Prisvärd GPS

Som jag förstod så kommer inte den nya modellen förrän närmare sommaren och det skulle ju vara roligt att ha GPS:en under denna skotersäsong. Om priserna inte kommer att gå ner mer än 500kr slår jag nog till på en 60C eftersom jag i princip inte vet hur man effektivt använder kompass :)

Såg sedan att Friluftskartan Pro var delad precis där jag håller till och kommer då att måsta köpa 2st kartor (Norra- och Mellersta Norrland) vilket känns lite surt :(

Hur stora är kartorna i Mb, hur bra klarar man sig på 56Mb? Den nya modellen kommer säkert att vara så dyr att man inte kan motivera ett köp bara för minnet.

Alltid samma beslutsångest när man ska köpa något ;)

Stora prisskillnader

Jisstus; sa:
Som jag förstod så kommer inte den nya modellen förrän närmare sommaren och det skulle ju vara roligt att ha GPS:en under denna skotersäsong. Om priserna inte kommer att gå ner mer än 500kr slår jag nog till på en 60C eftersom jag i princip inte vet hur man effektivt använder kompass :)

Alltid samma beslutsångest när man ska köpa något ;)
Erlandsons brygga http://www.bryggan.nu/ är bland de billigaste i landet på GPS (deras normalpris) . Dom tar just nu 4590 för en Garmin 60C medan Naturkompaniet tar 5420 och Solteknik tar 5987.

Garmin 76C kostar just nu 4990 på Hjertmans och på Erlandsons brygga, medan Solteknik tar 6490.

Så priserna varierar, förmodligen på hur angelägen man är att sälja ut befintligt lager innan nyheterna kommer.

Per

Jisstus; sa:
...eftersom jag i princip inte vet hur man effektivt använder kompass
Om du använder GPS:en för att navigera efter så visar den inte riktning tillförlitligt när du står still. Det kan alltså hända att du ger dig av dit GPS:en pekar men när du börjat röra dig pekar den åt något annat håll och du måste vända om.

Jag har kört utan elektronisk kompass i flera år nu eftersom mina modeller inte ens haft valet så visst fungerar det. Men det hade ändå varit bekvämare om den visat rätt även vid stillastående. Vad det är värt i kronor är däremot högst personligt.

Ett tips är att alltid kolla Pricerunner innan man handlar. Man måste alltid dubbelkolla priserna eftersom det ofta är fel men ibland hittar man guldklimpar där. Det var på Pricerunner någon upptäckte vrakpriserna på Vista C för en tid sedan.

PR; sa:
Jisstus; sa:
Verkar vara svårare att få tag på Friluftskartan Pro, är det någon som vet när den kommer ut till återförsäljarna?
Q1 (senast 31 mars) säger leverantören på den här sidan:
http://www.garmin.se/adfinity.aspx?pageid=1191

Med tanke på att tidpunkten redan förskjutits åtminstone en gång får du dock ta uppgiften med en nypa salt.

Hmmm...då är det nog lika bra att vänta...känns lite meningslöst att köpa en gammal karta när nya är på väg.

Svar från Sportsmanship lär vänta ...

Har inte fått något svar från Garmin (skickat två mail) på frågon om när GPSmap 60Cx släpps i Sverige. Idag hade jag vägarna förbi Sportmanship så jag sladdade in och frågade. Svaret är att den är på väg ut i affärerna de närmaste dagarna. Det enda som skiljer x-serien mot föregångarna är att den har utbytbart minne och att den inte innehåller något bly (för att uppfylla nya krav). Den har dock samma slöa processor ...

Re: Svar från Sportsmanship lär vänta ...

Rorsman1; sa:
Det enda som skiljer x-serien mot föregångarna är att den har utbytbart minne och att den inte innehåller något bly (för att uppfylla nya krav). Den har dock samma slöa processor ...
Du tycks ha glömt den i mina ögon viktigaste nyheten som är den nya SIRF mottagaren som gör x modellerna mycket känsligare.

SIRF III

Vore väldigt kul med en test där man jämför SIRF III- mottagare med äldre mottagare och även interna antenner som patch, helix med externa antenner av olika slag
[Ändrat av Tobbe_S 2006-01-31 kl 22:42]

SirfIII kontra SiRFII etc på http://www.GPSpassion,com

Jämförelser mellan patchantenn och quadrifilar helical brukar bli en jämförelse mellan mottagare inkl. förförstärkare, brusnivå etc. De två antenntyperna har olika1 riktningsdiagram men är i princip lika känsliga.
Vill du vinkla apparataten hur som helst medan du springer i skogen så är QH mer rundstrålande, även under horisontalplanet. En antenn som inte ska ha riktningsverkan utöver vald sida av horisontalplanet kan definitionsmässigt inte ha någon förstärkning, eftersom förstärkning i en riktning uppnås genom avgränsning av andra riktningar. JMf en TV-antenn (yagi).

Patchantennens riktningsverkan med en lob som i princip bara går ovanför horisontalplanet är en fördel om man ska selektera bort markstudsande signaler och kan hålla antennen plant. Effekten förstärks av ett optimerat jordplan. Allt finns på nätet men kräver sökande, t ex via usenet sci.geo.satellite-nav

Jag satte en streetpilot QH antenn framför en Gilson förförstärkare ("Gilssonantenn" med patchelementet borttaget). Utmärkt resultat, men inte så överväldigande i jämförelse med Gilson eller Wisys patchantenn att jag kommit mig för att göra en praktiskt användbar antenn av QH plus förförstärkre än. Dessutom är det så att antennförförstärkare vill ha lite mer drivpänning än nya handhållna GPSmottagare ger.

För freaks: Elfa säljer ett minimalt halvledaroptorelä som man kan fästa på förstärkarkortet. Låt 2 volt från GPSmottagaren antennkontakt öppna 3-5 volt till förförstärkaren via separat strömförsörjning. 5 dB bättre signal enligt labtest med t ex Gilsson. Drar noll om GPSmottagaren inte är ansluten. Har man fem volt in till sin GPS från extern strömkälla kan man driva antennförstärkaren med samma. Det sitter en spänningsregulator som tar ned till rätt drivspänning 3 volt på kortet.

Blåtandsmottagarna kör med inbyggd patch, inte för att de kompenserar med hög förstärkninhg utan för att de plär kunna placeras horisontellt och man vill ha jordplanseffekten. Fast är man antennfetischist så kan man ansluta yttre antenn av valfritt slag, dock att den måste dra lite ström över antennkontakten så att blåtandsmottagaren byter ingång.

Bottom line: Bry dig inte om antennen, gå på helheten. Det är säkert roligare att använda en 60Cx än en 12 CX, men det beror inte bara på att den nyare modellen har QH och den gamla patch. Det finns bra nya modeller med patch som Geko ... men varför chansa:)
[Ändrat av jonasolof 2006-01-31 kl 23:33]

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 161
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg