändiga navigationshjälpmedel.
GPS användningen har ännu inte ändrat på detta.

Goretex som slog igenom för ca 30 år sedan är fortfarande slagkraftigt men har fått konkurrens.

Termarest kom för ca 20 år sedan och är still going strong även om Expeds motsvarande är snäppet varmare och bekvämare att ligga på.

Thure
 
Vattenpåsen, Kaffehurran, hängmattan, still going strong på många turer fortfarande.
 

Bilagor

  • hangmatta.jpg
    hangmatta.jpg
    44.8 KB · Visningar: 1,063
  • trehornfar1.jpg
    trehornfar1.jpg
    30.2 KB · Visningar: 1,060
  • vattligg.jpg
    vattligg.jpg
    30.2 KB · Visningar: 1,065
Torpedo Triplex

Torpedo Triplex 3 växlat nav från Fichtel & Sachs är nog närmast outslitliga. Byte av vajer (wire) och den lilla kedja som går in i navet måste dock göras regelbundet.

Per
 
Som danskarna säger: Det varme vand og den dybe tallerk. G1000-grejer från Fjällräven funkar väl bra fortfarande. Jag älskar min anorak.
 
Mina klassiker

som fortfarande håller måttet är följande:
- Keron 3EX inne på sitt 18 år, nya modellen ser nästan exakt lika dan ut;-)
- Triangia Arctic 17 år (men då ärvde jag iofs själva triangian av min far så den är nog 10 år äldre i alla fall).
- En plastkåsa i blå plast som är 25 år +
- Några knivar som är 20-30 år, men de använder jag sparsamt numera, de skall ju hålla 60 år till i alla fall.
- En Gränsforsyxa som jag köpte 1991, ser knappt använd ut trots idogt användande...
- Mina gamla Asolo telis läderskor som jag köpte 88, drygt 20 år, och fortfarande de jag kör när jag åker på skogstur med breda skidor eller långfärdsskridsko;-)
- Ett par hemmasydda friluftsbyxor ano 1991 (okej, jag kan inte ha dem själv längre, men de finns hemma som utlåningsbyxor;-)
- Min Klättermusen Gnejs, (1988-90?, kommer faktiskt inte ihåg;-) den med grått tyg och lila hålband, kompisen köpte lite före mig och fick röda hålband och grön säck... Används fortfarande som ryggsäck när jag skall flyga och inget flygbolag har lyckats ta kål på den;-)
- Hade en Berghaus GTX jacka som jag köpte 1988 och växte ut för länge sen, har gett den till en tjejkompis som fortfarande använder den (bara som vinterjacka, för den är inte vattentät längre;-)
 
Senast ändrad:
Håller måttet...

gör också ABU Ambassadeur-rullar från 80-talet, själv har jag en 6500 från nån gång 79-80 som fortfarande funkar felfritt...
 

Liknande trådar